AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.298

Kan det vara vevhusventillationen?

Sida 1 av 2
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Halloj!

Förra veckan hade jag bilen inlämnad på service hos BMW. Det var nämligen så att indikeringslampan för "försämrade avgasvärden" lyste. BMW gjorde en avläsning av felkoder och det visade sig vara misständning på cylinder 2 och 6. Man bytte tändspolarna till respektive cylinder och konstaterade att problemet var löst.

Men redan dagen efter började lampan lysa igen vid uppstart då bilen var kall. Jag kände genast att den gick ojämnt och inte på alla cylindrar. Men när jag stängde av bilen och vred om nyckeln på nytt så slocknade lampan och motorn gick bra igen.

Jag gick igenom gamla servicerapporter på bilen och hittade att bilen har varit inlämnad för det här problemet tidigare då man också bytt tändspolar, men även rengjort vevhusventillationen samtidigt.

Kan det ha någonting att göra med mitt problem? Kan det vara dags för ännu en rengöring?

Tack på förhand!

Mvh Sigge

Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Tråkigt att höra, sitter just nu med i princip exakt samma problem, och jag vet verkligen inte vad jag skall ta mig till. Var ute och pillade lite nu och sedan provstarta och då uppkom till och med ett gnisslande ljud som inte lät allt för bra. Mina felkoder är följande:
P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0503 Vehicle Speed Sensor Intermittent/Erratic/Higg
P0304 Cylinder 4 Misfire Detected
P0306 Cylinder 6 Misfire Detected
P0173 Fuel Trim Malfunction (Bank 2)
P0100 Mass or Volume Air Flow Circuit Malfunction
P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1)

Jag funderar på att byta ut de tändspolar som sitter på de cylindrarna som misständer, men med tanke på det du sa nu så verkar det inte allt för lovande med endast ett byte av tändspolar..
Visa användare
230
Sigvardsson
Aj då, det lät inte roligt :/ Men det konstiga för min del är ju att det inte alltid uppkommer. Oftast när bilen är kall, men då räcker det med att man stänger av bilen och vrider om nyckeln igen så slocknar lampan och motorn går som den ska.
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Jadu, å ena sidan så är väl det bra, men samtidigt så kan det väl resultera i att problemet ligger djupare för din del. Jag förstår mig verkligen inte på detta, har läst så många trådar på forumet om denna förbannade lampan och folk har ju haft så mycket olika fel att man själv inte längre vet i vilken ände man ska börja.. Tänkte ge mig i kast med ett tändspolebyte imorgon så får jag se vad som händer därefter. Om någon kunnig råkar titta in på tråden så får ni gärna förklara mer utförligt vad P0173 Fuel Trim Malfunction (Bank 2), P0100 Mass or Volume Air Flow Circuit Malfunction, samt P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1) står för!
Visa användare
230
Sigvardsson
Men du vet alltså inte om vevhusventillationen har något som helst med detta å göra?
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Jadu, alltså det kan vara så många olika faktorer som kan bidra till denna underbar lampa har jag fått lära mig. Allt från Luftmassemätare som krånglar till bränslepumpar och tändspolar. Det är de som gör att jag känner mig helt "lost" i det hela just nu. Till skillnad från dig så hör jag även ett slags "puffande" ljud på vänster sida vid grenrören vilken gör mig ännu mer orolig, samt att tomgången är orolig och bilen skakar. Dessutom går det hackigt. Summan av kardemumman lär ju bli att jag förmodligen sitter i samma sits som dig + en rad andra mysigheter som kan bidra till en skön räkning...
Visa användare
230
Sigvardsson
Ja du verkar ha hamnat i en ganska så risig sits. Förhoppningsvis så är det säkert bara något skitfel för min del, men det ska ju hittas också som sagt. Tänkte ringa tillbaka till BMW imorn och slå ett par ord med dom. Förmodligen åker jag väl på att lämna in bilen igen så får dom göra en djupare felsökning, men sånt är ju inte heller roligt för det brukar bli så dyrt.... :(
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Jo, det är det jag försöker undvika till allra största grad! Även jag tänkte slå en pling till dem på BMW nere i Göteborg imorgon så får jag se vad dem säger. Fick helt sjysst hjälp senast när jag ringde och hade mina små funderingar. Återkommer med svar imorgon så kan vi ju kolla om man kan komma någon vart på tipsen man kan få.
Visa användare
230
Sigvardsson
Var förbi hos BMW idag och dom gjorde en ny koll med datorn för att läsa av eventuella felkoder. Och ännu en gång var det 6:ans cylinder som larmade för misständning. Nu gjorde dom så att dom bytte plats på tändspole + tändstift mellan 5:ans och 6:ans cylinder för att se om vi flyttar problemet eller om det uppstår på samma plats igen.

