|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har nyligen fått information om att 530 med nya 272 hk motorn är inne ett flertal ggr för byte av sprutmunstycke. Bla att det finns bilar som bytat 2-3 ggr. De käxar visst igen. Kan det vara därför som 272 hk har blivit 258 igen tro? Och ytterligare en fundering. Är det dessa sprutmunstycke som ökar effekten från 258 till 272? Och om BMW utan att informera kunde sätter i andra sprutmunstycke så effekten blir 258 och innen information till bilägaren skulle detta vara möjligt tro. Står i begrepp att inhandla en 272 hk som varit inne på två byte av sprutmunstycke och vem vet vad de har satt i nu bara för det skall funka? Byta upp sig? Till vad då? | |
|
Någon ägare här som bytat och som har mer info om detta. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Finns ju dessa två som -07. 530i 258 6/2996 0,88 6,5 250* 392.000 530i 272 6/2996 0,77 (0,75) 6,3 (6,5) 250* 399.000 Någon här som kört båda och ev. skillnader. Finns ju -07 utan facelift också. Och enligt modellguiden kom facelift mars 2007 och tydligen 272 hk också. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Effektförändringen på F10:an lär ske därför att 530i:an på 272 hk skulle ha hamnat för nära 535:an med 306 hk. Därav downsizing till "528" istället. Effektökningen var helt mjukvarustyrd och har inte en direkt koppling till spridarna i sig, även om de är en del i det koncept som kallas "direktinsprutning". Sedan kan det mycket väl vara så att effektminskningen gör att motorn jobbar lite längre ifrån extremvärderna och detta skulle kunna påverka spridarna positivt... ---- BMW CS #6212 |
|
| XI,z4 ,130i nya fem-serien har 258hk motorn någonting måste det bero på eftersom dessa modeller har fått denna motor, kan det vara som karlhilding säger. | |
|
"Effektförändringen på F10:an lär ske därför att 530i:an på 272 hk skulle ha hamnat för nära 535:an med 306 hk. Därav downsizing till "528" istället." Ja detta har jag hört från en säljare men men...........det är ju fortfarande problem vad jag vet Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Det blev return :( Och skulle 272 hk ägaren märka någon skillnad om bilen blev sk. downsized. Mao någon som kört båda versionerna? Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Någon skillnad tror jag inte man kan märka - det är alltför subjektivt. Dessutom är ju F10 en helt ny bil, så det går inte att rakt av jämföra. Nåja, på fredag är jag testkanin igen eftersom min nya E61 530i avhämtas då :o) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Nja jag menar 530i E60 258 hk resp 272 hk. Inte F10. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| 530i E60 258 hk har 300Nm medans F10 258 hk motorn har 310Nm | |
|
BMW berra: Ja det vet jag men det är ju inte det jag frågar om!! Läs en gång till! Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Varför jämföra gammla 258hk motorn mot nya 272hk | |
|
Läs en gång till!! Gäller ju 530 E60 05-07 258, 07-10 272. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Läs vad jag skrev varför jämföra gammla 258hk motorn mot nya 272hk | |
|
Ja undrar vem som är dum på riktigt?Och du får gärna sluta skriva i denna tråd för den kräver lite läsförståelse. Läs vad jag skrev varför jämföra gammla 258hk motorn mot nya 272hk |
|
|
Såja, lugn och fin. ;) BMW berra: 272Hk finns bara på E60/61 om du tittar lite. ;) Narvselius: Jag trodde att 272Hk var starkare och snålare just pga direktinsprutningen? 272Hk hade väl inte heller DISA? Tror jag läste det i nån tråd för nåt halvår sen... Mvh |
|
| 272Hk finns ju naturligtvis på E90/91/92/93 också... | |
|
Vad är DISA? Direktinsprutning kanske? Men det har ju vår 325 -03. Betyder i så fall att vid Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
jaja........return again. att vid byte av spridare så bör det inte funka med spridare för för gamla 258 motorn. Bara min misstänksamhet när de behöver byta spridare och de lämnar garanti 8000 mil att de skulle kunna stoppa i andra som sitter på 258 motorn. Ok. Och tack så länge. Skall prova en 258 också men inte lätt att märka nån skillnad vid en kortare provtur. Därför skulle det vara trevligt med omdöme av någon som kört dessa versionerna lite längre än en kort provtur. Och inga intelligensbefriade kommentarer... Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Har för mig att 272Hk framför allt kunde vara snålare än 258Hk, effektskillnaden mellan dem är ju bara några procent. DISA är differentierat insug, alltså varierbar längd på insuget för att få mer vrid på låga mellanvarv. Mvh |
|
|
Jaha. Det har jag läst om för något år sedan men kommer inte ihåg viket bilmärke det gällde. Nä jag tror inte heller att det är nån märkbar skillnad i effekt mellan 258-272. Lite bättre från 0-100 och lite bränslesnålare. Det var en säljare på BMW som sa att det var större skillnad mellan 258-272 än 231-258. Fan vet... Däremot så börjar rödmarkeringen på 272.an vid 7000 rpm. Så de extra pållarna plockas väl ut högt upp i registret och huer ofta befinner man sig där? Men betydligt snyggare dörrsidor på 272.an!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.