AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.328

Hur mycket dyrare 330 mot 318?

Sida 1 av 2
Mr
126
MrFred
BMW 320dA xdrive Touring -09
Hej! Sitter och funderar på hur mycket dyrare det blir att äga en 330 mot för en 318 sitter å kollar på 02 å uppåt...

Har idag nämligen en slö volvo 855.. är sugen på en 318 touring eller uppåt men vet inte hur mycket extra det skulle kosta i månaden om man tog en 330 istället. 318 är väll klart billigare men om man jämnför 320 och 330 blir det väll inte så mycket som skiljer?

En sak till går det in en barnvagn i dom här? Touringmodeller ja kollar på.

Vet att det finns på forumet men tycker alla skriver:
Ja det ryms.
Nä det går nog inte.
Men det är väll klart det går ja kör cupe idag å där fattas det lite så nog går det.
haha nä det är mycket kvar.
ja får in min tvillingvagn och grannens fru plus att jag storhandlar, bästa touring modellen som rymmer allt och lite till.

Sånna svar blir jag inte riktigt klok på.. haha
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
En gyllene medelväg är 325 Touring E46. Du får in barnvagn utan vidare!!
Plus för 325 är att du behöver inte ha 17" hjul.
Billigare försäkring, drar mindre soppa och ändå 192 hk.
Lite slöare i accet 0-100 (7 sek för 325) med cirka halv sek.
Och toppar bara 240.............
Och ljusår från en slö 850!!

Men bortse från 320. Den måste du varva för att nåt skall hända plus att den har en surrig utväxling. Då kan du lika gärna köpa en 318.

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Behöver du fråga, har du inte råd (gamalt djungelordspråk)
;-)

En 325:a eller 320 ska du ha. (Går ju att chippa om behov finns).

Ang. barnvagn beror det helt upp till vilken du har. Bara att åka ut till närmsta handlare och prova...

Good luck /WGG

Och du, köper du en E 46:a Touring i bra skick, är det är garanterat den sista Volvo i ditt liv som du kör nu...

Man tjänar ingenting på att försöka chippa en M54 bensin motor. Kostnaden är inte värd de få hästkrafter man får.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Hade en 325 E46 tidigare. Gillade den inte alls... För att vara 192 hk så rör det på sig förvånansvärt långsamt, måste varvas rätt hårt för att ge något. Dessutom har den bara 5-växlad låda vilket gör den rätt surrig i landsvägsfart. Hellre aut i så fall men då blir den ju dyrare i drift.

330i är ett klart bättre köp, mycket behagligare att köra.

Barnvagn? Inga problem, men vill man ha in värsta Emmaljungavagnen utan att fälla ihop den så bör man köpa något annat ;)
Visa användare
9
E75
BMW 330 årsmodd 2002
Det Wgg skrev, chipa. Gör ALDRIG det, inte på en bmw motor, den är utvecklad och framtagen för den förbrukningen den har, om du chipar den så drar dom ner soppa förbrukningen samt luft, och i denna följd får du mer motor slitage, och VÄLDIGT dålig livslängd, visst du kanske upplever en liten markant skillnad, men det är med psykiskt för att du vet att den är chipad.

Vad gällande ditt bil köp, så tycker jag personligen INTE du ska köpa 318, dels är den ganska trött, och vill du då komma upp i lite fart, så ja visst då får du plåga den och den går bara dyrt, köp då en 320 behöver inte arbeta lika hårt och går därför billigare, och försäkringsmässigt är det ingen summa att snacka om, skiller nån hundralapp
MEN kör du lite bil, aldrig över 90km/h så kanske du kan klara dig med en 318

Chris87 har helt rätt!!
Mr
126
MrFred
okej jo men av siffror som jag fått ut när jag suttit och räknat idag så skiljer det inte många 100 att äga en 330 mot för 320 blir väll ner mot 318 det blir billigare.

330 är nästan 300 kronor dyrare i månaden än min skit volvo att äga.. vem har lurat på mig att bmw är dyr att äga undrar jag nu, haha.. har dock inte kollat så mycket på reservdelar kanske skiljer betydligt mer där?

haha jo att det blir min första/sista volvo jag kommer att äga är då ingen tvivel på för den jävlas hela tiden och har inte gått speciellt långt heller.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag kör 328iAT E36 och vår Brio-vagn ryms utan problem. Finns lite plats över, men ska man storhandla så lämnar man vagnen hemma... Skulle gärna vilja rekommendera en större 6:a än 320, man blir lätt beroende av vridet ;) lycka till med bilköpet!
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Vill bara tillägga att jag inte har någon personlig erfarenhet av att chippa BMW. När jag skulle köpa E46 Touring tittade jag även på 320 och 325:or (dock inte 318) och tänkte då att man väl kunde chippa vid behov. Nu blev det en 330 i stället och då uppstod aldrig det behovet. Med hänsyn till vad andra skriver här får jag väl "återkalla" förslaget om chippning.

