|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Roffa1: Kom igen nu.. ska man hålla på och vara så där petig så kan man ju inte köpa någon bil, bättre att utgå ifrån att det kan uppstå problem med en teknikspäckad sak som innehåller flera tusen komponenter och leva med det - om BMW säljer några miljoner bilar, så är det inte konstigt att en del bilar ej funkar 100%igt. Skulle biltillverkarna göra 100%iga bilar så skulle vi alla åka omkring i Lada Nivor eller liknande. Det går inte som tillverkare att förutspå allt som kan ske med en bil - eller någon annan produkt heller. Att äga en bil är ingen dans på rosor, men förhoppningsvis så väger glädjen den ger upp alla negativa småsaker. Till TS: Om du känner att priset är rätt, och att du har behov av en ny bil - köp den och njut, uppstår några problem - lös dem och njut vidare. /Andreas. "" |
|
Roffa1 |
Bif en länk angående den huggande kopplingen: Länk |
|
Jag har haft tre E9X och kört ca 16k mil med dem. Mest felfria bilar jag haft. 180k verkar vara ett schysst pris, gillar du bilen så slå till. Mvh Arese |
|
|
Rattlås som slår till under körning?! Det skulle vara väldigt intressant med källa på den uppgiften. Har hört talas om bilar där det har kommit upp varning om rattlåset under körning, men aldrig läst något om rattlås som slår till (låser ratten) i fart. Mvh Wiberg |
|
Roffa1 |
Citat: rob_t_j72 "Fredrik Bäck köpte en ny BMW 645 Ci för 783 000 kronor i maj [2004]. Det har varit strul med elektroniken från första början. Bagageluckan flyger upp, fönsterrutor åker ner, batteriet laddas ur, instrument ger felaktiga signaler, värmen till bakrutan slår ut radion, färddator med navigator hakar upp sig. Ratten gick inte att rubba Och värst av allt - ratten låste sig mitt på motorvägen! - Det var på Värmdöleden. Vi var på väg från knattefotboll och jag hade min dotter och två andra tjejer i bilen. Plötsligt gick bara inte ratten att rubba! Jag slet i den så att lädret lossande och stod på bromsen. Tur att det var raksträcka, men jag var tvungen att stå där i högerfilen en stund, säger Fredrik Bäck och fortsätter: Jag väntade någon minut, startade sen bilen en fem-sex gånger innan låsningen släppte och jag kunde köra därifrån. Fredrik Bäck ryser fortfarande vid tanken på vad som kunde ha hänt." [LÄNK] |
Roffa1 |
Såg att länken ej fungerade enl ovanstående inlägg: Länk |
Roffa1 |
En artikel från Expressen: Länk |
|
Men snälla nån vad är detta för trams man läser! Håller faktiskt med Grelle....... MVH//Kristoffer (som har en alldeles förträfflig E91 som varken har en huggande koppling, rostig baklucka, spelande fönsterhissar eller havererat rattlås) |
|
|
Att förmånsbilar skulle vara sämre skötta är kvalificerat skitsnack. 75% av alla BMW är leasing. Folk verkar tro att bara för att man kör förmånsbil så är allt gratis vilket är helt fel. Företaget är ansvarigt för restvärdet vilket innebär att det kostar pengar om andrahandsvärdet skulle bli lägre än det förväntade och sker detta kommer tjänstebilsföraren bli inkallad till väldigt allvarliga samtal med ekonomichefen. Förväxla inte förmånsbil med tjänstebil såsom poolbilar, hantverkarbilar eller företagsbilar. Till sådant används inte BMW. ------- //Lövet |
|
|
