AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.923

Tempen går över mitten ibland, varför?

Sida 3 av 4
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu är viscon bytt,men nu låter allt för ofta som en 740 i stället :(
Känns som den aktiveras allt för ofta nu.
Får man leva med detta,eller kan den bete sig så i början?

Dock kvarstår mitt problem.
Kan det vara vattenpumpen eller kanske extrapumpen?
Det fungerar bra att ligga i normal hastighet,men så fort man gasar på lite börjar mätartempen sakta stiga.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag röstar fortfarande på vattenpump eller termostat.
Prova att koppla spänning direkt till termostaten, samtidigt som du kollar vattentemperaturen i grader direkt i färddatorn (sök), temperaturen skall sjunka rätt så direkt när du kopplar el till termostaten.
Om du drar en sladd så att du kan styra den själv när du kör:
Utan el: Temp ca 95-100, koppla in el: temp sjunker snabbt neråt mot 80.

Om inget händer: Byt termostat.
Om det fungerar (men kanske inte sjunker så mycket som jag skrev): Byt vattenpump!
ma
7.450
marin849
Just, kan ju vara ledningen mellan DME och termostat, eller utgången i DMEn också.
Dra en sladd eller lampa så att du även kan se om/när styrdonet försöker styra eltermostaten.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jaha,är det eltermostat på dessa motorer?
Så då styrs dom inte på det gamla hederliga viset?

Min tanke är ju att det är vattenpumpen eftersom det endast uppstår i 9 fall av 10 efter/när man gasar på lite. Att vattentrycket inte orkar med varvtalet.
Där med att koppla el till termostaten,vart kopplar man den in sladden på termostaten då? samt ifrån vilken strömkälla?
Som ni märker är detta ingenting jag har någon som helst erfarenhet av.

Förresten,de här med viscon som jag nämner ovan. Att den låter som en gammal volvo nu, alltså att den är aktiv hela tiden, är det fel på viscon då? eller kan jag ha gjort nå fel vid monteringen?
ma
7.450
marin849
Har du överhuvudtaget läst tidigare inlägg i tråden? :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haha...när du sa sådär var jag tvungen att läsa igenom tråden igen, och hur kunde ja missat det där med termostaten? :) antar att det var de du syfta på?

Som sagt,de blir väl ett byte på pump och termostat.
Vill ändå ta bort pumpen och se hur den mår, och då kan man ju lika bra byta ut den.

Det andra som återstår,varför är viscon som jag nämner ovan?
ma
7.450
marin849
Japp :)

Tyvärr vet jag inte mer än de erfarenheter jag delat tidigare i tråden. märkte förresten att om jag slår av motorn när den är ordentligt varm så att elfläkten går igång ibland och väntar nån minut med huven stängd så går min visco "halvtrögt" men strax efter omstart går den att stoppa med fingarna igen.

Allt verkar mao vara enligt spec.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Blir byte av pump och termostathus också.
Orkar inte hålla på att luska ut exakt vad det kan vara.
Är det inte något runt pumpen eller termostaten så lämnar jag in den.

Återkommer med resultat när allt är klart. Kan vara till nytta för framtida sökningar om inte annat.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Gick upp ett litet ljus nu! eller nästan iaf :)
Var och besikta bilen idag, och där fick han upp en felkod. (P1620)
Efter lite sökning så betyder denna:
"Styrkrets för kylsystemtermostat - hög signal Ledningar"
Om jag förstår det rätt är det alltså signalen till termostaten som det är fel på då? och är det något speciellt det beror på om det blir för låg resp för hög signal i ledningarna?
P1621 är ju nämligen den låga signalfelet.

Verkar dom man måste skaffa sig carsoft för att hålla bilen 100% :-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu gröta jag ihop allt lite grann :)
Det jag undrar/menade är om det är termostaten som ska bytas,eller om det är något i datorn som strular till det för termostaten?
ma
7.450
marin849
Jaså, de läste av felkoder, det gjorde de inte när jag besiktade för nån månad sen.

Kan det vara lite lost in translation här?
Dvs att det egentligen betyder att styrkretsen är "high impedance", dvs avbrott.

Alltså styrdonet känner inte av att det dras någon ström när det aktiverar utsignalen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Blev också förvånad att dom läste av felkoderna.
Men om det skulle vara avbrott någonstans,borde man inte fått upp P1621 då? alltså, låg signalstyrka?
Men nu är de ju som sagt hög stryka.
Frågan är ju om det är i termostathuset eller i datan felet sitter??
Låg signalstyrka kan likaväl innebära kortslutning. Det är många gånger lite lurigt med Engelsk-Svensk översättning. Tro mig, jag har läst teknisk dokumentation i över tjugo år och i nio (tio) fall av tio är den Engelska versionen att föredra.

Du kan enkelt mäta resistansen på värmeslingan som finns i termostaten med en multimeter. Det bör vara ett mycket lågt resistansvärde. Är det öppen krets eller högt resistansvärde är det är avbrott i slingan.

mvh/ Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej.
Men som jag fattar de så borde alltså felet sitta i termostaten?
Om de inte sitter där, måste man ge sig in i databoxen då?
Jag tror också felet sitter i termostaten.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Äntligen har jag fått hem OBDII-interface.

Om jag slår in en temperatur att visa på temperaturnålen så fungerar det precis som i verkligheten om jag slår in upp till 75C, dvs 45C är där blått fält tar slut, 62C andra strecket, 75C rakt upp.
Så långt bra. Men 100,110,115,120C är också rakt upp! Går ej att slå in mer än 120C.

Det var ju meningen att nålen skulle börja röra sig vid 115C enligt tidigare dokument, men om den fortfarande står rakt upp vid 120C är det ju värdelöst. (Nålen kan ge fullt utslag, det är ej fel på instrumentet).

Vore väldigt intressant Haas om du kan rapportera din faktiska temperatur när nålen börjar röra sig åt höger.

Håll in tripp-reset knappen.
Nyckel till läge 1 eller 2.
Släpp knappen.
Tryck 19 gånger tills displayen visar "19 on" resp "19 off" omväxlande
när den visar "19 off" tryck en gång.
tryck 7 gånger tills displayen visar "7.0 xx" där xx är aktuell temp I
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det där låter ju väldigt märkligt...
Som du säger vore det väldigt intressant att se min temp när nålen börjar röra sig uppåt.
Men varför fungerar inte detta kommando på min bil?? händer ingenting...
Håller man därimot in check-controll knappen kommer en massa test saker upp...test 01,02 osv.
Ska även tillägga at jag har lite smått pixelfel,så får hoppas att man kommer se tempen.
ma
7.450
marin849
Aha, men funkar det inte att köra som ovan men med check-control-knappen då?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som sagt, har lite små problem med pixlarna där i,men som jag ser det så kommer den inte fram till den menyn om man följer ditt kommando fast man börjar med checken.
Känns märkligt eftersom datorsystemen måste väl vara identiska våra bilar i mellan?
ma
7.450
marin849
Ja, fast jag har inte deluxe-datorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.