|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Igår när min sambo var på väg hem från jobbet så hamnade hon i en poliskontroll. Polisen höll på att skjuta med laser och hade stannat flera bilar. Hon stod och väntade på att få svänga vänster in på en annan väg, då en polisman gick mot henne och pekade på lysena. Hon körde då in till sidan och "vevade" ner rutan och frågade vad han menade. Polismannens svar: Du får inte köra med dimljus tända på dagtid. Min sambos svar: Inte? Jag trodde att det var fullt lagligt med dimljus + parkeringsljus på dagtid dock ej dimljus och halvljus. Polismannens svar: Nej, det är inte lagligt. Halvljuset skall ALLTID vara tänt på dagtid och dimljus får ENDAST användas vid dimma dock ej samtidigt med halvljus. Du slipper böter den här gången men tänk på det här i framtiden. Vill tillägga att polismannen inte alls var otrevlig utan tvärtom :) När min sambo kom hem berättade hon det här och sa att "du har ju sagt att det är ok att köra park + dimljus dagtid, vi har ju kört så i flera år". Jag sa att som jag tolkat Trafikförordningen så är det lagligt men att ngn ny lag kanske har börjat gälla. Bilen ifråga är vår 540 E39 :) Så, till min fråga är det olagligt eller lagligt att köra med parkeringsljus + dimljus dagtid? Efter att jag läst igenom Trafikförordningen igen samt lusläst Transportstyrelsen hemsida så tolkar åtminstone jag att det är en laglig ljuskombination dagtid......men jag kanske tolkar lagtexten fel....? Tacksam för synpunkter:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
| Länk | |
|
Var det en ung eller äldre polisman? Det är tillåtet med park + dimljus på dagtid: Länk Mvh |
|
|
Har grottat i detta förut så här har jag tolkat det. Samtidigt användande av dimljus/halvljus, dimljus/ varselljus eller halvljus/varselljus (gäller ej motorcykel under dagtid) Ej tillåtet. Parkeringsljus och dimljus är tillåtet vid skymning, natt och gryning om jag förstått rätt. Reserverar mig för felaktigheter. Tror att polisen faktiskt gjorde rätt här. |
|
|
Citerat från Vägverkets dokument (som rob_t_j72 länkade till). "I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare." mvh/ Anders |
|
|
Blev också stoppad för detta för några månader sen (kväll, väl upplyst gata med 30 km/h inne i stan) då jag hade parkeringsljus (angel eyes) och dimljus. Fick inga böter men en reprimand att jag får ha på det under dagtid men när det blir skymning och kväll ska halvljuset på. (utan dimljus givetvis) Enligt Vägverks-PDF:en här ovanför får du ju använda annat ljus än halvljus på dagtid, dock inget annat ljus TILLSAMMANS med halvljus. Själv har jag hört att det är bra att spara på xenonlyktorna. Att det sen är snyggare med angeleyes och dimljus är en annan femma. :) |
|
|
antingen dimljus eller halvljus men aldrig tillsammans oavsätt när på dygnet ! |
|
|
Antagligen har detta frågats förut, men jag vågar fråga ändå: - angel eyes, är det parkeringsljus? Och då får det inte användas på dagtid som enda ljus utan måste kompletteras med dimljus? - vid dimma eller kraftigt regn så sätter jag på dimljus, måste jag då alltså stänga av halvljuset? Omkopplaren skall alltså stå på parkeringsljus då? - omkopplaren i automatläge är värdelöst? Kan man bygga om så det funkar för svenska förhållanden? Detta gäller min e39 540 -02. |
|
| Har oxå blivit stoppad av polis.Han sa att det endast är tillåtet i samband med helljus | |
| Polisen hade fel här man kan använda halvljus, eller annat ljus som kan vara dimljus+parkeringsljus, eller varselljus, och det gäller dagtid, nattetid får inte annat ljus användas dvs endast halv eller helljus beror på körförhållanden, OBS! många bländar inte av sina helljus i tid inte bra! | |
|
Nattetid är det fullt lagligt att använda dimljus i kombination med halvljus förutsatt att helljuset är tänt. Under dagens ljusa timmar är det fullt lagligt att köra runt på parkeringsljus och dimljus. Om man är en person som åker runt med denna kombination föreslår jag att man beställer en kopia utav den pdf som rob_t_j72 länkar till, som man kan visa upp utifall man blir stoppad av polisen. I det fall att man skulle bli bötfälld acceptera inte boten, dvs. skriv inte på. |
|
|
Tack för alla synpunkter :) Lite olika bud på lagligt vs. olagligt. Även olika på vad poliser som stoppat vissa forumanvändare sagt. Detta är uppenbart inte helt enkelt vilket borde ge en fingervisning om att lagtexten borde göras tydligare....kanske. Eftersom jag läst texten flera gånger blir jag mer och mer övertygad om att det faktiskt är en laglig kombination dagtid. Har även läst pdf:en som rob_t_j72 länkade till, och i den står det ju svart på vitt. Polismannen var en trafikpolis i 50-års åldern. Inte lätt när poliserna själva inte är konsekventa i sitt "dömande". Har för skoj skull skickat en fråga med ovanstående diskussion till Transportstyrelsens kundtjänst som behandlar lagtexten. Får se om jag får ngt svar :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Glömde tillägga:) Den främsta anledningen till att jag