AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.333

Hellack för hur mycket tror ni?

Sida 1 av 2
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jag funderar på att lacka om min m3:a i framtiden då jag börjar bli trött att polera den 2ggr varje sommar. Har den lite ovanligare färgen mugello röd som är sjuk fin i mina ögon!
Bara att det inte är någon klarlack på den så den vill gärna oxidera lite för mycket för min smak. Så igentligen undrar jag vad en sådan operation kan kosta. Att lacka den utvändigt, alltså inte inne i motorrum eller innan för dörrarna vid trösklarna. Slipa ner lite lätt och sedan på med färg och på med endel klar lack så den står emot lite sol!
Kul med vettiga svar! Mvh: Fredrik

Ps: Vet att det bästa är att åka till en firma som sysslar med detta men ändå kul att se om det stämmer överens med vad ni säger.
AeroX
25.000kr

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En seriös lack inkl demontering/återmontering av lister fönster etc, och slipgrund samt slipning, lär gå lös för mellan 30-40k inkl moms.

Mvh Patrik

Beror ju naturligtvis på hur mycket bilen skall demonteras...Vill du förutom det man normalt demonterar, att dörrar,huv,baklucka, skärmar mm "hängs av" samt att man lackar insida/dörrgångar så får du nog räkna med ca 20" o uppåt, de billigaste lackerarna hittar du nog en bra bit utanför Sthlm...Sen är ju frågan vilka krav/önskemål du har, att man slipgrundar bilen tar jag för givet. Vill du tex ha mellanslip? Kanske att bilen maskinpoleras professionellt efter lack (i syfte att få lacken ännu slätare/jämnare)? Kanske t.o.m våtslipning efter lack samt "tok-polering", ja då snackar vi kanske minst 30" endast för våtslipningen/poleringen, men då får du å andra sidan en yta som överglänser i princip allt, jämförbar med showrooms-lackeringarna som man kan se på vissa äldre tokrenoverade jänkare bla...
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
du sparar ju helt klart många tusen om du förbereder allt så mycke som du kan själv.. ta bort lister, lyktor, kjolpaket, huv m.m tror jag du fixar själv.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
går det inte bara matta ner den mugello-röda färgen, för att sedan lägga klarlack på den? Borde ju bli lite billigare, men fortfarande mycket jobb! Slitsamt o dyrt o lacka grejer (om man inte har polare ;) hehe..)

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Visst skulle ju även det gå. Nja jag får nog fråga den lokala lakerar firman om råd! Tack för alla tips. Lacken i sig är ju inte sliten. Är ju bara att den vill oxidera iom att den saknar klarlack. Tycker man ju bmw lackerna borde vara utrustade med men men.

Mvh: Fredrik
Det kan kosta vad som helst mellan 10 och 150 000 beroende på vem du frågar och vem som gör vad. Folk är inte kloka, vissa tror att det ska kosta hur mycket som helst för att måla en bil, mitt råd är att sortera bort dom. Sortera bort dom som du får tveksamma vibbar av. Bästa är om det är någon du liltar på, som du vet gjort ärliga och reko jobb åt andra. Sånt lönar sig i längden. Det är mycket jobb, allt underarbete. Det är också sånt som de flest lackare tycker är tråkigt, du kan göra en hel del själv.

Om du plockar bort lister, lyktor etc själv tycker jag inte det borde kosta mer än 15-20 ex moms. Färg för några tusen, arbete 10 000.
zcooter
muggello rot 274 är en solidlack
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"zcooter"

Innebär det att det blir billigare att lacka då eller? När den är solid.

Mvh: Fredrik
zcooter
skulle man kunna önska, ursäkta mig, gick lite snabbt men den är utan klarlack
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fritte525:

Har du provat lägga på nån lackförsegling istället för vax? Annars kanske Ditec skulle funka och vara mycket billigare...

Mvh
En klarlack borde inte behöva kosta såååå blodigt mycket tycker man. Om det inte är bucklor och andra skador borde man kunna lägga klarlack för obetydligt mer än vad en Ditec kostar. Och klarlack håller ju åtminstone tio år.
Mig veterligen så klarlackas även solidlacker från mitten av 90-talet ungefär...
Skall man lägga klarlack på bilen vill det ju till att man har minimalt med stenskott o liknande annars blir det inget snyggt, går iofs säkert att fixa till stenskott mm med "spotpaint" o slipning men då e frågan om det inte är lika bra att lacka om hela bilen med en gång...
zcooter
Visst kan man lägga klarlack på mugelloröd men skall det vara som BMW lackade den från fabrik så är det utan klarlack, men ja gkan ju ha fel
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Tjenare alla.

Jag polerar bilen först med ett medel från Lahega, lägger sedan på ett lager hårdvax från Sonax och slutligen lägger jag på ett lager lackförsegling som heter FireGlaze. Tycker ska ska vara ok men jag får se. Kanske lika bra att lämna den till ditec och se om de får ordning på lacken!

För min metod är det väl inget fel på?!?!
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Fire Glaze ersätter ju vaxet. Det blir väl ungefär som att lägga vax på vax? Kör med nåt bra polermedel som avverkar lite, sen polerar du med ett finare medel för att sedan avsluta med Fire Glaze lackskydd. Jag vet inte om det är rätt enligt rekondarnas lagbok, men så skulle jag gjort iaf.

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Alltså hård vax är inget skydd mig veterligen. Vad jag fått lära mig så är vax ett slags polermedel av fina slag för att få upp ytan till max. Därefter lägger man på ett skydd då kallat lackförsegling likt FireGlaze. /Fredrik
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Och oxiden kör jag bort med Lahega, av lite finare rubbing.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har jag fel om jag påstår att en BMW -94 har klarlack även på solid lack?

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
vax är väl visst ett sorts skydd? bara att det är det billigare alternativet. lacksydd så som fire glaze är bättre och bör hålla längre. Men jag har haft fel förr :)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.