AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.415

KVD säljer bil åt privatperson

Sida 1 av 2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har fått för mig att KVD endast säljer bilar för finnansbolag/myndigheter/företag m.fl.
Men nu har det dykt upp en MB CLS 350 som säljs för privatperson. Är det bara ett specialfall, eller har de ändrat sina regler?

Mvh
Marin
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ett specialfall. Exakt hur det går till men ibland dyker det upp bilar som säljs för privatpersoner. Någon per vecka tycker jag mig ha sett. Men utgångspunkten är att de enbart säljer för företag. Policyn blir ju lite ihålig om man gör undantag från den.

-------
//Lövet
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Är det inte någon som gått i personlig konkurs eller fått utmätning på sig?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om det vore det så är det inte gäldenären (privatpersonen) som säljer, utan kronofogden..
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Utan att överhuvudtaget veta vad som gäller i det här fallet så skulle jag misstänka att det är någon som är bekant/kompis/jobbar i dotterbolag eller liknande som säljer.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ska bli intressant att följa den auktionen, som redan nu (4dagar innan auktionen börjat) är uppe i 230'.
Jag är själv sugen på en CLS och har finkammat alla annonser på blocket. Begärda priserna ligger runt 280-300', men jag tror mig kunna få ner dom närmare 250-260'.

//Marin
Personalen får sälja 1-2 bilar per år har jag hört från "säker" källa..=)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bilen (CLS 350 -05 9100mil) gick för 272000:-!! (inkl. avgift)
Det är knappast "rätt" auktionspris, då motsvarande bilar på blocket annonseras för ca 280'.
//Marin
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns 5st CLS 350 under 300' varav hälften av dessa har gått betydligt mer och en del av dem är annonserade av personer som jag inte skulle gå i närheten av. Kan inte se att priset skulle vara särskilt högt för den annonserade svensksålda bilen.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Lövet
KVD bilen var en importerad -05 med drygt 9000 mil. På blocket finns sedan 2 månader tillbaka en sv-såld 05 som har gått 6500 mil för 295'. Den har JAG på telefon fått ner till 270', men skulle inte bli förvånad om den går att få ner mot 250' på plats med pengarna i handen.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nu är CLS-en ute på KVD igen!
Misstänker att de har försökt trissa priset vid förra budgivningen.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag är starkt övertygad om att KVD "trissar" priserna på sina objekt!
Just den här CLS-en (XLN-399) "såldes" i veckan för 250'. Reservationbspriset var uppnått. 1 dag senare ligger samma bil på blocket för 259,900:-!!
//Marin
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad skulle det bevisa? KVD tjänar inte ett öre mer såvida bilen säljs för 200' eller 299', deras arvode är fast.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det kanske skulle bevisa att det finns användare som bjuder över, bara för att få ut så mycket som möjligt för bilen. Mygel helt enkelt.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Att den finns på blocket nu för 259.000 talar för att Kvd trissar priserna????

Hur då?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
OK, ja ska förklara tankesättet.
En seriös köpare budar på bilen samtidigt som en annan "köpare" bjuder över hela tiden för att få upp priset. Tanken är väl att den seriösa skall hänga med, vilket tydligen inte var fallet den här gången. Kanske t.o.m. är säljaren som budar över?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Detta lär ju vara anledningen till att KVD inte säljer bilar åt privatpersoner. Att leasingbolag skulle gå in och fakebjuda är minst sagt långsökt. Dessutom är det verkligen inte KVD som gör det i så fall. De tjänar som sagt inte ett öre mer på att en bil säljs dyrt. Snarare tvärtom så vill de ha priserna låga så att bilarna verkligen finner köpare.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bulvaner kan ju förekomma på alla typer av auktioner eller budgivningar och det kan knappast KVD eller auktionsutroparen styra över.

Säljaren tar samtidigt en risk att hamna högst och då har han hamnat i ett trist läge om det högsta riktiga budet var godtagbart.

Ser inte som ett stort problem. Bestäm dig för vad du vill betala och häng med så långt. Fuskas det frekvens lär priserna blir onormalt höga och intressest bland köarna sjunker och därmed priserna överlag.

Jag tycker också att det blir aldeles för dyrt ibland men fusk är inte det första jag tänker på, snarare att folk rycks med i stridens hetta.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Marin: Hur har du tänkt att "bulvanen" ska vara säker på att inte hamna högst och tvingas betala? För om han gör det kan han inte hoppa av utan ekonomiska konsekvenser. När du går med som användare i KVD förbinder du dig att stå vid dina bud annars följer rättsliga åtgärder.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Lövet
Antagligen är det säljaren själv, som förmodligen jobbar på KVD eller har mycket bra kontakter på firman, som budar över och som slipper betala avgiften.
Har du nån annan teori eller förklaring till hur samma bil kommer ut vecka efter vecka och som uppnår reservationspriset, ändå finns på blocket?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Väldigt många firmor köper bilar på KVD, putsar upp dem, och säljer sedan med förtjänst. Detta sker utöver firmor också av privatpersoner med "kontoret på fickan"

Kan du länka till bilen på Blocket så kan jag kolla upp den?

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.