AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.693

Skattefråga- vem betalar?

Sida 1 av 2
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
Köpte en helt ny BMW som togs i bruk 100422. Vi blev bokförda som ägare 100423. Nu har vi fått en faktura från säljaren på bilskatten som dom redan betalt in (from 100422) Skall vi verkligen betala skatten? Formellt set stod ju faktiskt bilfirman som ägare när bilen tog i bruk....
Roffa1
Det var exakt samma procedur när jag köpte min nya 2009. M-bilar betalade bilskatten och fakturerade mig sedan för summan i efterhand. De talade dock om detta i samband med köpet.

Står bilen i ditt namn så är du skyldig att betala skatten.
Den som är registrerad ägare vid påställning är den som är skyldig att betala skatten. Har firman ställt på bilen när den var registrerad på dom så borde det vara dom som ska betala skatten.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Håller med GE. När jag ringde till Vägverket och hade samma fråga, fick jag detta svar: Den som är registrerad ägare vid påställning är skyldig att betala skatten, ifall bilen varit avställd.
Roffa1
Här handlar det om en fabriksny bil, där bilfirman haft vänligheten att förskottsbetala vägtrafikskatten. Detta är ju en service för kunden. Finns väl ingen köpare som är så tokig att han försöker att skjuta över betalningsansvaret på bilfirman?
Anledningen till att bilfirman har betalat skatten och sedan fakturerat den till dig är att du antagligen inte bor på samma ort där du köpt bilen, och firman vill ha nybilsregisteringar på sitt egna disktrikt.
ed
776
edge
520dT M -15
Orka betala ca 2000:- om man slipper...
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Oskar: Bor i alldeles i närheten
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Köpa en bil för 300.000 kronor och sen och sen gnälla om 2000 kronor
låter konstigt!
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Självklart räknar jag med att betala. Hade bara förväntat mig att få fakturan direkt hem från transportstyrelsen. Nu är det ju dessutom en eller två ägare på bilen redan. Först BMW Sverige, sedan handlaren och nu vi
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Kolla i dina papper när du får hem Registreringsbeviset så står det 1 ägare.
Vad gäller skatten så betalar inte firman den åt dig bara för du varit snäll och köpt en bil av dem :) Det är så det funkar, du får betala fram till brytperioden, se på ditt reg.nr vilken slutsiffra du har så vet du när din skatteperiod är. I mitt fall fick jag betala från Juni till December. Efter December kom den "riktiga" fulla skatten som sträcker sig 1 år.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tråden spårar ut lite, vad gäller egentligen enligt lag? Vadå orka? Orka fakturera 2.000 om man är skyldig att göra rätt för sig?! Har Bilfirman stått som första ägare i uppbördsmånaden så borde det väl vara de som är skyldiga att erlägga skatten?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Är det inte bilhandlarnas policy att försöka tjäna så mycket dom kan
på en bilköpare???
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är bilfirman som är skyldig att betala in skatten då de var registrerade ägare. Därav går inbetalningskort från transportstyrelsen till dem och inte till dig.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bilhandare står aldrig för skatten, oavsett om det dom formellt skall göra det eller ej. För några år sedan köpte jag en demobil som alltså var påställd, och tidpunkten vid köpet var mitt inne i huvudförfallomåndaden för skatten, givetvis kom inbetalningskortet i slutet av månaden, vidarebefodrat från handlaren.
Omvänt gäller när man byter in en bil hos handlare, kräv att få tillbaka återstående summa av skatten, annars tillfaller den handlaren när bilen ställs av.

BMW CS #5139
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Många här som gissar och tycker istället för att veta.

Bilfirman är aldrig skyldig till att betala skatten om inte det finns överrenskommelse mellan köpare och säljare.
Bilfirman tjänar heller inte några extra pengar som "krika" tror. Bilfirman tjänar på bilens pris, inte på vad skatten kostar på bilen.

Du som köpare får alltid betala summan för den resterande tiden som återstår av det årliga skattebeloppet. När du byter in din bil hos firma så får du tillbaka "resterande" beloppet som blev kvar fram till årsdatumet. Finns inga policy om detta utan så är det bara!

När du handlar från privatperson, då kan du förhandla om vem av er som ska betala in skatten på bilen om det råkar vara brytmånad just när bilen säljes.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Om bilen du skall köpa är skattad för en tid framåt brukar ju bilhandlarna, innan de registrerar den på dig, först ställa av den och sen ställa på den på nya köparen så får de själva automatiskt åter den del av skatten om är betald from avställningsdatumet och framåt. Och köparen får vackert betala skatt direkt from köpedagen pga ny påställning. Sniket men vanligt hos handlare.
Om du däremot säljer en skattad bil till handlare så är det aldrig tal om att du får nån skatt åter. Det får handlaren också genom att ställa av den på samma sätt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tycker fortfarande att det verkar vara mest gissningar, är det inte enligt lag så att den som äger bilen i ingången av uppbördsmånaden är skattskyldig, bilfirma eller ej? Varför skulle en bilfirma stå över lagen? Att en bilfirma betalar tillbaka överskjutande skatt när man sålt en bil till dem har jag varken varit med om elller hört talas om.

Den som får räkningen från Transportstyrelsen borde väl också vara den som ska betala skatten? Jag anger alltid mina priser inklusive moms, det vill säga den skatt jag är skyldig att betala. Lite fjuttigt att sälja en pryl för 300.000 och sedan slänga på en icke avtalad kostnad på 2.000.

Jag tror att jag hade surnat till och skickat tillbaka fakturan och bett dem ta sina egna kostnader.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Var bilen avställd eller påställd när du köpte den? Väldigt stor betydelse för vem som ska betala skatten.

Alla bilar jag köpt hos handlare har varit avställda och när ägarbytet sker så kommer skatten då till nya ägaren. Så har det varit på alla bilar jag har köpt hos handlare.

-------
//Lövet
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Bilen ställdes på 100422 av bilfirman som då var ägare till bilen, Vi blev ägare 100423. Med fakturan som vi har fått så är det med en kopia på skattefakturan som är ställd till bilfirman eftersom det var dom som ägde bilen är den ställdes på
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tydligen har bilfirman missat och ställt på bilen en dag för tidigt.
Tycker nog att du skall betala skatten såvida du inte anser att du betalt överpris eller att bilen inte var i det skick som utlovat.
Mao är du nöjd med bil o pris så äger du ju bilen alla årets dagar så när som på en.

Byta upp sig? Till vad då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.