|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför har jag inte fått något svar på min annons? Länk Tycker inte jag ligger fel i pris. Liknande ligger mellan 270-300 varav dom billigaste har rullat mer än min. Är det bara och ha is i magen kanske? Eller är det svårt att sälja så ny och dyr bil privat? Eller är det något fel på min annons? | |
|
Ja det är svårt att sälja över 100? och ännu värre över 200` Om ett par dagar haglar skambuden över dig med dålig svenska.... Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Inget större fel på annonsen, men jag tror jag hade lyft fram garantierna redan i början av annonsen. Lite reagerar jag på specen som känns onödigt krångligt skriven i ett långt stycke utan radbrytningar, tror den hade varit enklare att ta till sig uppradad i punktform. Bilderna skriker inte heller "Vill ha!, varför inte adda med en interiörbild? Sedan antar jag att din bil är momssmittad vilket gör att tjänstebilsåkarna faller bort?! |
|
|
Sannolikt tittar en som aspirerar på en så pass ny bil även på fabriksnya bilar. Antar att det är "Craile" som finns under nytt alias och att det suger i bilbytartarmen?..:) |
|
| 304 kSEK är listpriset för en helt ny 318dT. Sett i det perspektivet är din bil allt annat än billig. Därtill är annonsen suboptimal, med redan nämnda anmärkningar. Du får allt sänka priset, under 260 KSEK, förmodligen under 250 KSEK också. | |
|
När ingen hör av sig trots en hyffsad annons så är priset för högt. Det är min erfarenhet. Man får sänka priset tills det gör jätteont och så sänka lite till. Då börjar telefonen ringa. Många privatannonser ligger högt. |
|
|
Skillnaden i pris mellan en ny bil och en nästan ny är större än man tror. För bara lite pengar till så får du vara den första föraren i bilen, kan speca färger och utrustning själv osv. Detta är värt mycket pengar för folk vilket avspeglar sig i priset på begagnade bilar. Gör inte heller misstaget att tro att folk jämför ditt pris med prislistan på BMW. Alla vet att man inte betalar bruttopriser. ------- //Lövet |
|
|
En fabriksny motsvarande din ligger enligt bruttoprislistan på 332 500:-. (med den utrustning jag kan se i din annons) Räknar man att en privatperson får 5% hamnar slutpriset på:315 875:-. Som företag får man uppåt 12% då hamnar slutpriset på: 292 600:- Om man räknar med en värdeminskning på 50% efter tre år så hamnar värdet på: 166 250:-. Den största värdeminskningen sker år 1. Säg att vi räknar att de tappar 20% första året och 15% år 2 samt tre. Ska du sälja får du nog räkna bort värdetapp för 1 år minst. Då hamnar slutpriset på: 252 700:- (för privatperson) samt 234 080:- (för företag). Du begär 279 000:-. Det är enkelt att räkna ut att du begär för mkt. Ett slutpris på 235-250 är vad marknaden vill betala. |
|
|
Vad menas med moms smittad? Bilen är köpt av företag från början tror jag. Leasing eller nåt sånt. Kan väl kanske tänka mig att man får gå ner lite i pris. Men har satt ut den med viss prutmån. Men det klart att sänker man priset så lockar det kanske mer. Så får man helt enkelt pruta mindre. |
|
|
Momssmittad är en (vanligtvis begagnad) personbil som ägts av en privatperson. Ett företag kan då inte leasa bilen exklusive moms utan insättningsvärdet på leasingavtalet blir inklusive moms. Då moms alltid läggs på leasinghyrorna innebär det att företaget tvingas betala moms två gånger. Eftersom endast halva momsen är avdragsgill på leasinghyrorna blir följden att bilen momsas 1,5 gång istället för 0,5 gång. Därav begreppet momssmittad. Även för en bilhandlare är det mer fördelaktigt att byta in en icke momssmittad bil, då momsen inte går att lyfta av då man byter in från privatperson eller företag som inte leasar. Mer lättsålt och binder mindre pengar i lager. |
|
|
Har tagit till mig era tips och ändrat lite i annonsen. Så får vi se vilken respons det blir. |
|
|
Nya annonsen: Länk |
|
|
Klart bättre upplägg i annonsen nu i alla fall. Mycket mer överskådligt. ------- //Lövet |
|
|
En fråga angående andra bilden, Ska inte avgasrörets ände hänga lite längre upp? Ser ut som du tappat ett upphängnings gummi eller nått. |
|
| Ett slutpris på 230, 240000kr är mer rimligt. Får du mer så är du att gratulera. Mvh | |
|
Runt 250' +-5% i slutpris skulle jag gissa. Mvh Marin |
|
|
Nu är annonsen omgjord och dessutom med ett lägre pris. Nu borde det bli intresse tycker jag. Länk Och JA min kära sambo finns här på Autopower. Är min/våran bil som är till salu. Mvh Emelie |
|
|
Tycker du lagt dig på en bra utgångsnivå för att väcka intresse. Dock är det inte så lätt att sälja en vanlig bil i denna prisklass privat. För mig personligen går din bil bort pga avsaknad av Dynamic paketet, men det finns säkert spekulanter som inte tycker detta är viktigt. Lycka till med försäljningen! --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Jag är en typiskt köpare som köper lätt begagnade bilar, behåller de i två år för att sedan byta till en annan nästan ny bil. Du har en 318dT med comfortpaket, vilket gör den till attraktiv bilmodell. Pga Touring, diesel och en acceptabel utr. nivå. Din bil är ändå inte intressant ur många privatköpares perspektiv eftersom det blir billigare att köpa den här Länk som är identisk med din fast 20 000 kr dyrare. Köper jag en bil på en firma, har jag möjlighet att finanserna köpet med hjälp av ett lån där jag får lägga bilen som säkerhet. Det innebär väsentligt lägre räntekostnad samt möjlighet att ta andra privata lån längre fram om det skulle behövas. Ska jag köpa din bil, måste jag antingen ha hela köpesumman tillgänglig eller ta ett sk. blankolån. Det innebär höga räntor samt att jag förbrukar större delen eller kanske till och med hela delen av den summa jag har möjlighet att låna utan säkerhet. Det blir helt enkelt för dyrt att köpa en så pass dyr bil från en privatperson om jag inte har möjlighet att köpa bilen kontant. Det är inte lätt att sälja så pass dyra bilar privat, men det går. Det är så klart inte heller roligt för dig att dumpa priset bara för att bli av med bilen. Jag hade istället betalat en firma och låtit de sälja bilen, det tror jag att du vinner på i det långa loppet. __ Min bil: Länk |
|
| När jag köpte min 3 år gamla konkurrent av en märkeshandlare så ingick en försäkring till halva priset i ett helt år. På detta sätt sparade jag 5 kkr. Ytterligare en fördel att köpa av handlare. :-) | |
| Bilen såldes idag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.