Annars trodde dom att jag hade att göra med en strulande styrbox, och det låter inte billigt =( Kan det vara så illa? Någon som vet vad en ny styrbox går på?

Hur går det för dig förresten Feniix?
Dum fråga kanske men kollade dom någon gång stiften???
Skruvades stiften ur?
Byttes stiften ut ??

Styrboxar har 2 lägen..Funkar eller funkar inte !!
El i dessa självlagar sej inte heller !!

Kontrollera vevhusanslutningen som sitter vid ventilkåpans främrekant på förarsidan.
Vrid slangen samtiditigt som Du trycker in lås-plastringen som låser slanganslutningen till ventilkåpan samtditigt som Du försiktigt drar ut slangen/anslutningen från ventilkåpan ( slangen är av plast och den blir spröd med åren och har lätt för att gå av).

När Du gjort detta så kan Du se om den börjar bli tät ?
Det är svårare att se de nedre regionerna av VV delarna,men om de övre är i kasst skick så är inte de nedre i bättre skick kan jag lova!

Om bilen dragit mer olja än tidigare är också ett tecken på en tät VV funktion,eller om olja börjat läcka från ventilkåpspackningen etc.

Hoppas detta är några saker som kan hjälpa Dej i ditt sökande ?
Lycka Till..
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Hur gick det när dem bytte då? Blev det problem på 5'e cylindern eller kvarstod problemet på den 6'e?

Jag ringde ner idag, pratade med en kille som jag tyckte verka kunna sin sak. Han drog ungefär samma historia för mig som vi spekulerat fram här på forumet. Det kunde handla om tändspolar, kontakter, tändstift, bränsleinsprut, luftmassamätare, samt några saker till. Det slutade i att jag tänkte ta mig ner till Göteborg med bilen och låta dem göra en felsökning och hoppas på att det blir en billig reparation. Bara felsökningen låg på mellan 1000-1500kr...

Vet någon om motorn kan gå käpprätt åt h-e om man kör med misständningar på 2-3 cylindrar, samt felkoder för luftmassamätare m.m? Skulle handla om ca 30 km för min del.
Visa användare
230
Sigvardsson
Tackar för tipsen Alex84!

BMW har inte bytt stiften, det dom gjorde idag var som sagt bara att byta plats på stift och tändspole mellan 5:an och 6:ans cylinder. Jag har dock inte provstartat än då jag tänkta vänta till imorgonbitti, eftersom problemet bara uppkommit efter att bilen stått en längre tid. Om tändstiften vore kass, hade problemet visat sig så här då? Hade den inte typ misstänt i tid och otid?

Därför undrar jag också om det nu vore så att det är något med vevhusventillationen, borde inte bilen bete sig lustigt hela tiden, och inte bara en gång, för att sedan fungera igen?
Tycker att problemet inte är tillräckligt regelbundet..
Jag frågade killen på BMW om det kunde vara något med vevhusventillationen, men han menade på att det inte var något problem så här års. Bara vintertid.

Kan det ha någonting att göra med någon kallstart eller liknande?

Får reservera mig för dumma frågor, är inget mekproffs :)

//Sigge
Ang VV saken så är det lite kallt nattetid där jag bor åtminstone så så ev fukt samt "klegg" (olje/fukt) kan börja plugga igen det lilla hål som finns kvar?

Läser man de trådar där VV varit felaktigt så är det vanligt förekommande vid uppstarter som problemen visat sej.
Jag fick byta på min E46a i vintras samt min far på sin E46a som många andra här på AP med M54or under huven.

När det gäller stift frågan så är stiften som mest känsliga vid uppstarter när det är kallt (stiftet),samtidigt om det förekommer överslag i isoleringen så är det ingen skillnad på ett varm resp kallt stift !
Det jag menar med om dom bytt stift är om det..
*Är rätt stift som rekommenderats enl serviceboken?
*Hur ser stiftet ut? (sotigt,brännt eller utslitet?)
*Är stiften igängade korrekt,eller löst iskruvade i toppen?
*Är isolatorn defekt (sprucken,av etc)med överslag som följd?

Som Du ser så finns det en rad faktorer som spelar in i bilden innan man börjar nämna en styrbox tex.
En jämförelse som ex att strålkastaren inte lyser och man börjar med att felsöka kabelhärvan istället för lampan samt säkringen i nämnd ordning.

Talade för en tid sedan med 3 olika killar inom området service/bilar och alla är rörande överrens om fallet med styrboxar..
*När dom är trasiga så funkar inget,dvs inget som kommer då och då.
*Väldigt sällan förekommande att en styrbox havererar utan en yttre anledning,ex överströmmar,kortslutningar eller andra mekaniska orsaker.

Naturligtvis kan det hända,men sannolikheten är väldigt liten enl dessa herrar!