väljer att köra på denna kombination på dagtid är inte för att det ser så "snyggt" ut, utan för att det känns som man "eldar för kråkorna". Jag ser inte bättre med xenon halvljuset påslaget på dagtid inte heller tror jag andra bilister upptäcker mig bättre för att jag har halvljus på istället för om jag har dimljus. Självklart endast på dagtid och ej på natten eller vid skymning/gryning, då halvljuset användande för mig är en självklarhet. Det känns också bra att få användning för dimljusen då de faktiskt sitter på bilen och det väldigt sällan är dimma. Att en xenon lampa sedan är ngr 100% dyrare än motsvarande halogenlampa är inte heller att förkasta sett ur ett ekonomiskt perspektiv :) Dock tillhör jag faktiskt den skaran som finner att halvljus i kombination med dimljus, främst då det är mörkt eller håller på att bli mörkt, faktiskt är oerhört bländande. Jag får alltid titta bort lite grann för att det inte ska värka till i ögonen. Och ja, jag har vart hos ögonläkaren och har inga synfel, dock är jag en anings ljuskänslig och behöver använda solglasögon i starkt solljus för att inte behöva "kisa" :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En polis dömde ut mina Trusch ljuddämpare som var så gott som nya (6 månader) som totalt sönderrostade vid en flygande besiktning, dom har inte alltid rätt även om dom tror det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Elda för kråkorna gör du om du använder dimljus istället för xenonljus! 55W *2 istället för 35W*2. |
|
|
steaman: Jo, det har du rätt i på sätt och vis. Nu drar mina dimljus inte 55W utan är av modellen HB4 12V 51W, men det är ju marginellt lägre :) Dock så är en HB4 dimljus lampa betydligt billigare än en D2-S 35W Xenon lampa. Dessutom har jag förstått att en Xenon lampa har begränsad brinntid och att det sliter på den att ständigt slå av/på. I och för sig har väl en HB4 Halogen lampa också begränsad brinntid.....? Men räknar man in barlaster och styrdon som också "slits" vid användandet av halvljus, så tror jag att det ändå är mer ekonomiskt att använda dimljusen dagtid och Xenon skymning/gryning/nattetid. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Har du baseballkeps, ed hardytröja, vinge, ögonlock på bilen då KANSKE det är ok med dimljus utan dimma. Annars INTE. ;) Klassisk diskussion. |
|
|
Det är inte bara lampor och drivdon som slits. På t.ex e46:an är det väldigt vanligt att halvljusreflektorn blir matt efter en längre tids användande, med påföljd att den behöver bytas för en stor kostnad.(Finns flera trådar om det på forumet) Jag använder alltid dimljus på dagen för att spara halvljuset, till när det som bäst behövs. Jag har varken keps, ögonlock (på bilen) eller vinge. BMW CS #5206 |
|
|
Christer silvén: Det var intressant information. Ytterligare en anledning att spara på halvljuset :) F.ö. tillhör inte jag heller kategorin som bär baseballkeps, ed hardytröja?, vinge eller ögonlock. Tycker bara om att utnyttja bilens resurser optimalt och spara lite på ekonomin, miljön :) Tycker det är helt ok att använda dimljusen trots avsaknaden av dimma. Tror nog att kategorin som Grandy hänvisar till förr är de som kör omkring dagtid med både halvljus och dimljus. Då kan man snacka om slöseri samt att det inte är lagligt heller..... Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag råkade ut för lite samma sak nu i helgen och har haft lite samma tankar som du grodan kermit vad gäller dimljus användande. Efter att tittat med förtjusning på alla nyare Audi bilar med LED ljus enbart om dagen samt en och annan MB E-klass och S-klass med LED som "dimljus" om dagen blev jag lite sugen och gjorde nått motsvarande på min Bmw 540iA -99 Länk LED dimljus i M-original dimljusen =) Fick till det riktigt bra och så och jag har också varit under uppfattningen att dimljus + parkeringsljus är lagligt. Dock inte enligt den polispatrull som gjorde alkotest på mig nu i helgen, aja baja var det tydligen... I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans. Ja detta har vi alla fattat inte både och men: På vägar med tillfredsställande belysning ska du använda halvljus. Det räcker inte med parkeringsljus eller annat ljus. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare. klippt från Länk kanske mina LED dimljus ändå borde vara lagliga? då som spänningsreducerad dimljusstrålkastare? Ska försöka kolla upp detta på nått vis... Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
Gustav: "men: På vägar med tillfredsställande belysning ska du använda halvljus. Det räcker inte med parkeringsljus eller annat ljus." Det är här som polisen är ute och "cyklar", tror jag i alla fall om man nu tolkar §71 i kap. 3 i Trafikförordningen rätt. Om dina Led-dimljus (snygga förresten:) är godkända som spänningsreducerade varselljus är nog tveksamt. Kanske går att få det godkänt om man monterar E-godkända led ljus/varselljus eller kanske det t.o.m. måste vara ECE-godkända.....? Hör av dig om du får reda på ngt :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.