Jag ställer mig lite skeptisk till historien i Expressen som är länkad. Dels ser jag Expressen som en otroligt otillförlitlig källa i sig, sen är det ju egentligen inget som säger att det är rattlåset som låst ratten när den drabbade inte kunnat styra bilen. I samma artikel kommenterar BMW själva händelsen och deras tekniker har inte hittat några problem med rattlåset. Kan ju klippa ut stycket: "Bilen är en demobil som gått en sträcka innan försäljningen. Den var inne på en garantireparation. Vi lät vår servicetekniker gå igenom bilen och han bytte viss mjukvara. Vad gäller fel i styrningen kunde vi inte observera något sådant på bilen trots att vi har haft den på vår verkstad flera veckor för kontroll. Vi har även hört med våra huvudmän i Tyskland, det finns inget känt fel som uppstår på dessa bilar så vad som kan ha inträffat är ett mysterium. Bilen var klar för avhämtning när den stals utanför vår anläggning. Vi anser inte att det finns skäl för att häva köpet på denna bil." Jag inser dock att BMW har all anledning att skydda sig och säkert inte behöver tala sanning, det är väl rent allmänt inget krav för att hamna i Expressen.. Men ett rattlås som slår till under körning ger med all säkerhet felkoder som kan läsas ut i efterhand. Jag har lite begränsat med tid för efterforskning här på jobbet, men lite googlande verkar inte ge några träffar där andra råkat ut för låst rattlås i fart. Däremot är det flera som råkat ut för varningsmeddelandet ute på vägen. Det är inte heller så snyggt förvisso, men ingen anledning att inte välja en E90. Jag måste säga att jag är helt nöjd med hållbarheten på vår bil, det har varit ett par garantiärenden på den men de har blivit bra skötta av BMW. Det finns ingen anledning att köra skrämselpropaganda även om det självklart finns variation bland exemplaren och samtidigt variation bland ägarnas noggrannhet. Mvh Wiberg |
|
| "Lövet" har helt rätt i vad han skriver. En förmånsbil är inte som ett par slalomskidor man hyr en period och kör skiten ur och sen lämnar tillbaka. | |
|
Måste också göra ett inlägg ang tjänstebilar. Jag har jobbat/jobbar på ett flertal (fem) företag med tjänstebilar. Alltfrån Ford Focus/Mondeo till BMW/Mercedes/Audi. Inte många av dessa sköttes normalt. Oftast lämnades de in 4-500 mil för sent för oljebyte mm. Och de hällde inte i olja när det varanades utan sade "den skall ändå servas snart". Hundar, ungar, fjällresor till Italien eller Åre. Salt och återigen salt som aldrig tvättades av. Fläckar, revor, glass, cocacola, choklad, hundhår, kräk i inredningen var mer regel än undantag. Vårrengöring i garaget med massor av skit packas in i den nästan nya bilen a´400.000. Knappast ens att de lämnades in för tvätt eller att de själva gjorde det. Efter tre år såg bilar med 5-10.000 mil på mätare ut som om de gått 30.000. Karossen full av stenskott, repor, parkeringskador fram o bak, bubblor från uppslagna dörrar när de parkerar så nära ICA som möjligt i smala parkeringsfickor. Och oftast att de lånas ut till nära släktingar när de behöver en bil ned dragkrok eller Touring. Mina var däremot lika vårdade som om jag själv ägt dem. Kan nämna att en 330 xd -06 med 16.000 mil hade ett värde på 90.000 efter 3 år. Den kunde lika gärna gått 36.000 mil i Sahara. Ja jag har sett detta men också en minoritet som vårdar dem ömt! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
De du beskriver är långt ifrån normalt och skulle leda till sparken på ett flertal företag. En förmånsbil är personlig och lånas inte ut mellan förare eller används på ett sådant sätt att den utsätts för onormalt slitage. Det låter mera som du beskriver bilar som använts som några slags gemensamma arbetsbilar. Återigen, inte en förmånsbil. Sedan så är det ju knappast så svårt att se om en bil fått oljebyte när den ska? Står ju i serviceboken. ------- //Lövet |
|
|
Läser du dåligt el slarvigt? Tjänstebil/förmånsbil? För mig är det samma sak. Privata företag där ägarna var de som mest misshandlade sina bilar. Och även anställda så klart. Och vem brydde sig om att de servades för sent? Det som var vanligast var att dubbdäcken kom på första dagen det blev tillåtet och av ett par veckor efter det blev förbud. Mao så höll oftast dubbdäcken max två vintrar. Ren lathet o slarv så klart. Och vilka brydde sig om att förmånsbilarna lånades ut? Tom till svåger som behövde en Touring till Åre under sportveckan. Jag brydde mig om bilarna med sket i om det lånades hit el dit. Inte mina problem men så var det och så är det. Och som jag skriver så är inte många av de förmånsbilar/tjänstebilar jag varit i kontakt med några ex jag skulle köpa. Byta upp sig? Till vad då? |
