AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
71.531

E30 M3 vs Alpina B6 E30

Sida 9 av 10
Visa användare
22
riccardo
BMW M3 COMPETITION 2017
Ok det var mer en va jag visste att dom byggde på en M-kaross( Fel av mig)Tycker iallafall en b6a med orginal kaross och helst röd är snyggast. MvhRiccardo
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Alpina byggde 62 stycken B6 3,5S som är en B6:a med M3 E30-karossen. Därutöver byggdes 219 B6 3,5 med den "vanliga" E30-karossen.

75 000 Euro är snuskigt mycket pengar för en B6 3,5S utan servicebok. Är dock tämligen säker på att man kan verifiera bilens historik på andra sätt, exempelvis genom kvitton mm.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Den ser fin ut men det är galet mycket pengar... det känns lite som en lycksökare.

mvh Fredrik
Bör finnas en del historik, Länk

Jag föredrar B6 3,5S framför vanliga B6 3,5, men det är jag inte ensam om med tanke på hur mycket dyrare S är jämfört med den vanliga. Läcker bil.

€75000 känns lite mycket, efter sökningar fanns det två till salu 2011 en i Norge för 449000NKR och en i Schweiz som tydligen såldes för €36000. Över €50000 kommer det garanterat gå för, håller värdet bättre än en B4.

Mvh Stephan
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
B6 3.5S är ju väldigt läcker, det kan nog väldigt få BMW entusiaster säga emot. Men att sätta den tunga M30 motorn i just den bilen är att lite förstöra det annars så välbalanserade viktförhållandet.

Gällande priset så kanske? det är i överkant. Men, betydligt vanligare M635csi har på väldigt kort tid ökat dramatiskt i pris. Kanske på grund av att det enligt relativt färska uppgifter bara finns omkring 300st kvar av dom i Tyskland.

Just Alpina B6 3.5S tror jag själv kommer att betinga det begärda priset och mer därtill för fina exemplar inom en överskådlig framtid.

/Johan
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

M3 E30 är välbalanserad, det vet dem flesta. Bilen designades för ett syfte och det var att vinna racingtävlingar. Alpina hade inte det syftet när de satte in sexan i E30:n. På Ring Knutstorp var M3 E30 1,2 sekunder snabbare än Alpina B6 3,5 vid ett test. Det är rena fakta.

Till Alpinas fördel, enligt min mening, talar sexans vridmoment och det låga varvtalet vid "aktiv" landsvägskörning. Det är underbart att kunna marscha i 180-200 km/h på motorväg utan att bilen varvar ihjäl sig. Redan från 1 000 rpm drar Alpinan väldigt bra på högsta växeln. Märk väl att jag skriver utifrån mitt tycke (så här långt). Måste nog köpa mig en M3 E30 för att kunna jämföra fullt ut ;o) Är lite färgad av Alpinan än så länge.

Någon i Dalarna som har en M3 E30 som kan tänka sig att ta ett varv runt Siljan i vår? Ena halvan kör vi i vår egen bil, andra halvan skiftar vi bil. Har för mig att Pane här på forumet brukar fixa en tur runt Siljan varje vår.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Två helt olika motorkaraktärer. Jag har kört båda och är det bara vridet du är ute efter och marscha i 200km/h så är definitivt B6 bättre än M3 e30, men det är ju i och för sig många andra bilar bra på också. Bottenvridet i M3 E30 finns ju knappt, hela motorkaraktären bygger ju på att den skall köras hårt, annars kommer motorn överhuvudtaget inte till sin rätt.

Precis som du säger så förstörde ju viktförhållandet bantiderna trots mer effekt och mer vrid, så någon banbil av B6:an blev det inte om man jämför med M3 E30.

Men B6 3.5S är mycket eftertraktad och väldigt unik.

Johan
4:an i M3 E30 var ingen höjdare om man inte låg och tokvarva den hela tiden för att hålla tempo, när jag valde mellan B6 3.5 och M3 E30 runt 89/90 så föll valet på en B6 3.5 av den enkla anledningen, motorn och bottenvridet den gav, B6an var vuxen på ett helt annat sätt.

Sen fick man ju veta ett halvår senare att samma motor fanns och få med M3 karossen som dock BMW Sverige aldrig tog in.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

M3 E30-karossen är ju klart mycket snyggare än den vanliga E30 karossen. Sedan föredrar jag sexan före fyran.

Synd bara att kombon blir så d-a dyr bara :o)
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Hur stor är skillnaden mellan B6 3,5 och din B8:a?
Dom är väldigt lika i temperamentet kan jag säga, det var mycket därför jag köpte B8an för den påminde om B6an.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Länk

Ett rejält pris.... synd att börsen inte är större :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Visste inte att alpina körde snikvarianten med olackade stötfångare.

///BMW - Was sonst!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Åja, snik e det inte! Det är inte BMW AG , utan Alpina vi snackar och de tullar inte på sånt!! Mycket snyggt att det delas av :)
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det var ett rejält pris. Helt klart har de sneglat på priserna nere på kontinenten.
Besiktigade min för en vecka sedan. 9 074 mil sedan 1989.
HXS590 gick i grannkommunen och jag var och kollade på den runt 1996-97 nån gång men tyckte den var för dyr 99 eller 119 000:- begärdes det för den då med 5000mil på mätaren.

/C
@kimmo

Fick du ut det du ville ha för bilen?

@krokodilen

Jag sålde min sv-sålda B6 3.5kat -89, zinnoberröda med 8500 mil år -93 för 165' till en snubbe i Sollentuna, två veckor senare eller nåt var den stulen och exporterad, aldrig återfunnen.

Alpina var ju ganska okänt i Sverige på den tiden....
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Bilen finns inte längre på svensk mark, så kan tänka mig det blev en liten nätt förtjänst på den !
Jo och runt -95 hade jag en M3 SE på kroken för 170 000:-,,, men det var då det?

Förövrigt den bil som testkördes av pressen 1990.

/C
@krokodilen

Inget ångra efteråt, jag tror att det kommer bli ett bakslag då priserna på utvalda gamla bilar gått på ren spekulation då stora kapital rört sig från konst och andra traditionella investeringar.

@skorpionen

Och Kimmo som sa att han aldrig skulle sälja den för nåt år sen, finns nog ingen bil som hade sån fullständiga historia som den ända från första ägaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.