Så mitt tips är att börja närmast felkällan och med uteslutningsmetoden "bena ut" ev felkällor.
Börja byta stiften för att sedan kolla av tändspolar etc.
Kolla även detta med VV delen innan så att Du kan säkerhetsställa funktionen av denna.

Genom att inpektera undersidan/insidan av oljepåfyllnadslocket så kan Du avgöra om fukt finns i oljan på väg upp genom VV in i ventilkåpan.
Om det är ljust eller gulfärgat på insidan av locket/ventilkåpan så finns där fukt som kan ställa till det med VV delen.

Hoppas detta kan hjälpa Dej med strulet av Din bil..
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Ja du Sigvardsson. Nu ska jag inte säga för mycket så att turen hinner ifatt mig, men det enda jag gjorde nu ikväll var att nolla felkoderna, och vips så var problemen borta! Det har slutat puffa där fram vid grenrören, inga misständningar, stabil tomgång och inga hackningar när jag gasar på. Tog mig en tur om ca. 20km nu och upptäckte inga problem. Ska köra till jobbet imorgon och så får vi se vad som händer därefter. Håller tummarna!!
Visa användare
230
Sigvardsson
Tack än en gång Alex84! Jag ska ta åt mig av din väderfulla information!

Jag var dock förbi BMW idag igen, för att lampan började lysa imorse när jag vred om nyckeln. Jag hörde att motorn blurrade och gick ojämt som den gjort tidigare. Men även denna gång slutade det när jag startat om en gång.

Väl hos BMW visade det sig att det inte var någon skillnad fast än att vi hade bytt plats på tändspolarna. Den larmade fortfarande för "Misständning cylinder 6".

Den här gången lämnade jag bilen där över natten för att dom själva skulle få uppleva problemet när dom startar den kall imorgon.
Han berättade för mig att dom hade haft fall där man bytt all kringutrustning, såsom spolar, tändstift, kablage, utan att det gett resultat. Då hade det visat sig vara en Spridare som hade varit dålig. Det kunde också förklara varför den bara bettede sig så här när den varit stående en längre stund.

Han skulle även bolla ideer med sina kontakter inom BMW och höra av sig till mig imorgon.

Kan det vara en spridare verkligen?

Börjar bli smått trött på det här....
Visa användare
230
Sigvardsson
Jag håller tummarna för dig med Feniix!

Hoppas det löst sig!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En tanke som dök upp i mitt huvud:

Har de kollat kablaget fram till 6:ans cylinder?
Det kan ju vara ett brott/glapp där och då spelar det ju ingen roll om spolen är fräsch!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Jag tycker att Johan B's teori verkar rimlig. Är det liksom så att problemet uppkommer på samma cylinder varje gång så kan det ju vara kablaget just där. Jag gjorde som så att jag kollade alla sladdar så att dem såg hela och fina ut, samt att jag mätte lite strömstyrka osv. för att verkligen vara på den säkra sidan. Allt verkade bra så jag gjorde ju som sagt så att jag bara nolla felkoderna. Har kört bilen i 3 dagar nu, och än har det inte blivit några problem. Den "puffar" fortfarande lite vid kallstart, men tomgång osv. är stabilt och till belåtenhet. När den är varm så är den lika underbar som vanligt!
Visa användare
230
Sigvardsson
Jag funderar bara på varför det uppkommer när bilen stått stilla ett tag, och inte hela tiden. Ett kabelbrott borde vara regelbundet tycker jag ju. Om det nu inte är så att det är så pass känsligt så lite fukt skulle kunna ställa till det?
Fe
43
Feniix
320i E46 -00
Du har ju en mycket god poäng i det du säger nu. Om det skulle vara något kabelbrott så borde det ju mycket riktigt hålla i sig kan man tycka. Alltså, jag måste helt ärligt säga att detta problemet är så krångligt för det finns så många olika aspekter och olika saker som kan vara boven i dramat. Tändspolar, lamban, luftmassamätare, tändstift, bensinpumpar, you name it! Dessutom så får jag känslan av att inte ens BMW kan konstatera felet i vissa fall. Får helt enkelt önska dig lycka till med söknadet och hoppas att det blir en någorlunda billig historia!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har ett elfel som ingen kan förklara. vid ca -15 grader och kallare går säkringen till instrument och ena baklyset.
är det -14 uppkommer det MYCKET sällan och vid -13 och varmare aldrig hänt. vid 25 - 30 minus vänder det och säkringen håller.

när jag köpte bilen hade jag lite väl mycket vibration på tomgång men gasade man lite gick den bra. såg att kablaget till spolarna var uppskuret. lindade upp tejpen och kikade. där var 2 kablar isolerade med eltejp och skavda igen. lindade om dem och vibrationerna blev inte lika allvarliga. detta var 2007 så jag minns inte riktigt, men jag uppfattade att det bara var när man nyligt startat och bara ibland när bilen var varm. kunde också få någon effekt-dipp när jag körde, som ett litet ryck.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.