AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
41.715

Tillgång efterfrågan // 2007 325xi touring - E91 - 7500mil -M sportpaket

Sida 3 av 4
Roffa1
Lövet: Är det NÅGON som är dryg på detta forum, så är det väl du.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo lövet jag fattar!

Har du svårt med läsförståelsen?
Jag tar det en gång till...

När jag hade min första tjänstebil så inte begreppet förmånsbil!
Att jag drar båda över en kam betyder inte att jag inte vet.
Att en förmånsbil bör skötas bättre är det väl ingen som motsäger?
Men inte i den utsträckningen man tror.

Ja dryg har vi nog lite till mans märkt på detta forum att du är.

Byta upp sig? Till vad då?
Man ska nog inte ens köpa en privatbil av en person som inte klarar av att sköta en tjänste/förmånsbil. Den personen sköter knappast om en privatbil på rätt sätt heller. Av alla dom bekanta jag har som åker tjänste/förmånsbil så är det ingen som missköter bilarna på det sätt som beskrivs här. Personer som sköter bilarna så är nog helt enkelt vårdslösa och slarviga människor.
16.559
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det funkar inte att slänga ur sig uttalanden där det är tydligt att hur moderna tjänstebilsavtal funkar är något man knappt sett på bild. Det får du tolka hur du vill men försöken att framhäva privatägda bilar som något slags föredöme är enbart fånigt.

Ungefär samma sak som de personer som tror att bilar på KVD är i sämre skick än de som byts in på BMW bara för att de säljs innan rekonden. Newsflash: De kommer från exakt samma leasingbolag endast hur restskulden regleras skiljer. Sedan betalar folk gladeligen 20.000 extra på BMW bara för att de bilarna är "mer välskötta". Smart.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och de bilar som jag har varit i kontakt med fysiskt under 20 år styft, alltså inte som någon slags medieutvecklare för affärsprogram eller typ PA-administration har då varit beskattade av förmånstagaren så då använder vi begreppet förmånsbil istället. Och det är dessa bilar som jag undviker vid beg.köp. Oftast hårt polerade också.
Men innan du började skolan så hette det TJÄNSTEBIL och ALLA fick ett saftigt förmånsvärde på sin lönesspec även jag som körde 5000 mil/år i tjänsten.
Vill minnas strax under 8000 kr och marginalskatt på 70%.
Men det var det värt att få köra 525 med ett inpris av 265.000. Redan 1989.

Men lövet!! Köp du dina beg förmånsbilar så köper vi andra välvårdade beg privata lågmilare istället.

16.559
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Japp, fina bilar på BMW som kommer från Mabi eller demobilsparkeringen. Men det viktiga är ju att första ägaren är en privatperson...

-------
//Lövet
16.559
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tror du för övrigt att Z4an är den enda bil jag har? Förmånsbilar är inget ovant koncept i fler hänseenden än att jag bland annat utvecklat systemen för dem om man säger så.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Oberoende lövet att vi har olika åsikter så kan vi ju vara vänner för det.
Men lite lite får du tagga ner och inte försöka pådyvla alla andra att dina ord är allena saliggörande. Betänk att vi är många här med gedigen erfarenhet av jobb och liv!

På tal om premiumbilar, om det nu var på tal, så tycker jag att de är alldeles för högt prissatta. Kollade på en 325 -09 med prislapp 339.000 kr.
Och bara det nödvändigaste i utr. Mil 2500.
Men egentligen är det en E60 som är aktuell men kan inte låta bli att kolla E90 också.

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Måste nog hålla med Lövet här; att förutsätta att förmåns-/tjänstebilar är sämre skötta än privatägda bilar är nog enligt min mening nys. Jag har jobbat i för fyra arbetsgivare med större fordonsflottor och haft bil genom firman de senaste 11 åren.

Som Lövet beskriver så är det i många fall så att du är ansvarig för restvärdet vilket gör att det finns nog så bra skäl att sköta bilen rätt. Min erfarenhet är att den genomsnittliga tjänstebilen inte sköts sämre än den genomsnittliga privatägda bilen.

I många fall är säkert tjänste- och förmånsbilar bättre skötta. Har flera vänner (och min fru) som jobbar i mindre företag där man låter vaktmästare el. dylikt byta hjul, tvätta och städa om bilarna är skitiga, ta bilarna till service etc.

Ingen av mina 7 förmånsbilar har förövrigt sett insidan av en maskintvätt.

Mitt råd är att avgöra skicket på bilen från fall till fall och bry sig mindre om tidigare ägaren heter Phiphel och Baug AB eller Hasse:)

Mvh
Arese
Jag har fått möjlighet att ta ut sk "Förmånsbil" på de totalt tre olika företag jag jobbat för under de senaste 5 åren. Jag har visserligen inte samma arbetslivserfarenhet som "Karlhilding" men i gengäld har policyn hos dessa tre arbetsgivare, med anställda på 65,000, 3,500 samt 32,000 varit klara och tydliga på vad som förväntas av brukaren av förmånsbilar.

Vanvård, missskötsel men även kraftiga övermil och utlåning, slarv mm riskerar inte bara leda till avdrag på lönen utan ses som kontraktsbrott och omdelbart till att bilen konfiskeras samt risk för att bli av med jobbet. Bilen "ägs" nämligen inte av arbetsgivaren utan kontrakteras via en större leasingföretag (som tex LeasePlan). Alltså finns det ett intresse från flera aktörer att bilen håller sig inom den beräknade värdeminsknings kalkylen.