|
Roffa1 |
Tycker att Karlhildings inlägg stämmer mkt bra överens med verkligheten. Naturligtvis så finns det även undantagsfall som sköter sina tjänstebilar. Personligen undviker jag allt som tidigare gått som leasing eller körskolebil. |
|
Tjänstebil & Förmånsbil är två olika saker. Tjänstebil är en arbetsbil där föraren inte betalar förmånsvärde. Sliter man onormalt på bilen så är det arbetsgivaren (leasingtagaren) som får betala för detta. Vad är det för arbetsgivare som ställer upp på det tror ni? Bara som exempel på vad som gäller i ett ganska typiskt tjänstebilsavtal så dras varenda krona som bilen är värd mindre än det uppställda restvärdet rakt ifrån lönen. Man får vara bra jävla puckad för att missköta bilen då. Sedan "ta bilen till åre", är inte det liksom det som bilar är till för? Vinterdäck sliter knappast heller på bilen. Kul för dig Roffa1 att ha 25% av alla begagnade BMW att leta mellan. ------- //Lövet |
|
Roffa1 |
andreas_lofgren: Dina sista tre inlägg låter som återkommande repriser... |
|
Vi har fem bilar på företaget, alla BMW. Tre av dom är tjänstebilar (118i, 120i och X5) medans två är förmånsbilar (520d och X5) I regel är det när jag kör som saker som behöver fixas verkligen uppmärksammas, allt från oljebyten till service som gått över med månader. Det mycket som inte fixas heller, fel på displayer, GPS som inte fungerar och strulande elstolar. Finns flera anledningar till det här, den främsta, enligt mig, är attityden "företaget betalar", och företaget betalar, så ingen orkar ta ner bilen på service eller reparation. Problemen skjuts på kommande ägare. Säljarna som är ute är i regel stressade så det blir mycket parkeringsskador, dörruppslag och dylikt. Förmånsbilarna (chefen och en resande säljare kör en varsin) är egentligen bara i bättre skick för att dom är nyare, om ett par år så kommer dom vara lika risiga. För ett tag sen blev jag stoppad av polisen nere i Göteborg eftersom bilen hade körförbud, någon som hade slarvat bort brevet till besiktningen... Nu är vi ett relativt litet företag, utan någon ansvarig eller avdelning som kontrollerar skötsel, tror detta sköts mycket bättre på större företag. Men skulle aldrig köpa en förmånsbil från ett företag som vårt om jag inte hade insyn i hur den har skötts. |
|
|
Tjänstebil & Förmånsbil. Ja idag är det inte det samma men när jag fick min första tjänstebil 525-89 så fanns inte epitetet förmånsbil. Och för mig är det skit samma. Oberoende vilket så är det upp till "förmånstagaren/tjänstebilstagaren" att vårda sin bil. "ta bilen till åre", ja men kanske inte av svåger. Vinterdäck! Ville bara belysa om ett slarv och ointresse. Tror också med mina 16 års mer erfarenhet ang Tjänstebil & Förmånsbil att jag har lite mer torrt under fötterna än du lövet. När jag fick min första tjänstebil gör 21 år sedan hade du väl inte börjat i första klass. Och om du är så naiv att du tror att dessa bilar vårdas bättre bara för att de har sk. fri service så bedrar du dig. Tvärtom! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Vad är det för dryg jävla attityd? Du har ingen aning om vad jag jobbar med. Upplysningsvis har det bland annat rört systemen för tjänstebilsadministration hos en av sveriges absolut största tjänstebilsköpare med flera tusen bilar i vagnparken. Att du fortfarande inte fattar skillnaden på tjänstebil och förmånsbil är tydligt för nivån på dina kunskaper i ämnet. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.