|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sorry att jag är lite sen, men tänkte jag skulle tipsa om en schysst site: Länk Beställde nya stift till bettan igår och det är väl ~halva priset mot att köpa i sverige :) |
|
|
Kermit: Beställ det du ska ha och plocka bort VISA-kortet från Paypal efter att du fått stiften? |
|
|
Hm, la jag inte upp länk till PDFen?? Länk BMW säger alltså: The new spark plug has the following design features: - Four earth electrodes - Centre electrode with platinum plate - Semi-surface discharge technology" - Outstanding cold-start performance. - Improved combustion characteristics, providing for higher idle quality and better acceleration performance. - No misfiring on load change or full load. - Maximum ignition reliability, even in extreme short journeys or in stop & go traffic, protects against damage to the catalytic converter. - Consistently high level of operation throughout the entire service life. - Up to double the service life, depending on the model. - High degree of safety reserves when vehicles are run under difficult operating conditions. Och godkänner fyrelektrods platinastift för följande: Retrospective approvals: E30, E34, E36 with M40, M42, M43, M44 E34, E36, E38, E39 with M50, M52 E31, E32, E34, E38, E39 with M60, M62, M70 Manufacturing period: Since start of series production M40 (1987) |
|
|
BMWs info: Länk 12129071003 som står i PDFen = NGK BKR6EQUP Länk Sen tillkom också 12120141871 (BOSCH FGR7DQP) Länk Men nu står båda listade som avslutade på realoem.com! Ersatta med 12120037607 Länk som jag inte vet vad det är för nåt (Bosch?). Observera det stora antalet bilar som alla tre stift är listade på, även bilar som tillverkades innan dessa stift fanns. |
|
| på tal om tändstift vill inte starta en ny tråd och tror att mina biltema stift gör att bilen blir segare än den borde vara.. så jag kolla funt lite och hitta NGK BKR6EIX kan det vara någonting och ha ? enligt ngk ska dom spara 5% bränsle mot original och ge en mer rapp gasrespons ? | |
|
Jag förstår inte hur ett stift skulle kunna ge bättre gasrespons genom att bara skruva dit dom, men det kanske finns någon som vet om det stämmer eller inte? :) Däremot om man utnyttjar att de kan antända en svårare blandning och mappar om bilen kan jag kanske tänka mig att förbrukningen går ner en aning. Om inte annat lär de ju hålla längre och vara pålitligare. Köpte Biltema stift en gång, men då började bilen att rycka väldigt, så lämnade tillbaka dem bara... Vore intressant att höra vad någon av experterna tror/tycker? :) |
|
| som det stog på sidan skulle dem stiften göra förbränningen snabbare och mera effektiv så det skulle reagera snabbare när man öppnade gasen fullt jämfört med original stift som då (som jag tycker det antyds på sidan) inte orkar med att ge full förbränning därav en viss seghet ? | |
| Det kanske räcker med motiveringen att med fyrelektrods "semi surface discharge" stift ökar sannolikheten för bra gnista även under jobbiga förhållanden, t.ex. sot, fel blandning vid transienter etc, dvs helt enkelt mindre antal gnistor av låg kvalitet dvs en hög och jämn kvalitet på gnistan under alla förhållanden och däri ligger förbättringen? | |
|
Ett litet förtydligande: Det blir bara en gnista även på fyrelektrodsstift, däremot har den fyra olika elektroder att välja mellan och då väljer den lättaste gnistvägen (minsta motståndets lag), vilket ger bättre förutsättningar för en stark gnista under "jobbiga förhållanden". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| [LÄNK] vad är frakten från den sidan? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.