AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.926

Tempen går över mitten ibland, varför?

Sida 1 av 4
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Lite då och då får tempmätaren för sig att vandra en bit ovanför mitten.
Aldrig på motorväg,men har hänt nån enstaka gång på typ 50/30 väg. Oftast händer det precis innan man ska parkera.
Grejen är den att om man sätter på full värme i några sekunder så sjunker den ner till mitten, och håller sig där sen.
Är bra nivå på vätskan, och den läcker ingenting.
Känslan säger att det händer oftare efter den varit inne på verkstad för reparation av frusen vevhusventilation.
Någon idé vad det kan vara?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det kanske är dags att byta vattenpump eller visco koppling. dessa kan ge liknande symtom.
mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Pumpen tror jag inte på i första hand,borde det hända oftare. Sen har bilen bara rullat 8600,så den borde hålla längre även om det inte är en garanti.
Viscon har jag inte kollat 100%,men den känns bra när man känner på motståndet.
Är ju det att händer så oregelbundet som gör det lite svårare.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det är ju plast impeller på pumpen orginal (rysningar). bara en tanke.

är systemet ordentligt luftat. kan va en liten luftficka vid termostaten.

termostaten som larvar sig då kanske. inget av dessa är ju dyra prylar.
mvh
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
100% slirkopplingen på kylfläkten...varit ute för samma på 39an jag hade bytte sen inga problem...kommer bara bli värre med varmare väder.../M
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Mer troligt att det är den än pumpen iaf.
Får kolla upp den noggrannare i helgen. Har bytt nån sån på fd bmw bilar,men ingen har haft detta symptom,där utav lite tveksamhet till den.

Vad går en ny koppling på till M54?
ri
699
riku
740iA -97
Har du elektrisk hjälpfläkt? Då kan det vara en givare som spökar
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,men det är inte den som spökar. Den går i gång som vanligt när den behövs.
Kollade över det lite mer noggrant igår,men hitta ingenting som kändes fel.
Fläkten kändes hur bra som helst,lite sådär stum/drög som den ska vara.

Om nu vattenpumpen börja säga upp sig så borde den ju stiga i värme oftare?
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Det är bara att ta handen å hålla mot fläktbladen när den går "varm" om den stannar så funkar inte slirfläkten...case closed
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hålla handen i mot?? låter skönt...
Har fortfarande inte löst problemet.
Har luftat, el-fläkt fungerar,hittar inget fel med viscon. Vad kan det vara?!

Finns heller ingen logik i när tempen börjar vandra uppåt.
Står man längre tider i köer är det inga problem. Men sen i bland efter ett tag när man kört i normal hastighet kan den börja vandra uppåt.
I bland kan även tempen vara fullt normal i flera dagar.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

En gissning: kan termostaten kärva ibland tro?
Då borde resultatet bli som du beskriver.
Ganska billigt att utesluta den felkällan.
På många bilar brukar den väl gå lite ovanför normaltemp innan fläktarna slår till ordentligt, kanske är så i detta fallet oxå?

Passar på att låna tråden och fråga, är det någon bytesintervall på vattenpumpen?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Man ska akta fingrarna!
Man tar förslagsvis en hoprullad DN om man vill kontrollera viscokopplingen..
Motorn skall vara varm och då ska det ej gå att stoppa fläkten med en "lättrullad tidning" om viscon fungerar och är "aktiverad".

Angående bytesintervall på v-pumpar så finns det inga mig veterligen...
Men v-pumpar brukar "normalt sett" småhaverera runt 15000-17000mil på normala bilar, dvs lite smygläckage/lagermissljud osv...
På t.ex. E39:an med plastimpeller så vet man aldrig när den går sönder invärtes s.a.s..
Vet om fall där pumpen "gått" långt innan 10000mil likaväl som att den håller 25000mil och mer..
Så byt omg om du vill vara hyfsat säker..

Jag hade dock metallimpeller i min E39:a, men det kändes bra att byta i vilket fall(byttes kring 18-19000mil)..

Mvh Janne.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det där med rullad dagstidning skall jag pröva för att vara på den säkra sidan om man viscon är dåligt eller inte. Tycker inte den känns det minsta glapp men...

Ska tillägga att när tempen sakta stiger så hjälper det att sätta på värmen i ca 1 minut så sjunker den ner till normalt igen.
Ska pröva viscon, funkar inte det blir att riva ner allt och byta pump och termostat. Ska ända byta remmar inom kort.
Fast det känns lite illa att behöva byta detta på en bil som rullat ca 8700 i dagsläget...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
jag hade testat att byta fläkt med någon som har en det går ju fort. Om flyttas med till andra bilen så är ju saken klar.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Känner tyvärr ingen som har en likadan bil...
Har kört fram till idag utan problem,men idag steg den igen. Så märkligt problem.
Men nu blir det till att köpa en ny visco! Dock blir de inte någon original då dom vill ha hela 1870:- för en ny!!
har du inte bytat termostatorn ännu så gör det.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vår har gått ca 9000 mil. Viskokopplingen har aldrig gripit in i min ägo såvitt jag vet. Inte ens stillastående i 30 gradig sol en vindstilla sommardag.

Kondensorfläkten startar istället och styrs steglöst efter behov. Temperaturen har aldrig gått över 98C enligt dolda menyn i färddatorn och tempnålen alltid spikrakt upp. Antar att vattentemperaturen måste upp över normaltemperatur (dvs kondensorfläkten räcker inte till) för att viskokopplingen skall gå in.

Det står i instruktionsboken att nålen FÅR gå upp förbi mittpunkten. Men enligt mina iaktagelser skall den aldrig behöva göra det i Sverige vid normal körning.

Är ingreppet på viskokopplingen verkligen exakt på gradtaletl? Det kanske är lite slumpmässigt på olika bilar.

Som min bil beter sig är för övrigt helt rätt om jag hade fått bestämma.
Mycket bättre att reglera elfläkten steglöst än att koppla in reaplans-240-följa-motor-varvtals-visko-fläkten om det inte verkligen behövs.

Typiskt varvar elfläkten upp och går i relativt låg hastighet bara i 5-10 sek och sen stannar den igen om man står på tomgång och det är 20 grader ute. Börjar man tomvarva startar den nästan direkt och går en stund tills man släppt gasen o stått på tomgång några sekunder. Returslangen från radiatorn blir aldrig riktigt brännhet, vilket ju är ett tecken på att cirkulation och reglering fungerar. (termostat+pump+fläkt pytsar in lagom mycket "kallt" vatten från radiatorn och det finns kapacitet kvar vid behov).

Var det lagom mycket info? :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En parentes: Om det är ren (etylen)glykol i systemet blir kylkapaciteten ca 30% lägre vid 100C. Vet ej om det är etylen eller propylen i BMW-bilar.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ny viscokoppling + remmar är nu beställt.
Hade även tankar på att byta pump + termostat när man ändå håller på,men dom får klara sig ett tag till,bilen har ju inte ens rullat 9000 än.

Tror inte på att de är termostaten som spökar,då skulle den med andra ord öppna lite för lite,men då borde bilen rimligtvis bli varm nästan jämt, och det blir den ju inte.

Förresten,har inte hunnit pilla så mycket med M54 ännu så har en fråga.
Måste man tappa ut kylvätska för att få bort fläkten?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Haas:

Funkar kondensorfläkten framme i fronten? Snurrar den igång på lågfart eller åtminstone i intervaller när du sätter på AC:n?

Mvh /Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.