|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ni som klagar på 320,har ni ägt en 320 2,2 eller har ni bara åkt en 2,0?320 jag hade gick hur bra som helst,drog från 800 varv upp till varvstoppet,desutom rätt snål på bensin.Och så slapp man växla ner där fartgrännsen va 50eller70,gick bra att köra 30 med på 5:an........... | |
| Varför inte köpa en m3 istället,går fan så mycke värre än en 330,är ju inte så mycke dyrare..... | |
|
dannes41: Jag tror att det folk menar är att ägandekostnaderna skiljer för lite mellan en 320 & en 325/330 för att motivera köp. Ser man det på det viset så blir 320 (och för mig även 325) en rätt meningslös modell. M3 snackar vi helt andra ägandekostnader. Ta försäkringen som exempel, så här skiljer det för mig per år på atava: 320 -02: 7278:- 330 -02: 8880:- M3: -02: 17324:- Till det hör att en 320 enligt modellguiden drar 0.94 blandad och en 330 0.96... Och servicekostnader är också ungefär lika. Åk sen till bilhandlare och provkör båda bilarna. Jag vet redan vilken bil du sedan väljer |
|
| Inte kostar en 320 över 7000 o försäkra,kanske 5000kr,och brorsan betalar 8500 för sin 330.En M3:a kan man hobbybilsförsäkra så då blir den billigare än 320:in i försäkring..... | |
| Jo men då är det ju restriktioner i antal körda mil/år etc, knappast relevant här om jag tolkar TS rätt. M3 kan inte jämföras med övriga i kostnader (klart högre) och TS har inte heller efterfrågat det. Deimos redogjorde vad det kostade att försäkra nämnda bilar på atava, för att få ett huim om skillnaderna. Du kan säkert få billigare men det gäller ju alla 3. | |
|
nä inge m3 snack den går bort.. Förresten vet att jag har börjat snacka om e46 nu men hur är dom när man jämnför med e39 är då 5 serien mycket dyrare att äga med samma motor?? Var och kollade på en 320 touring häromdagen dock hade dom inte inne nån e39 så jag kunde jämnföra hur mycket större den är. |
|
|
dannes41: Jo då det är 2.2 320 med 170 hk som jag menar. Den är slö om man förväntar sig en sexa från BMW med 2.2 lit volym. En stor stor skillnad mot 325. Jag vet ingen som tycker att 320 2.2 är ett rivhjärn. Däremot så gick gamla 320 E30 hyfsat med enbart 125/129 hk beroende på årsmodell. Att sedan 330 är det ultimata är ju klart men den är lite stötigare med 17" hjul och måste ha detta även på vintern. Men en underbar bil. När vi skulle byta ut vår kära 323 E36 med 170 hk så provkörde vi tre (3) 320 2.2 liters och hustrun gav tummen ner för samtliga. Hon var ju van vid 170 riktiga hk och en bil som inte hade 3500 varv vid 120 km. 323 drar ledigt en nyare 320 med samma hk. Plus att den varvar 2800 vid 120 och drar enbart 0.8 blandad körning. Slå det med din 320! Därför blev det en 325. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Tycker det är fel att klanka ner på 320i, naturligtvis ingen sportbilsprestanda men jämfört med konkurrenternas sug och turbomotorer har den en trevlig karaktär och brett register, men gillar ändå lite varv mest. Personligen gillar jag alla tre motorerna mycket, men håller 330i högst. En helt underbar motor till karaktären, slösar inga ord på att beskriva då den gör sig bäst när man upplever den. //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
| om man jämnför 318 från -02 och en 320, vi kan ta både 2.0 och 2.2 mot en passat 1.8T Hur skiljer det i prestanda mellan dom då? | |
|
Tja, de lirar ungefär jämnt. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| har en 318 touring körde upp till min familj i vintras, väldigt snål bränsleförbrukning, 0,65 så för min del tycker jag 318 är nog,men självklart en större motor mer körglädje men kostar lite mer | |
|
Men nu får du väl ändå ge dig! 99% av inläggen här säger att en 330 är "helt rätt" och att du ska glömma allt om 318. Du har själv räknat ut att 330:an är maginellt dyrare än din nuvarande Volvo.. Ändå hoppas du på att finna en 318 men prestanda och utrustning som en 330. Och nu släner du in ytterligare en rasklapp, om en Passat! (wtf) Köp du Passaten. Andra trevliga alternativ kan ju vara Saab 99, Volvo 360 (välj den med rem-drift). Eller kanske gå upp ett snäpp: Porsche Panamera har fått ganska bra mottagande. Seriöst... |
