AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.924

Tempen går över mitten ibland, varför?

Sida 2 av 4
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja den fungerar.
Har dock bara sett att den gått i gång när bilen är varm. Har inte sett om den gått på lågfart,eller när ac slås på.
Är nästan säker på att det är viscon eftersom den inte klarar "tidningstestet".
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag är inte alls säker på att det är viskon.
Vi borde reda ut hur det SKA fungera först.
Är det meningen att kondensorfläkten skall användas före viskofläkten eller tvärtom?

Som jag skrev, min viskofläkt kopplas aldrig in för det behövs inte, kondensorfläkten startar om man står stilla en stund och vattentemperaturen ligger alltid inom 96-98C.

Går din kondensorfläkt på ordentligt varvtal när du står stilla och motortemperaturen går upp ändå så röstar jag på vattenpump eller termostat.
ma
7.450
marin849
Signaturen Neroht som hade samma problem och bytte sin viskokoppling har en E39 från 97 (om det stämmer). Och det är ju inte säkert att det fungerade så att kondensorfläkten var steglöst elektroniskt reglerad och startar även för att kyla motorn när ACn inte är igång på den årsmodellen.

Som vanligt, brist på fakta är ett dilemma vid felsökning...
ma
7.450
marin849
Länk

Det verkar som att det ska vara som på min bil.
DME startar elfläkten när motortemp är 97C, och stannar den vid 96C.
Viskofläkten griper in senare.
Detta från 1999 och framåt.

Enligt högst osäkra källor!
Synd att länken till BMWs PDF ej fungerar.
ma
7.450
marin849
Eller så är det fel på min bil. Finns det någon som har fakta?
Dvs något dokument från BMW.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som jag sa så är jag "nästan säker" på att det är viscon eftersom den uppenbarligen inte klarar något motstånd alls.
Men visst kan det bero på något annat,men någonstans måste man ju börja, och viscon är min högsta misstanke i dagsläget.
Tycker inte bilen beter sig på ett sådant sätt att det tex skulle vara en dålig vattenpump eller termostat.

Ingen aning vilken av fläktarna som skall aktiveras först,men skulle jag behöva gissa känns det ju som att kondensorfläkten är sista utvägen?!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
har för mig att jag läst här på ap att viskon går på först å sedan elfläkten.
mvh
mika
ma
7.450
marin849
Inte om man vill att en dator skall styra systemet optimalt. :)

I TIS står det att viskokopplingen skall börja greppa vid 97 grader om jag förstår det rätt, men den är ju inte i kontakt med vattnet, så med andra ord måste allt bli så varmt att returslangen från kylaren är nästan lika varm som slangen till kylaren innan den griper in. Och då har DME startat elfläkten för länge sen. På min bil.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Men i vilket fall så blir det i bland för varm,även fast kondensorfläkten fungerar.
Så visst kan din teori vara rätt,att det är det sista där som gör att den blir varm när viscon ska aktiveras,men gör inte det.
Ny koppling + remmar är beställda,så vi får se vad resultat blir efter bytet.

Kommer säkert ta ett bra tag innan man vet om allt fungerar som det ska eftersom det i bland tar dagar innan den blir för varm.
Blir kanske ut och tokköra efter bytet så får vi se vad den pallar :)
ma
7.450
marin849
Blir bilen överhettad om du låter den stå på tomgång? Hur varmt ute då när det händer?
Här finns lite intressant info om den elektriskt assisterade termostaten (som jag antar finns i denna bil): Länk Har ev felkoder kontrollerats?

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Spännande.
Det står att installationspunkt för tempmätare för instrument och DME sitter efter motorn, och där blir det ca 110C vid fullt öppen termostat utan elstyrning aktiv.
Konstigt då att min elfläkt startar vid 97C och att jag aldrig haft över 99C, kanske 100C.

Om inte ODBn visar fel förstås, men nålen prickar in både 45C (blå fältet) och ena halvan av rakt upp intervallet (75-76C) helt exakt så det stämmer nog. 113C har jag aldrig sett, nålen har aldrig rört sig mer åt höger heller.

Så det som står kanske ska tolkas rakt av och inget mer, och engine target operating temperature är 96C (eller mindre vid mycket gasande) vilket DME styr med PWM på termostaten.

Ursäkta att jag svamlar lite i tråden.
Kanske temperaturvärdena i länken gällde V8an, dock är principen densamma. Felet jag hintade åt var om termostatens elslinga är trasig. Det det borde vad jag kan förstå generera felkoder.
Jag svamlar också ;-)

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Det var ett utmärkt svammel!

Om man skall tro på informationen i din länk och hur min (och flera andras vet jag) E39 facelift beter sig så skulle min tempmätare röra sig lite åt höger om elslingan var paj eftersom termostaten då skulle BÖRJA öppna tre grader innan den punkt då nålen börjar röra sig förbi mitten! Och alltså skulle motortemp bli ytterligare några grader högre innan jämnvikt uppnås = nålen rör sig lite förbi mitten.
hz
40
hz
525iA Touring -03
Motorn på min E39 blev överhettad igår. Orsaken var att extrafläkten (den som sitter mest framme) var trasig. När jag körde t o r Arlanda var det inga problem (mest över 90 km/h), men sedan på eftermiddan körde jag in till stan så blev det mycket långsam kökörning, och då hände det att visaren gick sakta över till rött och kylvätska kokade. Det var då extrafläkten (kondensorkläkten) behövs! Återstår att kolla om det är fläkten själva eller termostat m m som pajade.

hz
40
hz
525iA Touring -03
Motorn på min E39 blev överhettad igår. Orsaken var att extrafläkten (den som sitter mest framme) var trasig. När jag körde t o r Arlanda var det inga problem (mest över 90 km/h), men sedan på eftermiddan körde jag in till stan så blev det mycket långsam kökörning, och då hände det att visaren gick sakta över till rött och kylvätska kokade. Det var då extrafläkten (kondensorkläkten) behövs! Återstår att kolla om det är fläkten själva eller termostat m m som pajade.

ma
7.450
marin849
Och viskofläkten?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
AKN:

Glömde totalt den speciella termostaten på M54, här en äldre tråd om den: Länk

Mvh
hz
40
hz
525iA Touring -03
marin849:

Viscofläkten fungerar. Jag tror felorsaken var extrafläkten (den som sitter framför kylaren). Vid långsam kökörning räcker inte viscofläkten, och det är då extrafläkten är helt nödvändig. Det är som jag tror och rättar mig om det inte är så.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Helt rätt! extrafläkten är till stor nytta vid tex kökörning.
För min egen del så finns det inga felkoder om någonting.
Finns inte heller några speciella tider då den stiger i temp,men ofta så klarar den att bara stå på tomgång,men även där har det hänt att den stiger.
Blir till att byta viscon till helgen om sakerna kommer som planerat,sen får vi se om det är den som spökar eller inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.