|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej. Mitt första inlägg är på väldigt många år. Jag har blivit erbjuden att köpa en BMW 325 enligt rubriken som gått som leasing de senaste 3åren. Jag antar att det är Msportpaket då växelknoppen samt instegslisterna har "M"-loggan. Det är även belysning från handtagen då man låser upp bilen har jag sett. Jag vet tyvärr inte om det är dragkrok. Priset är 180000 och då ingår fina 17" LM-fälgar både på sommar och vinterdäcken. Ska precis få mitt första barn och behöver en bra bil. Har kollat lite på blocket och jag tycker att det verkar vara ett bra erbjudande som jag fått. Jag måste ta ett beslut snart och behöver lite input från er här på forumet som har koll på läget så att säga. Tackar. | |
| Priset är bra, vet att en här på AP har haft en trå d kring sin bil(som dock gått lite längre) - och där hamnade gissningarna på ca 200k. I övrigt så bör bilen ha kjolpaketet som är utmärkande för m-paketet och svart innertak. Fyrhjulsdriften är riktigt bra och utrymmena räcker gott och väl till en en barns familj. Se till bara att köpa vagn anpassat för bilens storlek. | |
Roffa1 |
Är det privataffär eller bilfirma? Vid privataffär bör priset vara betydligt lägre då garanti saknas. Händer det något med bilen så får du själv bekosta detta. Likaså upphör maskinskadeförsäkringen vid 8000 mil eller om det var 10.000mil? Sedan är man helt utelämnad åt ödet;-) Fyrhjulsdriften kan komma att kosta Multum om den ev,havererar. Jag har visserligen själv x-Drive, men jag skulle nog undvika den finessen vid begagnatköp med många mil. Speciellt när dessutom maskinskadeförsäkringen snart upphör att gälla. |
Roffa1 |
Länk |
|
Det blir ngt mitt emellan. Jag antar att företaget som har haft bilen på leasing kommer att lösa ut den för 50% av anskaffningsvärdet ca. På så vis köper jag den av ett företag. Men inte av en bilfirma. Ej eller en privatperson. jag ska ta mig en funderare. Gillar modellen skarpt så det är ett väldigt svårt val. Hade det varit en Audi eller Volvo så hade valet varit betydligt enklare. Tackar för tipsen! |
|
Roffa1 |
Kontrollera först exakt vilka Garantier som gäller vid ett ev, köp. Om du ej handlar via en Bilfirma så tror jag du är lottlös vid ett ev,haveri. |
| Är bilen i gott skick och all service utförd hade jag slagit till. Priset är överkomligt. | |
|
Hejsan! Om det är riktiga m-sport paketet på bilen och skicket är gott så tycker jag du borde slå till om du gillar bilen. priset verkar ju vettigt. Roffa1: Sen kan man ju inte köpa en bil och utgå ifrån att det ska gå sönder och kosta massa pengar, visst är det så att en bil med mindre utrustning har mindre antal prylar som kan krångla. Sen det här med att det skulle vara så mycket säkrare att köpa av en bilhandlare? visst säkrare men billigare? Jag byter bil ganska ofta och skulle aldrig ha råd med det ifall jag hade gått lös och betalt 30-60tusen extra för en bil för att den står hos en handlare. Så i längden tror jag på privat affärer. Så och om fyrhjulsdriften skulle pajja och kosta dig 10k att laga, då har du 20-50tusen kvar innan du är uppe i samma pris för inköp som en handlare begär. |
|
|
Tyvärr är jag inte tillräckligt tränad för att se om det är riktiga msportpaketet eller inte. Jag blir faktiskt rätt tveksam då jag inte kommer ihåg hur kjolpaketet såg ut. Kan man ha mloggan på växelknopp och instegslister ändå? Killen som haft bilen har inte gjort några ändringar så att säga sedan han fick bilen från handlaren. |
|
Roffa1 |
Ta även i beaktande att en leasingbil oftast behandlas oaktsamt, den som brukar bilen äger den ej. Sådana objekt är oftast misskötta samt ovarsamt körda av flertalet olika användare. Upplysningsvis så ökar x-driven bensinförbrukningen med ca dl per mil. |
|
Bilar med M-sportpaket: Länk Länk Länk |
|
|
"Sådana objekt är oftast misskötta samt ovarsamt körda av flertalet olika användare." Har du några konkreta bevis för detta? |
|
Roffa1 |
Haha...ge dig nu va. (är du åklagare) |
|
Tackar för länkarna, har nu "lärt mig" att se skillnad på de lika paketen. Precis, bilen kan ha skötts illa om det är "fel" ägare. I det här fallet är den 1st ägare. Känner honom. Mycket långkörning har det varit. Jag tror och hoppas att de inte vill avyttra den om de inte känner sig säkra på att bilen är hyffsat ok. Jag har även prövkört bilen, den känns gedigen i styrning, chassie och växellåda. |
|
|
"Haha...ge dig nu va. (är du åklagare)" Kläcker man ur sig sådana saker bör man ha bevis för dem. |
|
Roffa1 |
Jag skulle nog rekommendera dig att först testa bilen hos en BMW verkstad (de vet vad de skall leta efter) eller en M-station. Detta kan bespara dig mängder med besvär samt onödiga reparationskostnader. Bara för att bilen känns gedigen i styrning osv, så behöver ju detta ej betyda att bilen är helt felfri. Lycka till med ditt köp. |
| Håller med Roffa1 om att låta M-testa bilen. | |
|
Roffa1, det känns som du överdriver va? "Jag har visserligen själv x-Drive, men jag skulle nog undvika den finessen vid begagnatköp med många mil." Det har gått 7500 mil. Inte särskilt mycket. "Om du ej handlar via en Bilfirma så tror jag du är lottlös vid ett ev,haveri" Vilka haverier? Är det inte bara att laga eventuella fel, haverier hör inte till vanligheterna? "Ta även i beaktande att en leasingbil oftast behandlas oaktsamt, den som brukar bilen äger den ej. Sådana objekt är oftast misskötta samt ovarsamt körda av flertalet olika användare." Jag vet tjänstebilsförare som bara använder den i tjänsten. Bara långkörning, annars ståendes i garage. Bilen används inte ens till arbetet då friska människor gärna går eller cyklar. Ypperligt vårdad alltså. Jag tycker du verkar bitter för din bil är ett måndagsex. __________ Mvh Grelle |
|
|
Om bilen är i bra skick är det ett bra pris. Slå till om du gillar den. |
|
| Tackar för hjälpen alla! | |
Roffa1 |
Här finns en anledning till att låta testa bilen innan köp: Länk En annan god anledning är att kopplingen hugger på oroväckande många E9x, enl uppgift är detta ett inbyggt tillverkningsfel som ej går att åtgärda. Det finns likaså flertalet störande barnsjukdomar som kostar stora pengar att åtgärda. Många har tex problem med tändningslåset, bilen går då ej att starta, likaså kan rattlåset slå till under färd. BMW tager inget ansvar för dessa sina misstag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.