|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
OK....Den var ny.........och ni tog den i bruk samma dag den 22. Klart att ni skall betala bilskatten. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Fast i strikt laglig mening är det firman som är skyldig att betala eftersom det är till dem som fakturan är ställd. En firma kan aldrig skjuta över ett betalningsansvar utan ditt formella godkännande. Så du kan strunta i att betala fakturan och sedan vänta till att kronofogden driver in pengarna. Det kommer de göra och relativt snabbt dessutom. MEN, det innebär att du får körförbud på bilen i ett par månader. Är det värt det? ------- //Lövet |
|
|
Så rätt så andreas! Men bilfirman kunde delat på skatten så blir kunden nöjd och bilfirman får bra reklam eller att de bjussar på nåt som kompensation för att de har gjort ett administrativt fel. Men men........om det varit tvärtom....vad hade då hänt och det får man aldrig reda på. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Om jag hade sålt en pryl för 300.000 och pundat mig, hade jag aldrig i helvete bett min kund rätta till mitt misstag. Bilfirman har sålt en bil de är skyldig att erlägga skatt för, vad är problemet? Betala och skicka en faktura till firman på beloppet, vill de inte göra rätt för sig, ansök om betalningsföreläggande hos KFM, de kommer aldrig undan. |
|
|
Bilen är fabriks ny, aldrig körd eller i trafik.. Kund köper bilen och bilen ställs i trafik för kunden.. Så som jag ser det så vore det bättre att firman inte hade ställt bilen i trafik och låtit kunden göra detta. Oftast är detta kostnad inbakad i bilens pris. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Herr Bayer. Även bilfirmor är skyldiga att betala bilskatt om de har bilen påställd. Skulle bilen säljas så får de fakturera köparen eller så får de ställa av den innan. I de flesta fall så ställs bilen på i den nya ägarens namn och då blir det den nya ägaren som blir skyldig. Om nu bilfirmor inte behövde betala bilskatt är det ju ett utmärkt sätt att undvika bilskatt. Jag skall nog regga en firma i morgon så jag slipper också. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.