AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.368

2st kompletta insug från M5 e34 till en e32 750i funkar det?

Sida 2 av 2
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Strypningen (om det finns nån) sitter troligen i spjällhuset och försvinner således om man monterar ett spjällhus med större spjäll. Är ju bara millimeter vi pratar om så någon bearbetning av insuget borde inte behövas.
Jag har för mej att det sitter elektroniska spjäll på M70 och det blir onödigt besvärligt med eftermarknadssprut. Därför byter man isf till mekaniska. Helst såna som passar direkt om det finns. Alltså med rätt bultdelning. Finns inte det får man tillverka en adapter.
Förstår inte exakt vad du menar om lådan. Har du köpt en 850CSi låda så passar den på motorn utan adapterplatta. Osett om den passar i bilen, men borde inte vara långt ifrån, automaterna är apstora. Spakställ kan bli lite special.
Du är välkommen upp! =)

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Det är jag som är "it-jens" -mycket ironi i mitt msn nick :-)

"strypning" är inget problem, större spjäll behövs inte om du inte ska upp på sjuka 4-siffriga effekter. Det går inte att byta till mekaniska med orginalsprutet. Jag frågar dej igen, -har du läst min projekttråd? Det framgår precis varför det inte går. Du kan utan problem låta bränsletrycksregulatorn och pumparna vara kvar, det finns det bevis på om du kollar runt lite även på svenska forum med mera teknisk inriktning.

Jag sa till dej tidigare att just gasspjällen är ett problem, men det är inte storleken. Det är styrningen av dom, gaspedalen på dessa bilar styr inte gasspjällen, gaspedalen är bara en indikator för önskat moment på det givna varvtalet. Finns ingen direkt koppling mot gaspedalen. Det går inte att byta ut någonting i princip i motorstyrningen om du inte besitter rätt avancerade kunskaper i programmering av motorstyrning.

Antingen löper du linan fullt ut med ett "stand alone"-system, eller så gör du ditt liv till en ständig plåga genom att försöka lura originalsystemet med ännu mera elektronik. Jag har gått på den senare varianten och jag kommer troligen att låsas in med tvångströja bredvid Mattias Flink och John Ausonius.

En variant jag varit inne på ett tag, men aldrig kollat djupare på är att ta spridare och luftmängdsmätare från en M5 e34.

Jag håller på att testa en variant av grenrör för turbo på m70 som kanske kan vara intressant för dej, det kommer inte att kosta 20k, -det blir billigt. Men har du överhuvudtaget kollat ner i motorutrymmet på en 750? -Det går i princip inte att få dit en turbo på varje sida om man inte är knäpp i skallen, glöm allt vad vad "bolt on"är.

Men jag tror du har fastnat lite på fel saker. Vill du ha manuell låda finns det bara den från sällsynta 850 manuella som "passar" då måste du trixa lite med elektroniken för att lura motorstyrningen. Den starkaste lådan för rimliga pengar är den ZF-låda som sitter i 525TDS och M3/328. Den är stabil, men "passar" inte. Ser man det som ett stort problem bör man ha en stor plånbok eller kompisar med kunskap om att bygga adapter för växellåda/motor. Inget man slänger ihop som nybörjare.

Inget ont om Autopower, men ett sånt här projekt kräver en viss typ av kompetens som man sällan hittar på ett märkesbundet forum. Är det här det första motor/överladdnings-projekt du ger dej in på så kommer du få det svårt, även med hjälp på diskussionsforum. Tycker man att man behärskar turbokonvertering av bensinmotorer så hjälper inte det, den här motorn är en skitmotor att göra det på, det finns bara problem oavsett typ av motorstyrning man väljer att satsa på. -Men "No guts -no glory" -Ingen minns en fegis osv.

-Men jag är inte bitter... :-)

Den dag jag blir klar med min 750 kommer vara den dag man åker till månen på semester med familjen och man även kanske kan redigera ett inlägg här.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Uppar en gammal tråd, är det någon som har möjlighet att mäta ungefärligt vilka mått m70 motorn har? Är främst intresserad av längd samt bredd.

Vore väldigt tacksam för det!

Mvh
Cristofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.