AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.895

huvudbry angående tändstift

Sida 1 av 2
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jag tänkte införskaffa nya tändstift till kärran. finns ju en uppsjö av olika modeller och varianter. vissa förespråkar 4 elektrods för prestanda o hållbarhet? hållbarhet kan jag förstå men något jag funderat på är hur skulle det kunna bli bättre eller större gnista i ett sådant stift? enligt min bok så tar alltid gnistan närmsta vägen ändå. så då kan jag lika bra köra med 2 elektrods. dessutom är det en gammal motor! m50 alltså. original satt det väl 2 elektrods NGK BKR6EK på m50 eller?

dock lite preparerad med annan mappning och körs rätt hårt i mellan åt.

vad har ni valt? eller eventuellt skulle välja om man inte behöver tändstift som håller 10 000 mil men inte släcker prestandan.

och är det samma stift i s50 som m50 original?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så länge du håller dig till NGK så behöver du inte bekymra dig, två elektroden duger gått. Bytesinervall ca 3000 mil. 4 elektrod är longlifesstift som byts ca var 10.000 mil standarmonterat i de flesta BMW from 09/98

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
tack för upplysning. förresten, är elektrodavståndet korrekt inställda om man köper ett originalstift? vet någon vad det ska vara för elektrodavstånd på denna motor?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Hasso? Bytesintervall på 3000 mil?? Knappast med NGK stift! Dem håller minst mellan 6000-8000 mil!

Aquilla, jag rekommenderar dig starkt NGK Platinum, dem är riktigt bra stiften.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
Herr.Bayer: för mig spelar det inte så stor roll om de håller 2000 mil eller 10000 mil. jag kör inte med bilen så... det jag är ute efter är optimal prestanda/förbränning. korrekt elektrodasvstånd så jag slipper elda upp tändspolarna. samt pålitliga stift för vässad motor som går lite hårdare och även varvar lite mer.

därför skulle jag vilja veta om man har olika stift i en s50 och m50.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det är olika stift på s50 och m50 . På s50 sitter det Bosch Y5 DDC eller
Champion A59 GC, har inte hittat några ngk stift till den motorn.

mvh stefan
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
m3 stiften passar inte i en vanlig m50 va? det är väl inte samma gänggäng?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BMW själva rekommenderar NGK (eller Bosch) fyrelektrods platinastift "High power spark plugs" även till äldre motorer. Jag har en PDF på det nånstans. BMW motiverar det med bättre tomgång och bättre förbränning. 6000 mil intervall tror jag det var för bilar som ej hade fyrelektrodsplatinastift original.
ma
7.450
marin849
Just, NGK platina fyrelektrods köps från mister solutions i England för 72kr/st inkl frakt om man tycker att 180-200kr/st i Sverige är för mycket.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Aquilla...jag hade själv en optimerad bil med en hel del effekt och NGK Platina är ett riktigt bra stift. Att dina spolar går kan bero på annat också, inte bara tändstiften. Om du hittar så mycket bättre stift än NGK Platina är jag mycket tveksam till, men jag kan starkt rekommendera dig dem för jag tyckte bilen gick sjukt bra efter bytet till det stiftet.
be
47
bemu
520dA Touring -08
marin849:

Vad är det för ett artikelnummer på de NGK platina fyrelektrods stift?
ma
7.450
marin849
NGK BKR6EQUP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
marin: är själv ute efter just nya tändstift till min 540. Mister solutions i England har ju ett riktigt bra pris på dessa tändstift.

Hur går man tillväga rent praktiskt för att beställa? Måste man betala i förskott? Extra kostnader för import, tillkommer ngt?
Har du beställt från dem? Leveranstid?

Tack på förhand:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ma
7.450
marin849
Du går in på hemsidan o lägger det du vill ha i varukorgen. Sen checkar du ut med Paypal, dvs du måste betala i förskott och du behöver ett Paypal-konto som kan dra pengar från t.ex. ditt VISA-kort.
När man beställer inom EU betalar man moms i landet man köper från, ingen tull eller annat tillkommer. Du betalar den frakt som visas på siten när du beställer. Dvs du betalar totalt det som visas i paypal när du skickar pengarna.

Jag beställde 16 st (6+6+4 cylindrar :) för någon månad sedan och det tog ca två veckor så dök dom upp.

När de går att köpa så billigt skulle jag ALDRIG sätta i något sämre/okänt.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
marin: Tack för informationen. Dock en fråga, du säger att om man beställer inom EU betalar man moms i landet man köper ifrån dvs. engelsk moms. Läggs den på automatiskt på själva köpesumman av företaget eller måste man betala in momsen separat till skatteverket eller tullmyndigheten?

På Mister Solutions hemsida anges priset exc VAT.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ma
7.450
marin849
VAT läggs till på sista raden i din varuvagn.
Du betalar inte ett öre mer än den summa som visas när du gör själva betalningen i Paypal.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
marin: Tackar och bockar för infon. Då ska jag fixa ett PayPal konto och beställa hem 8 st tändstift till pärlan :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ma
7.450
marin849
Om du har Swedbank (finns hos flera tror jag) kan du använda e-kort och därmed slippa registrera ditt riktiga VISA-kort på Paypal. Du kan också ange hur mycket pengar som kan dras från "låtsaskortet".
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
marin: Jag har Nordea i dagsläget. Har öppnat ett Paypal konto precis där man fick välja mellan att betala in pengar på sitt konto via sin bank eller använda sitt Visa kort. Jag valde Visa kort men har ännu inte "Länkat och bekräftat det". Tyckte det kändes lite olustig att knyta sitt Visa-kort direkt till kontot. Kan jag ändra det i efterhand till ett e-kort?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmm....

Verkar som att Nordea inte har E-kort som tjänst.

Kanske ska skippa att knyta Visa kortet till PayPal då jag ändå inte kommer handla speciellt ofta. Kanske bättre att betala in pengar på sitt Paypal konto istället....men om man betalar in för mycket kan man då överföra pengarna tillbaka till sin bank från sitt paypal konto?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
det fick bli vanliga originalstift till slut.. ngk bk6r ek. 70 kr styck =) än så länge funkar de skitfint! va ute o krämade på rejält igår och inte en enda misständning o riktigt bra mos! kändes som de förra densostiften blev för varma efter några urvarvningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.