AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
41.714

Tillgång efterfrågan // 2007 325xi touring - E91 - 7500mil -M sportpaket

Sida 4 av 4
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller helt med Björn angående värdet på M-sportpaketet och detsamma gäller för E60. Piserna ligger markant högre och bilarna säljs snabbare.

Sen finns det alltid de som tycker att en modell ser bättre ut utan M-sportpaketet och det är ju självklart upp till var och ens smak men hårda fakta är ändå att flertalet föredrar M-sport vilket gör att priserna hålls uppe. Helt klart ett av nybilstillvalen som håller värdet bäst.

När det gäller den aktuella bilen så känns priset attraktivt.

___
//Ulf
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
"Helt klart ett av nybilstillvalen som håller värdet bäst."

Nja, M-paketet kostar 40 papp till E90. Det blir trots allt en rätt saftig värdeminskning i slutändan om man får 10-15' i retur på ett par-tre år, knappast bättre än något annat. Ska man vara krass är så gott som alla tillval en usel investering. Det är alltså rätt meningslöst att lasta på tillval och tänka på andrahandsvärdet samtidigt. Man kryssar i det man vill ha medan man äger bilen, inte vad andra tycker borde sitta i den... ;)
Undantaget är nog Comfortpaketet till kampanjpriset 4.900, där går man nog rentav plus.

Har f.ö. haft 4 BMW tidigare, tre utan och en med M-paket. Den affären som gick långsammast och där jag dessutom förlorade i särklass mest var M-paketsbilen! Samtidigt var det den fräschaste så inte ens det hjälpte. Det jag konstaterat är att den typiske Autopower-medlemmen antagligen är i minoritet bland BMW-spekulanter.

Apropå ursprungsämnet: Jag skulle nog inte tveka att köpa. Låter som en bra deal.
Verdi
Apropå förmånsbilar. Vet inte hur det är på andra ställen men hos oss ska bilen vara kostnadsneutral för företaget. Det finns ett konto kopplat till bilen som fylls på med milersättning för tjänstemil och ev bruttolöneavdrag.

Sen används det kontot (man får ett kontokort kopplat till det kontot att betala vissa saker med) för att betala service, däck, tvätt, reparationer, värdeminskning...

Efter kontraktstidens slut görs en värdering på bilen och det stäms av förväntat värde och summan på kontot.

Dvs jag som förmånsbilsinnehavare borde vara precis lika rädd om bilen som om det vore min egen eftersom jag indirekt står för ALLA kostnader. Leasingföretaget vill inte riskera nåt och min arbetsgivare tar inga extrakostnader pga bilen.

Nu har vi säkert ett ganska dåligt avtal men jag tror inte det finns många stora företag som tar sina anställdas bilkostnader i form av onormalt slitage utan att på ett eller annat sätt hålla den anställde ansvarig.

Däremot kan säkert folk missuppfatta och tro att företaget betalar allt, utan att det verkligen är så...
Verdi
Jonas T,
Precis. Det går inte att tjäna på ett tillval. Kostar M-paket 60 tusen så måste du få mer än 60 tusen mer när du säljer, med tanke på kapitalkostnaden, för att inte gå back.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Däremot tror jag - eftersom bilar med M-paket är lite mer lättsålda och det till ett obetydligt högre pris - att bilar utan M-paket blir prisspressade pga detta.
Mao så säljs fina BMW utan M-paket till löjligt låga priser.

Byta upp sig? Till vad då?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
karlhilding: De begbilar som säljs till riktigt låga priser är nog snarast extremt snikutrustade bilar. Som t.ex. leasingbilar där föraren kanske precis får in en 320i med comfortpaket inom förmånsgränsen men hellre tar det än en mer välutrustad Volvo S40 (fullt naturligt!). Tar du två identiska bilar förutom att den ena har M-paket och den andra istället har Dynamic tror jag inte diffen i slutändan blir särskilt stor på en begbil i 180-200k klassen. Det är rätt få som vill betala 20-30' mer för spoilers och svart innertak. Vilket iofs betyder att det är ett bra begköp att ta M-paketbilen för några tusen extra. Har du tur träffar du nämligen på en M-galning när det är dags att sälja ;)

Angående förmåns/tjänstedebatten: Oavsett om det är leasing eller privat måste man ju kolla upp vad man köper, det går inte att förutsätta något på förhand. Skicket varierar oavsett registrerad ägare. Däremot är jag av den absoluta uppfattningen att genomsnitts-skicket är bättre på privatbilar än leasingbilar. Det är även i genomsnitt bättre på privatägda BMW än på privatägda VW Passat... :D
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag menar inte att man tjänar pengar på ett M-paket bara att förlusten på just detta tillval är mindre än för de flesta andra tillval procentuellt räknat.

Kostar ett M-paket till e90 40' (vilket kanske betyder 35' efter rabatt och/eller förhandling) så tror jag du får tillbaka mer än hälften efter säg tre år. Principen gäller generellt för de flesta BMW modeller e46, e39, e60 mfl (inte minst e30 med M-pkt II, Roffa ;))

Tycker därför det är ganska avgörande om den aktuella bilen har detta eller inte. 180' är ett ganska normalt pris om det saknar M-paket medan jag tycker det är helrätt pris om det har M-paket då dessa är relativt sällsynta och aldrig kostar under 200' om allt är ok och har gått under 8000mil.

Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning, ta den med en nypa salt och jag har säkert missat nåt.

Sökning på blocket:
e90: 325 -07-08 max 12000 mil
Lägsta pris utan M-paket 169'
Lägsta pris med M-paket 245'

e46: 330 -02-03 max 12000 mil
Lägsta pris utan M-paket 115'
Lägsta pris med M-paket 129'

e39: 525 -02-03 max 20000 mil
Lägsta pris utan M-paket 59'
Lägsta pris med M-paket 80'

e30: 325 -88-90 max 20000 mil
Lägsta pris utan M-paket 5'
Lägsta pris med M-paket 51'

Respektive bil i varje kategori kan skilja massor i skick, mil och övrig utrustning men man ser tydligt en klar tendens.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Det är rätt få som vill betala 20-30' mer för spoilers och svart innertak"

Vill inte nedvärdera dynamic paketet som också är mkt trevligt men det skiljer mer än så.

Förutom "spoilers" (fram och bak) och svart innertak får du alcantara klädsel, M-sport fälgar, M-växelspak (ingår kanske i dynamic också?) samt shadowline lister.

Samtliga mycket trevliga tillbehör tycker jag och tydligen några fler vilket prislappen visar.
16.559
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Även ett tillbehör som behåller 100% av sitt nypris är en förlust om man räknar in kapitalkostnaden. För att förlora så lite av nypriset som möjligt så är det så få tillbehör som möjligt som gäller.

Men vill man vara lite snällare mot sig själv i en kalkyl så kan man ju säga att om tillbehöret håller 50% av sitt värde så är det okay. M-paket verkar ligga däromkring med ett nypris runt 35-40 och andrahandsvärde på 15-20.

Slutsatsen av detta är att en nybilsköpare bör köpa M-paket för att han tycker det är snyggt. Absolut inte för att öka andrahandsvärdet. För det gör man inte i reala pengar.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.