|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Tänkte kolla om någon har koll på om det går att eftermontera farthållare på en e90? Och hur mycket det isf går loss på? Tack på förhand! Mvh Tobias | |
Njuren |
Vet att det kostar 4K till en VW golf på hos ADn, där monteras visst bara en spak sen är det klart. Det är nog liknande process på E90. Lycka till! |
|
okej, tack för ett snabbt svar! konstigt att tyskar ofta skippar farthållare på sina bilar... |
|
| Vad fan ska man göra med farthållare när man kan åka i 200 blås på autobahn. | |
|
En polare ringde och frågade om pris för eftermontering av farthållare till en e90 som han var spekulant på. I det fallet så var det dyrt som tusan, har för mig i storleksordningen 20.000kr. Då rörde det sig om nån sån här variant med bromsfunktion (radar?). Finns det kanske olika varianter av farthållare till e90? Minns när jag eftermontera farhållare till en tidigare bmw jag haft. Det var en e46 328i -99. Köpte en begagnad ratt reltaivt billigt med knappsatsen på, samt en kabelsats på Bmw för ett par hundralappar. Relativt enkelt att dra kabeln, koppla in den och allt fungerade direkt! |
|
|
falsterbo: Vad har ratten med farthållaren att göra?? Låter lite för enkelt. 20000kr tycker jag låter rimligt, utan radar.. |
|
| Vet att när jag var insnöad på Porsche så skulle de iaf ha runt 7000kr för en eftermonterad farthållare - jag kan inte tänka mig att BMW är så mycket dyrare än det. | |
|
Schmiedmann säljer ett kit för 4000:- + montering |
|
|
Det var billigt. Det måste betyda att alla e90 är förberedda för farthållare.. |
|
| Har eftermonterat orginal farthållare på min 320d -08:a, kostnaden ligger på ca: 5000:- för allt. Man behöver inte byta ratt eftersom farthållaren manövreras av en spak på rattkransen. Priset är inklusive inkodning på BMW verkstad. | |
|
Någon som har koll på vad bara inkodningen kostar? Flåklypa |
|
|
En timmes arbetskostnad gissar jag på. Annars kan, som vanligt, endast en verkstad ge dig ett korrekt besked beträffande kostnaden. |
|
| Blir det aktiv farthållare för dessa priserna eller enbart den vanliga? | |
| Fick svar från den tyskaåterförsäljaren att priset där var 570euro för att montera en farthållare. | |
|
Varierar väldigt mycket beroende på bil och utrustning har jag fått erfara. Funderade tidigare på en farthållare till min i övrigt max utrustade (ej farthållare, regnsensor) 330i e90 -06. Visade sig gå på 20-30k hos både BMW och Schmiedmann. Anledningen var att mycket skulle behövda bytas ut och nya kablar dras. Imponerad av Schmiedmann som verkligen grävde ner sig i ärendet och letade fram alla artiklar som skulle till för att lösa det. |
|
|
Hej, Har köpt spakcentral med farthållare och lämnade in den för inkodning på BMW idag. Jag får ju de klassiska felkoderna för DTC och punkteringsvarningarna, men i övrigt fungerar spakcentralen klanderfritt. BMW kunde dock inte koda in den, vad kan detta bero på? Måste man byta kombiinstrument också? Vad är det egentligen man kodar in....farthållaren fungerar ju. Är det styrvinkelgivaren? Flåklypa |
|
|
på de 4 cylindriga modellerna är det billig och enkelt, bara spakcentral plus kodning. på 6 cylindriga är det svårare, fler delar ska bytas. Däremot vet jag en firma som lyckas fixa hela jobbet för runt 10k. |
|
Verdi |
I Solna skulle jag få det för 7000:- på en bil jag var intresserad av, men i slutändan köpte jag en annan bil... |
Verdi |
En E90 alltså. |
|
Halloj! Är det någon som fått någon mer klarthet i farthållardjungeln? jag har en e91 330xd som jag har försöker montera farthållare på. Min bil har multiratt och regnsensor (som jag förstått ska vara viktigt). Jag köpte först en spakcentral från skroten till en 320d men det är inte samma som på 6 cylindriga insåg jag så jag böt till en från en 325a (som har bromsfunktion på farthållaren, dock ej aktiv farthållare). Monterade den och nu står bilen på bmw men dom säger att jag måste byta kombi instrument samt nån rattmodul? Tittat på schmiedmanns farthållarkit och där står inget om att man behöver byta kombiinstrument? Mvh Björn |
|
|
"Blir det aktiv farthållare för dessa priserna eller enbart den vanliga? " bara sensorn till den aktiva farthållaren kostar 16 705kr och modulen kostar 2500kr hos schmiedmann... Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.