|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Risken finns tyvärr att det är högtryckspumpen. Jag råkade ut för detta med min 320d-08. Vad som dock talar emot detta är att BMW borde nu lärt sig en läxa och åtgärdat det förekommande och kända problemet. Har du osis som jag hade, finns det spån från den gamla pumpen och de är tvungna att byta ut alla bränsleförande ledningar i bilen inkl tank, spridare, högtryckspump. Detta tar tid att åtgärda. Bered dig på det värsta. Åker för närvarande Alpinvit 320dM Coupé e92. |
|
|
Hur vanligt är det med trånga oljekanaler på 325:an? Läst en del om tickande motorer. Går det att köra 325:an med automat under litern i stan om man är lätt på gaspedalen? |
|
|
Jag hade inga problem att komma under litern i stan med 325an. Vid jämn landsvägsfart skiljer det ca decilitern mellan 320d och 325i enligt min egen erfarenhet. Det är näst intill omöjligt att komma under 0,6l/milen med 320da Touring. Försökte köra så snålt som möjligt mellan Linköping och Mjölby i dag men kom bara ner till 0,6l/milen vid jämn fart i ca 120km/h, vilket jag tycker ändå är riktigt bra. Som en liten jämförelse kan jag meddela att 335d gick att köra under 0,6 med lätt gasfot. Hade ett snitt på 0,57 mellan Sälen - Linköping med full packning och takbox. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Automaten lägger på ytterligare decilitern på 320d. Min manuella ligger mellan de senaste två tankningarna på 0,61 samt 0,62L/mil med en cykel som är 50% riktigt tuff motorvägskörning i Danmark(130-160km/h, ibland lite mer...) samt 50% kontinental stadskörning i Köpenhamn. Då sitter det 18-tums hjul på. Det är grymt imponerande för dessa siffror går säkert att ganska enkelt få ned till 0,55L/mil med lättare gasfot. Dock tankar jag riktig hard-core diesel i DK med högre energiinnehåll (dvs inget inblandat biobränsle) som är av samma sort som säljs på kontinenten. Det skall tydligen göra bilen något snålare och piggare enligt hörsägen men jag har ingen data på det. |
|
|
Det låter helt rimligt Kristoffer_L Det kan säkert skilja en del mellan bil och bil. Jag är imponerad av 320d inget annat. Skulle lätt kunna ha en sådan som snål bruksbil. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Men jag funderar lite på det där trånga oljekanalerna hur vanligt är det, eller är det åtgärdet på de flesta nu? | |
|
Får tillbaka min 335a i morgon. Bilen har genererat två felkoder som berättar att det rör sig om feltändningar. Grabbarna har testat allt och provkört bilen och den går perfekt. Hoppas att det fungerar nu. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| har inte hört talas om några trånga oljekanaler till E91, är det vevhusventilationen du menar? Detta rör i så fall främst äldre bilar med M54 motorerna. | |
|
320dA med en Bluefin box är fan rejält med körglädje det, går som ett spjut, och har inte ens sportchassit.. :) Och ändå äger jag även en m3 .. |
|
|
Kristoffer_L, det som the_eagle syftar på är nog det ventiltick som tidiga Valvetronic toppar kunde drabbas av. Orsaken till missljudet var vad jag förstår feldimensionerade oljekanaler i toppen. mvh/ Anders |
|
| Men borde inte det vara åtgärdat på även del tidiga 06:orna vid det här laget? | |
|
Vad jag förstår så uppkommer "ventilticket" under vissa omständigheter och felet åtgärdades (byte av topp) på de bilar vars ägare anmärkte på missljudet. Det borde mao fortfarande finnas bilar i trafik med detta fel. Hur många bilar lämnade fabiken med detta fel och hur stor andel är åtgärdade, någon kanske vet mer? mvh/ Anders |
|
|
Gäller detta problem bara 325:an eller även 320d? Funderade på en sak till också är dieseln generellt dyrare att reparera än bensinaren? |
|
|
Kristoffer_L: Länk Mvh |
|
|
Av det som man kan läsa verkar det främst drabba 325i och 330i. Börjar bli tveksam till att köpa en 325:an, problemen låter inte roliga. Isf bättare att slå till på en 320d. |
|
|
JAg skulle lätt ta 325i. Kör en sådan motor i en E93 med automat och växelpaddar sedan knappt tre veckor. Bilen har bara gått 60 mil men förbrukningen ligger på 0,8-0,9 blandat och då är ju motorn helt ny + att det gasas hyfsat friskt ändå. Vi har oxå en 523i med 190hk 2,5 liters sexa och manuell låda. 325i drar redan mindre trots större motor och ungefär samma vikt. Mitt råd är 325i om du absolut ska ha diesel gå upp på 325d för att få en sexa. Den är ju nästan lika snål som fyran men bra mycket roligare och mer "premium" enligt mitt tycke. |
|
|
Skiljer det verkligen bara en dl på 320d och 325i??? Jag provkörde en 325:a idag (09:a) och visst är det snäppet roligare att köra bensin 6:a jmf med min nuvarande diesel 4:a. Min 163 hk 120d drar ca 0,6 blandad körning och i min "byt-bil-kalkyl" drar en 320d 177 hk 0,6 också, med start/stop och allt annat snålande... men får man verkligen ner en 325i till 0,7?? |
|
|
Marcus555: 0,7 går nog inte blandat men med försiktig landsvägskörning går det. Vår ligger på ca 0,80-0,85 med mycket korta körningar och kallstarter. I somras drog den 0,75 under en 500-milatripp till Italien med full packning. Tidigare hade vi en 325i -08 (sedan) som jag kunde köra på 0,58. Då var det enbart väldigt lugn landsvägskörning. 90 km/tim, inga omkörningar osv. Jag inbillar mig att den var lite snålare än den vi har nu. Men då pajade högtryckspumpen när vi var på väg till Åre förra vintern. Kan hända att BMW justerat pumparna lite sedan dess. De går inte riktigt lika snålt längre men håller bättre...kanske? 08an rullade på Michelin-däck i samma storlek som vi har nu. Nu har vi Bridgestone istället. 18 tum, 225 fram och 255 bak. Michelin-däcken rullade kanske också lite snålare men de bullrade mer. Det är mycket att ta hänsyn till men jag räknade på att en 325i kostar mig mellan 2000-3000 kr mer om året än en 320d. Det är den lätt värd i min värld. "BMW six appeal" |
|
|
Lite knepigt med jämförelser mellan bensin och diesel. Att få ner en bensinare under 0.7 kräver ekonomisk körning och ägg under gasfoten. En diesel är tvärtom svår att få upp över 0.7 i förbrukning. Jag ligger på 0.59 blandat med min (325da) men jag har inte kört så värst långt än. “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Håller med Shifty, han har en viktig poäng i sitt resonemang. Betänk en körcykel på 50% stadskörning med köer och 50% motorvägskörning i 120-140km/h, dvs en fullt normal default cykel för en BMW som körs inom en storstadsregion. Att få en 325i LCI att ligga på 8.0L/100km finns inte i den cykeln, snarare uppåt 10L/100km. Dieseln ligger i en sådan cykel på max 6-6.5L/100km. Anser att man förlorar lite av charmen med bensinsexan om man främst skall ligga och fisköra med den, eller för den delen vid en primär körcykel som mestadels omfattar landsvägskörning, då har man ändå ingen glädje av motorsången vid 6000rpm. Men alla resonerar olika och tur är väl det :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.