AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.815

Höjd förbrukning på 118d efter däckbyte

Sida 2 av 2
PS: Tunga fälgar påverkar bilens egenskaper negativt på många sätt, dock bränsleförbrukningen i en stadig motorvägsfart är inte en av dem...
har själv funderat på att köpa nya fälgar och däck.. vad är optimalt för en låg förbrukning och bra väghållning.. jag vet att man ska ha så lätta fälgar som möjligt men då blir det alldelles för dyrt så finns det en kombination där med relativt lätta fälgar för relativt låga priser.. är bbs så lätta som det påstås?
Originalfälgar eller något annat kvalitetsmärke (BBS) brukar vara lättare än andra eftermarknadsprylar. Man får vad man betalar för brukar gälla. men det är tveksamt om man kan köa in merkostnaden i form av lägre förbrukning...
Mindre plåtfälgar med täckande hjulsidor är ofta både lätta och aerodynamiska, en orsak till varför BMW forsätter sälja 118d och 120d på det sättet (det är ju standardutförandet som certifieras för bl.a. förbrukning).

BMW alufälgar är inte speciellt lätta, som jag redan berättat flertal ggr. i andra trådar bytte jag till bredare lättvikts eftermarknadsfälgar som är billigare i listpris; mitt bakhjul (fälg + däck) blev 5,6kg (!) lättare per styck... (dock inte är dem snålare - förbättringarna ligger på andra plan)
onehp: vad har du för fälgar??
OZ Alleggerita HLT 8,5x17'' et40. 8x17'' et40 funkar lite bättre om man är mån om förbrukningen, vet ej om smalare finns till bmw bultcirkel.
Onehp: Intressant vad du skriver, jag har nämligen precis motsatta erfarenheter från de 17-tums fälgar som satt på min E36. Här var det stor skillnad i vikt mellan originalhjulen samt eftermarknadsprylarna, till originalhjulens fördel.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Bredare däck (merförbrukning men det vet väl alla !? )

Skiljer också en del på vilka däck man köper (lågt rullmotstånd).

Tycker din förbrukning ökar rätt normalt efter bytet med vinterdäcken (till sommardäck)

Inte nöjd sätt på 14 tums plåtfälgar.

KristofferL: var det en M3:a? Dem är lätta original.
Sen stämmer det att den genomsnittliga eftermarknadsfälgen är blytung, man måste leta låg vikt först om man vill ha det och sen göra urval på utseende, pris, mm.
onehp: dina oz är väl svindyra??
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

När ni nämner däcktryck, är det varma eller kalla däck ni utgår ifrån?
Robert: BRA fråga då man nämner det alldeles för sällan, det är alltid KALLA däck som gäller! Mäter man på varma däck blir trycket för lågt!

Jerry: om du jämför med billigaste china 'noname' alufälg är dem 'dyra', men kollar du priserna på vad bmw vill ha för sina tunga originalfälgar och sedan kollar du vad lätta smidda racingfälgar kostar och plötsligt framstår dem som ett klipp. Jag betalade elva tusen för fyra fälgar om jag minns rätt.
onehp: då är det bara att börja spara för min del och se vart man hamnar:P
Jag fick iofs BMW Original 208M för 7900kr för 4 st. Så det är ju fortfarande billigare än OZ ;)

(Köpte ifrån utlandet dock)
imola har du bild på dina?? vart köpte du?? jag har letat lite på nätet och tycker att rota, lenso och oz har riktigt fian fälgar till helt ok priser, speciellt rota och lense men varför finns det inga16"tummare till bmw?? samam gälelr oz där man oftast får ta 18tum och i vissa fall 17... för visst har 1.serien 5/120 och et42?? har ni tips på lätta 16tummare som passar till 1-serien så länka gärna
Jerry: kolla in Kosei K1 Racing som finns som 7x16" et42 till din BMW. Borde kosta runt 5-6 tusen för en sats på fyra och väger under 7kg styck.
onehp: finns det svensk återförsäljare???

har någon här sänkt sin 1:a hur mycket isåfall och med vilka grejjer??
bmw_jerry: 208M är ju original 18" för M-sport.

Bild: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.