AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.387

Montera farthållare e90?

Sida 2 av 2
Efter lite forskande har jag kommit fram till att jag nog borde ha behållit spakcentralen från 320d. Då borde den gå att koda in utan att byta kombi instrument. Nån som kan bekräfta det?
Jag tror att det är den spakcentralen schmidmann säljer.
Spakcentralen spelar inte så stor roll om du enbart ska ha den vanliga farthållaren. Vilken instrumentkluster har du i din bil? Det vänstra eller högra på denna bild? Länk
Okej.. ja jag är nöjd med en vanlig! Den högra har jag! Men hur ska jag få det att funka då? Inte så sugen på att byta kombi instrument och rattstångs modul som bmw säger...
Det jag menade var att oavsett spakcentral, vare sig den kommer från en 320d eller en 325a, så behöver du antagligen byta instrumentkluster och rattstångsmodul. Vill du verkligen ha farthållare får du bita i det sura äpplet och byta de delar som behövs. Att de sexcylindriga motorerna har farthållare med bromsfunktion har inget med spakcentralen att göra, utan det som skiljer är att spakcentralen till de sexcylindriga motorerna har en extra funktion som tillåter föraren att även öka farten med 10 km/h per tryck på spaken.

Har du tur kan du eventuellt hitta de andra delarna du behöver på skroten.
Tack för svaren!
Det är så illa alltså.. anledningen till att jag trodde att det hade med spakcentralen att göra är att schmeidmann säljer ett farthållarkit å där ingår vad jag vet bara spakcentral som det står passar alla e91 med multiratt och regnsensor. Sen säljer dom en beg spakcentral MED bromsfunktion som ska passa alla e90 med multi ratt och regnsensor men på den står det att man måste byta instrument innan kodning.
Vad jag vet finns det enbart farthållare med bromsfunktion (S544A) och adaptiv farthållare (S541A) till de sexcylindriga motorerna. Vanlig farthållare (S540A) finns inte till de sexcylindriga motorerna, men jag kan ha fel.

S540A - farthållare (fyrcylindriga motorer)
S541A - adaptiv farthållare (enbart sexcylindriga motorer)
S544A - farthållare med bromsfunktion (sexcylindriga motorer)
Precis det stämmer nog som du säger. Men då tänkte jag att man kanske kommer undan med att bara byta spakcentral om man tar en från en 4 cylindrig utan bromsfunktion.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
triamcot: Behöver du en spakcentral till en 4cyl med multiratt och regnsensor utan bromsfunktion? Jag köpte fel eftersom jag behövde en utan bakrutetorkare (till min coupé) och har således en över. Dom ville inte ha den i byte :-(

Den jag har är samma som Schmidmann säljer som ska passa alla E91

Länk

Artnr 61319123043
Den jag behövde och har nu heter 61319123041...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.