Tycker "arese" sammanfattar det rätt bra, det går inte att generalisera och väljer man att dra en viss grupp över en kam får man räkna med lite giftig respons :-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Wiberg:

Har du läst signaturen E60´s upplevelser här?: Länk

Detta är något som bara drabbar nån promille/procent av ägarna, men att undervärdera deras upplevelser/problem är väl knappast rätt väg att gå? Detta är inte att skrämmas utan att vara informerad.

Däremot håller jag helt och fullt med om att detta inte är någon anledning att inte köpa en E90!

Mvh
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
rob_t_j72>>
Jo, jag har läst E60s upplevelser och även läst om liknande upplevelser på fler forum. Men det är just en varning om låset och inte att ratten har låsts som de har upplevt. Och jag försöker inte undervärdera deras upplevelser, jag förstår inte ens hur hemskt det skulle kännas att ratten låstes i fart. Men att ha en enda källangivelse (observera, för låst rattlås, inte varning för rattlåset) för att rattlås kan låsas i fart, och den källan är Expressen, då ställer jag mig lite tveksam. Att rattlåset kan varna även i fart är jag helt övertygad om, där verkar det finnas många som har upplevt samma sak, det jag har ställt mig frågande till är om verkligen rattlåset har låsts någon gång för någon. Inte så mycket för att förstöra Roffa1s argumentation utan för egen nyfikenhet.

Förresten, möjligt att jag har missförstått E60s inlägg, men som jag läser det fick han en varning på motorvägen att rattlåset var låst, inte verkligen ett låst rattlås. Att varningslampan kommer upp betyder inte att rattlåset verkligen har låsts, menar jag.

Mvh
Wiberg
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har inte själv förmånsbil men jobbar på ett stort företag med många kollegor som åker förmånsbil.

Skulle inte generellt ha några problem att köpa loss en sådan bil.

Det är vanligtvis män i kostym som rattar dessa bilar, de åker en hel del i tjänsten (landsvägsmil). Bilarna är oftast relativt nytvättade då de är skyldiga att sköta skötsel och underhåll och det kostar dem inte en spänn att lämna in bilen på handtvätt och rekonditionering.

Bilarna ska servas enligt plan. Fel åtgärdas på märkesverkstaden, ingen som meckar på egenhand med Biltema delar. Är det nåt som knarrar eller nåt annat småfel är det bara att svänga in på verkstaden och få det fixat. Endast kvalitetsdäck monteras på bilen osv, osv.

Sen finns det de som av olika anledningar lyckas slita mer på bilen, repor, småbucklor och skavmärken på inredning osv, men det ser man ju ganska enkelt vid en inspektion om man tänkt köpa bilen.
KarlHilding: du ska nog titta över hur du skriver själv, attityden i dina inlägg är inte den bästa. Du ifrågasätter läskunnigheten hos forummedlemmar, du tror inte att det kan upplevas som drygt?

Nu skriver TS ganska tidigt att han känner första och enda ägaren så vad ni har för erfarenheter gällande andra tjänste/förmånsbilar tycks inte gå att applicera här så det kan vi lämna till en annan tråd (appråpå att läsaförståelse...).

Den billigaste 325an (under 8000mil) på blocket kostar 177', billigaste 325ix 199' och billigaste 325 touring med m-paket 245'! Tycker priset verkar helt ok, jag hade slagit till om jag hade behovet.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
För att komma till ämnet kan jag bara instämma med Keiser.

Är det en modell du kan tänka dig är det absolut inget fel på priset om du kunnat konstatera att den har M-paketet vilket drar upp priset ganska rejält.
"appråpå läsförståelse" ska det stå.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Hehe helt otroligt hur en tråd kan spåra ur. TS hjälps nog inte av det här tramset.

Att alla tjänstebilar och förmånsbilar skulle vara misskötta i högre utsträckning än privatbilar är lite löjligt. Men det är upp till var och en att välja vilken bil man köper. Jag håller med Andreas L... Skippa attityden.

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Roffa1
Citat BjörnB:

"Är det en modell du kan tänka dig är det absolut inget fel på priset om du kunnat konstatera att den har M-paketet vilket drar upp priset ganska rejält"
-----------------------------------------------------------

BjörnB: Hur pass mkt höjer M-pkt värdet på den aktuella BMW:n från 2007. Vill minnas att det endast kostade omkring 30.000 när bilen en gång beställdes. Men hur mkt är det värt i dagsläget?
Höjer det begagnatpriset med 10-15.000 ? knappast någon rejäl värdehöjning. Sedan kan man ju dessutom undra hur mkt det är värt vid inbyte?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Ang. M-paket så tycker jag inte det är någon större värdehöjare på en E90, därför att det inte gör speciellt mycket på utseendet. Rentav att den är fulare än utan... Och förutom plast och fälgar innehåller det ju egentligen inte så mycket mer än en skönare växelspak.
Dynamicpaketet är ett måste å andra sidan, om det nu saknas M-paket.

På en 1-serie är M enligt min mening däremot obligatoriskt då den ser alldeles för tam ut original. Likaså på gamla E39 5-serien. Men jag kan utan vidare leva rätt gott i en E90 eller E60 utan M-paket.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Höjer definitivt värdet mer än 10-15'. M-paket känns som ett av de tillval som betalar sig absolut bäst när man ska avyttra.

Hur mycket beror på hur man jämför. Är alternativet en bil som har sportstolar i skinn och M-ratt och 17" eller 18" originalfälgar men utan M-sport så skiljer det kanske runt 10-15'. Men jämför du en ganska klent utrutad bil med en M-sport så handlar det om en hel del pengar.

Kolla bara på blocket hur svårt det är att hitta en M-sport 325 eller 330 till rimliga pengar.

Tyvärr, för mig som vill byta till en e91 touring med M-sport.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.