|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
j0mpa |
Hej, bilen känns väldigt vinglig och ostabil när man kör, den drar åt höger och vänster, nästan kastar sig åt olika håll, det känns som att den är extremt spårkänslig. Men det så här har den inte varit förut. Lämnade in den på 4 hjuls inställning, men de blev inte bättre av de. Det är ganska nya skivor och bromsar runt om. Nya stötdämpare och fjädrar förra sommaren. Kröp under bilen igår och kände på alla stag och bussningar, länkarmar osv, Det kändes inte som att det va något glapp någonstans, lyckades till och med lura in farsan under bilen, har hittade inte heller nått. Det är inte kul att köra när den beter sig såhär, det är spec vid ganska höga farter som den ”vinglar” och drar åt olika håll. Vad tror ni att det kan vara? Kom gärna med förslag! Är väldigt tacksam för svar! |
|
Det är inte alls ovanligt att orsaken till spårkänslighet sitter i bakvagnen på en BMW. Silentblocken, bakvagnsbussningarna pos.2 och 3: Länk (Bry dig inte om att det står motorfäste. Realoem har använt en ickesvensk till svenskaöversättningen :)) |
|
|
Tja! När jag slängde på mina nya sommarsulor så blev min också väldigt spårkänslig, rycker och drar i ratten så fort vägen är lite dålig, och efter att ha läst en hel del så kom jag fram till att jag borde kolla upp däcken och de var tyvärr någon RFT-variant, interstate sport ixt-1. Så av det lärde jag mig att man bör vara med när däcken beställs och inte låta någon annan göra det ;D - så mitt tips är att kolla upp dina däck. |
|
j0mpa |
Jaha okej, hur ser man om silentblocken är dåliga då? Jag ska testa att slänga på vinterdäcken och se om det kan vara nått fel på fälgarna/däcken. För de är som sagt väldigt tråkigt att åka runt när den beter sig så underligt. |
|
Är det inte så att när silentbussningarna är dåliga blir ju hela bakaxel stället glappigt och gör att du får klonk och bonk vid växling. ELLER? Har man inte det lär det ju inte vara silenten! |
|
j0mpa |
okej, nej för något sånt får jag inte. Det låter ingen konstigt vid växlingarna! |
|
Däcken påverkar väldigt mycket. Är de kantslitna så spårar det. En annan sak är mönstret på däcket. Däck med >>-mönster spårar mer än däck med =-mönster. Förra säsongen körde jag på >>-mönster och när jag nu bytte till pilot sport med =-mönster så blev det en enorm skillnad. Bra däck runt om påverkar generellt bilens uppträdande mycket. Sen kan man påverka endel genom hjulinställningen också. Ofta rekommenderar däckfirman att toe-in ställs så nära 0 som möjligt inom de nominella värdena för att däcken ska få lång livslängd. Man kan dock justera till mer positiv toe-in (fortfarande inom rekommenderad tolerans) och få en mer kursstabil bil. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta däckfirmor som är riktigt duktiga på hjulinställning. Har varit med om flera skräckexempel. Och ju mer tum desto känsligare för spårning. Vad har du för däck och fälgar på bilen? |
|
|
Lånar tråden lite! Det är så att det klonkar till nånstans i bak på bilen nästan varje gång jag lägger i femmans växel och ibland även fyrans växel. Kan det vara silentblocken som ni pratar om? Vilka bussningar är det på den här bilden? Länk |
|
| Liteväl framfusig trådstöld och något of topic Johnny ;) Bussning 3 är silentblocket. Ja det kan vara den. | |
|
Jag hade nog kollat däcken bilar kan bli värkligen helt galet ostabila pga av att blanda olika däck eller av vissa fabrikat. Åkte med RFT good year fram och good year icke RFT bak på min 1serie och den känndes jätte spårkännslig fast felet låg i att jag blandat olika däck typer. Även haft en bil med continental sport contact fram och Triangle (typ kina däck) bak och även den blev helt latjo att köra. Va sitter det för däck på din bil? |
|
|
Har du kollat skicket på länkarmsbussningarna? Dom som sitter mot torpedväggen på framvagnen och emot coupen på bakvagnen. Dessa blir sällan glappa men däremot för utmattade och mjuka. Detta gör att både bakhjulen och framhjulen svänger lite av sig själv speciellt vid spårig väg och bilen känns ostabil. Om du kryper under bilen och rycker lite i dom nedre bärarmarna ser du om bussningarna är för mjuka. Är dom mjuka där fram kan du köpa M3 original. Dom är mycket styvare och kostar 300kr paret om jag inte minns fel. Därbak är det samma på alla e36. Jag köpte powerflex både bak och fram. Dom är lättare att montera än originalbussningar och kostar bara några hundralappar mer. |
|
|
lånar också lite om de är ok Anders-72: vad föreställer nr 4 och 14 i din länk? BMW ownz |
|
j0mpa |
Okej, jag kör med 215*45*17 fram och 225*45*17 bak. Förra sommaren så va de inte alls såhär. Dock så låg ett bromsok på i vänster fram så igår kväll så tog jag bort och smörjde cylindern på oket och gjorde rent, sen lånade morsan bilen (5mil) och hon sa att den vart mycket stabilare nu när inte bromsen låg på, (har inte kört själv dock) Men kan det vara att det har gjort att bilen har betett sig så konstigt? |
| inte helt omöjligt om den legat på å bromsat på 1 hjul bara. | |
| Nja. Låter lite långsökt att ett kärvande ok skulle påverka stabiliteten. Möjligen att bilen drar konstant snett. | |
j0mpa |
Alltså, den "drar" inte längre, men känns fortfarande ostabil... tråkigt, har försökt kollat under både bak och fram och hittar inget som verkar slut... |
|
om du trycker fullt på 2an till ca 4500rpm får du styra mot då för att hålla rak kurs? och lite samma när du bromsar hårt? isf är de bussningar. man kan inte se/märka/känna så lätt att de är dåliga om de sitter på bilen. jag hade även fel lufttryck i däcken förut så de är mer slitna i mitten. nu med rätt tryck blev bilen kastigare i sida och tar spår. du har inte råkat göra något liknande? BMW ownz |
|
j0mpa |
Jo! Man får hålla i ratten när man drar iväg och vid kraftig inbromsning. Då drar dne iväg åt sidorna. Har 2,5 kg i däcken. För mkt? |
|
jag har 225/50/16 runt om och har 2.7kg. du borde ha runt 3 kg i dina. mer bak än fram. finns gott om bra trådar gällande däcktryck. BMW ownz |
|
|
På E36 är det oftast nr4 som ställer till det ,när dessa buss blir slut så ställer sig hjulen så här / \ ,prova gärna och kör sakta på omväxlande asfalt rullgrus så känns det direkt. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
har exakt samma problem på min 325 -94 nästan 100 på att det är bak bussning i framvagn och som 'trucker säger bussning nr 4 i bak som är dåliga ser och känns inte så dåliga när man ligger under men som sagt av tidigare gummit är gammalt och mjukt, ska byta -> powerflex på min annat tips är att också byta topplagringarna om de inte gjordes vid dämparbytet ang. däcktryck har jag 3kg i mina 225/45 17 fram, 235/45 17 bak *du ska minst 2,8kg, har nyss jobbat på gummiverkstad :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.