Mvh / WGG

Mr
126
MrFred
En sak till jag undrar över skiljer det nått i utrustningsväg på en 318 alltså är det nått den inte har mot dom med större motor? färddator mm?
Visa användare
9
E75
BMW 330 årsmodd 2002
Wgg, inget agg mot dig :) ville bara säga det att det är väldigt dumt att göra så, men tyvär är det nästan för många som chipar, utan vetskapen om konsekventerna.

nej nej mr fred, 318 finns lika väl utrustade som andra bilar, dock så är dom flesta 318 snålare utrustade endå, det är endast för att den som köpte den ny ville ha ett litet billigare bmw allternativ och väljer då en sådan bil och offtast lite mindre utr
ea
35
eablyfot
330ci -01
318 saknar något mycket viktigt. Den raka sexan som gör bilen kul att köra . För att inte tala om ljudet. Köp en 330 mitt råd. Jag åkte tidigare saab 9-5 och min bmw är både billigare att köra och service per mil till och med försäkringen är billigare. Jag tycker inte man kan sätta en 318 mot 330. Då jämföra man billigaste mot dyraste. Givetvis kommer 330 ha mera utrustning. Har man råd att plocka ut en 330 ny så har man nog ett intresse att den ska ha lite utrustning också.
Visa användare
25
dannes41
VW Touran 2,0 fsi
Köp gärna en 320,men det ska vara 2,2 från 01 eller senare,underbar motor tycker jag,och den varvar inte så mycke,man får ju iallafall bara köra 120 som fortast..........
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
""Köp gärna en 320,men det ska vara 2,2 från 01 eller senare,underbar motor tycker jag,och den varvar inte så mycke,man får ju iallafall bara köra 120 som fortast.......... ""
????????

Varvar inte så mycket? Underbarmotor?
Varvar som fan vid 120. 3500 varv.
Ingen botten och måste upp i 4000 för att det skall kännas.
Man undrar var dom 170 kusarna är.
Stor skillnad mot en 325!

Mr
126
MrFred
328an då? Hur är den? vet att den är lite äldre än 325 och 330 men nått som är sämre med den då?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
En 328 är helt OK. En mycket bra motor.
Ligger mellan 325 E46 och 330.
Skiljer visserligen bara 1 hk (på pappret) fördel 328 men mycket bättre vrid och dessutom vid lägre varvtal.

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Kan bara varmt rekommendera 330 Xi touring som jag har.Barnvagn inget problem och
fyrhjulsdrift ett stort plus.Motorn är helt underbar och drar heller inte så mycket soppa
om man kör förnuftigt.Kostar heller inte mer att äga en de prestandabilar jag tidigare
ägt (Opel OPC).
Kan vara svårt att få tag på ett vettigt exemplar av denna modell.Kan ej märka att den
bullrar speciellt mycket med 5 vxl manuell låda.Manuell är också bättre på 4 wd enl.mitt
menande.
OBS! Kan bli dyr att reparera ibland då ett känt fel på dessa bilar är länkarmarna fram+
skivorna fram över 10000 mil.Men vilka bilar har inte dessa problem?

Lycka till

Håkan
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
320 är riktigt tråkig för att vara en sexa.

Karlhilding har helt rätt:
Varvar som fan vid 120. 3500 varv.
Ingen botten och måste upp i 4000 för att det skall kännas.
Man undrar var dom 170 kusarna är.
Stor skillnad mot en 325!"

Den har 170 kh på pappret men det vetefan om det stämmer. Väldigt slö iaf. Jag tycker inte ens det händer något när man varvar. Och dessutom drar den rätt mycket bensin. har för mig att den drar MER än 330 vid landsvägskörning!

Om du värderar körglädje och "har så du klarar dig": Köp 330.
Om du mest ska ha en bil till som är rimligt trevlig att köra och billig att äga: Köp 318 Touring
ea
35
eablyfot
330ci -01
Jag kör min 330ci på 0.8l/mil landsväg och ca 1liter/ milen i stan. Tycker det är en rimlig förbrukning på en bil med 236hk. Min mamma hade en bmw 318 den drog lika mycket och hade typ hälften av effekten.
Mr
126
MrFred
okej då vet jag.. men när faceliften kom blev det annan front (njurarna) är det nått mer som hände -02? barnsjukdomar försvann dom då i samma veva eller?
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Verkar som ni bara kollar bensinare.. klart kör man inte så mkt kanske det är billigaste alternativet.

Glömde att kolla försäkringspremien på min 330 innan jag köpte och den var skithög .. kanske bara lokalt där jag bor, men kolla detta. (har förekommit rätt mkt stöldräder på utrustningen i dessa bilar (oftare full utrustning i 330 än 318)

Kört de sista 1000 milen på snitt 0,65 (diesel) blandad snäll körning. Lägsta var en 40 milatur med 0,52 per mil - det var inge kul .. men det gick!!
... men 330 skapar GARANTERAT mer leende bakom ratten !!!

"... tygsäten e för veganer :o) "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.