|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
2st kompletta insug från M5 e34 till en e32 750i funkar det? Det var bara en liten rolig tanke på trimm nästa fråga hur kopplar man in kompressor i en m70 motor. Vilka grejer ska man ha till en kopressor? | |
|
Typ så här tänkte jag kolla på länken. Länk 87-93 Mustang V-1 Vortec kompressor sats hittade jag på ebay.com för 15000kr. Ganska intressant jo var kan man få ta på fästen till Supercharger till en M70? |
|
| Här är bilden på V-1 Vortec kompressor. Länk | |
|
Nej det funkar inte då det är olika cc mått på cylindrarna på m70 o s38 ///Jörgen |
|
|
Funkar och funkar... =) Det går inte att bara skruva dit, men visst går det att få dit om man verkligen vill. Man måste isf tillverka en adapter mellan topparna och spjällhusen. Skulle tro att det är lättare att göra en adapter för S50 spjäll än S38 dito eftersom S50 är närmare släkt med M20 än S38 och M70 är i princip två M20 i vinkel. Fästen till kompressorn måste man nog specialtillverka de med, liksom drivningen av densamma. Ska du åka kompressor behöver du även mer bränsle och mindre tändning, funkar inte att bara hänga dit kompressorn och köra (motorras). Vidare tycker inte automatlådan om effekt i några störra mängder. En mindre ökning klarar den dock. Inget projekt för nybörjaren. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Jag tänker bara ladda 0.5 el 0.6 bar som max, kanske man får ut max +450hp. Större spriddare, större soppa pumpar, MSD och riktiga exaktor rör som ska frächas upp har jag köpt. Väntar på dom nya kammarna och sprutet. | |
| Jag läste på forumet att automat lådan klarar max 600hp samma med motorn. Över det får man bygga om allt som är mycket dyrt. | |
|
Tål lådan 600hk opreppad är den väldigt kraftig! Jag måste tyvärr betvivla den uppgiften starkt. Men jag har ingen egen erfarenhet skall erkännas. 450 borde dock fungera hyfsat om den är frisk tycker jag. Motorn däremot klarar nog närmare 600hk om den är helt rätt mappad. 450hk är dock inga större problem om motorn är frisk i grunden och hysat rätt mappad. Rent teoretiskt har du 450hk vid 0,5 på en helt standard M70. Med vassare kammar och extraktorrör blir det mer. Jag tror att lådan är begränsningen. Men det är ju bara att prova dej fram. Även om du hittar gränsen för lådan och den havererar är det ju lätt att hitta begade lådor och inte är de dyra heller. Personligen skulle jag konvertera till manuell. =) --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
konvertera till manuell kan man typa om bilen till det som amatör bygge på besiktningen? Jag vet att det funkar på dom gammla bilarna volvo 140 eller 240 m.m. |
|
|
Vilken typ av manuellåda ska man ta? Bmw 735? |
|
|
750 har väl aldrig sålts som manuell i sverige iaf, så det kan nog bli svårt. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Jag menade vilken typ av manuel låda ska man ha? En 735? |
|
|
Och jag menade att det blir svårbesiktat med manuell låda eftersom det inte finns något att regga om den till. 750 med manuell finns nog ej i SBP's papper. Jag vet inte ifall M70 ska ha stora eller lilla kåpan till växellådan. Sen var startmotor sitter, möjliga svänghjul och koppling, kardan osv bör väl undersökas innan man handlar en låda. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Oki Hur förstärker man automatlådan var kan man köpa delarna till den? Finns de någon länk? |
|
|
Tolvan lär ska ha ett helt eget bultmönster på lådan har jag hört. Själv skulle jag gissa att det är samma som på V8orna, men jag har inte kollat upp det själv. 850 fanns manuell och alla 850CSi var manuella (6vxl Getrag), men de lådorna växer inte på träd. Man kan dock få en helt ny för runt $2500+frakt från USA råkar jag veta. =) Passar V8 lådorna blir det lättare. 5vxl ZF från 530/730 är relativt lätt att få tag på till vettig peng. 6vxl Getrag från 540/740 är svårare och dyrare. Sedan går det ju alltid att tillverka en adapterplatta till vilken låda som helst. Svänghjul, koppling och mellanaxel återstår att lösa men det är inga jätteproblem. Manuell låda är ett mindre problem hos SBF än överladdning. Utan att veta säkert tycker jag att det borde gå bra att typa om en så gammal bil till manuell. Är väl runt -95 som det blir problem som jag förstått det. Om bilen finns manuell från fabrik eller inte tror jag inte heller spelar någon större roll. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Jag har hittat några manuelalådor från 730 för 4000kr komplett med allt gick på ca 6500kr. Är inte 750 förberädd med att ha manuel pedal set man plockar av automatpedalerna flyttar över 730? Samma sak med fästen? |
|
|
Skulle tro att 730 pedalställ är bolt-on. Så är det iaf i E34. Svänghjul, låda med brygga, mellanaxel, spakställ samt pedalställ med kopplingscylinder för 6500kr verkar hyfsat ok pris. Koppling är skitsamma om den följer med eller ej, du måste ändå ha kraftigare tryckplatta och ny lamell. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Hej Spiidfriik!!! Du fick mitt MSN? Jag har chattat lite med It-jens i sundsvall med sin Bmw E32 750i dubbel turbo. Han verkar vara intresserad att vara med att supporta och nord motor hjälper att göra fästerna till kompressorn och en uppsättning grenrör som man kan ha dubbelturbo som sitter snyggt som inte syns på besiktningen. Håller på velar turbo eller kompressor. Problemet är med överladdning är man får en kort tid 0,6- 1,5bar korttid sen stryper spjällen till 0,3bar antagligen har det med Eml programvaran att göra eller lmm. Frågan är hur får man de fixat antingen petar man lite på Eml eller byter till dubbla sprut. Jag fick lite råd av It-jens om det han har samma problem. Jo finns det någon länk hur man ställer in kammarna? |
|
|
Japp. Fästen till kompressor kan jag också fixa. Men det förutsätter ju att bilen finns här. Har CNC fräs i garaget. Grenrör tar jag dock inte på mej. Personligen skulle jag definitivt kört ett MAP-styrt (ingen LMM) stand-alone sprut som klarar 12cyl och byta till mekaniska spjällhus. Är original spjällhus för små (tveksamt) får man sätta dit större när man ändå byter. Dubbla M20 spjäll borde fungera utmärkt (det gör de ju på överladdade M20s med över 400hk (på ett spjäll)) men annars kan man ju ta 2st 535 spjäll och 540 har väl ännu större. Jag skulle gå på M20B25 spjäll. Eller ännu hellre separata spjäll som du var inne på, men det är ju en del extra-pyssel. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Insuget hur gör man med det tanke med att spjällen är större? Det finns inte mycket matrial att ta bort? Jag har köpt lådan igår nu jakt efter adapter platta vad tror du på 850CSi kommer den att passa? |
|
| Jag kommer över sen i sommar med bilen när den blir klar att köra, så fixar vi fästet till kompressorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.