|
|
Jag kör då min 320 på ~0.8 blandat (95 oktan). Att de varvar får man leva med. Man får lägga sig på högre växlar redan i låg fart, att använda sig av 5an i 50 gör skillnad på min förbrukning. Nu är den naturligtvis ingen raket men jag tycker då att den rör på sig helt ok. Är man 21 som mig är det aldrig billigt att helförsäkra en BMW... över 10k/år kostar det mig. |
|
| dannes41: Ja det är en 320 170kh 2,2 jag hänvisar till i mitt inlägg. Har kört den en hel del. Vidhåller det jag säger. Jag tycker den är törstig med tanke på hur seg den känns. Klart minus. Vad är hobbybilsförsäkring?? Jag kännde bara till entusiastbilsförsäkring och då måste bilen vara minst 20 år gammal. | |
|
Förlåt WGG att jag skrev det om passat om det nu brände så hårt i hjärtat. dock undrar jag vart du ser mig skriva att jag vill ha en 318 med prestanda som en 330? Det behöver man ju inte direkt va intelligent för att fatta. Är inte detta ett forum som man ställer frågor i som man undrar? Det ända jag försöker hitta är en så perfekt bil för mig som möjligt .. alltså att jag inte betalar för mer än jag behöver.. men eftersom jag ställer så jävla dumma frågor Så kan jag ju ställa en till Varför köper man inte en 318 och chippar den så det blir världens bästa bil.. för dagens chip kan ju fan förvandla alla bilar till det bästa? |
|
| MrFred:Åk o prova en 318 o känn hur den känns,om du är tveksam över prestandan på sån så kan du ju prova en 330 sen,för efter en provkörning av 330 är du fast...... | |
|
Ja efter att provkört en 330 är man fast. Så sant som sagt!! Som bilmekar säger om 330: "Det är en lillebror till M3" "Det är en nertrimmad M3" "Det är den lilla M3" Att gå från en 318 till en 330 känns som att gå från en 125 cc till en 500 cc och ändå står sig en 318 gott! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag håller med med dannes41 man blir fast direkt,,Jag har ägt en 03a 320i 2.2 170 den var helt okey inte den snabbaste men hängde med ändå det måste ni hålla med alla som har kört 2.2an.. ja med tanke motorn tyckte jag oxå att den var lite väl för törstig..(gemfört med 330) efter jag fick prova köra min polares 330 blev min 320 såld efter en vecka och köpte mig världens bästa bil i min värld 330 motor karaktären helt fantastiskt inget att gemföra med 318,320 inte ens 325 vill jag påstå utan bli hals huggen Köp dig en 330 ha ett leende på läpparna varje gång du kör din bil. lycka till.. vill du ha ett tips på en fin 330 kan du skicka pm så kan jag ge dig lite info om en fin bil vet ska säljas snart...och NEJ det är inte min bil |
|
|
Tycker också att 320 2.2 blir lite väl hårt klassad av vissa i denna tråd. Har själv ägt en Touring under drygt 2 år och det var på alla sätt en mycket trevlig bil. När jag köpte min 2005 kostade en faceliftad begagnad 318 ca 10kkr mindre och en 330 70kkr upp....det avgjorde saken. Idag hade jag kanske resonerat annorlunda när skillnaden i inköpspris är mindre. 2.2 liters sexan på 170hk har en mycket trevligare gångkultur än 318. "Nackdelen" är att karaktären är väldigt platt, men den levererar ett mycket trevligt ljud på höga varvtal. Den andra nackdelen är den låga utväxlingen, den hade mått bra av en 6:e växel. Min drog mellan 0.8-0.95 mellan tankningarna beroende på körcykel och det tycker jag är bra för en bil med sexcylindrig motor. Det finns mig veterligen ingen annan biltillverkare på marknaden som har bensinsexor med så låg förbrukning. |
|
|
MrFredd: Sorry om jag "härsknade till lite". Om du provkör en 318 förstår du varför du inte vill ha en. Hade jag varit i dina kläder hade jag kört ut till närmsta BMW-handlare och provat de olika modellerna. Sedan köper du en bra 330 privat. Den här ser fin ut: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.