AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
71.537

E30 M3 vs Alpina B6 E30

Sida 1 av 10
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Är sugen på en B6 E30 som komplement till M3:an. Var ligger prisbilden på dessa, alltså 2,8 eller 3,5? Hur är dom körmässigt jmf M3:an? Delar? Fällor att trampa i?

Hälsningar

Mats
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Prisbilden är lite otydligt, de är betydligt billigare i Sverige än i Tyskland.

Fällor är väl de vanliga, illa lagade krockskador och saknade Alpina delar.
Alpina delarna är dyra och har ofta lång leveranstid och en del finns inte att få tag i längre. Man får se det som en del av exklusiviteten att köra klassisk Alpina :)

Körmässigt är det en äkta landsvägskryssare, vrid i överflöd men betydligt piggare svängegenskaper än en standard 325:a trots något mer vikt i fronten. Dock ingen sportbil som M3 e30 utan mer GT-vagn.
Prestandasiffrorna från Alpina är i underkant, min egen B6 3.5 Kat gör utan problem mätaren ut (över 260km/h).

Mycket trevlig bil att ta på en lite längre tur, bekväm och snabb.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Problemet är väl att hitta en Alpina B6 över huvud taget... De få som finns säljs sällan. Nu finns det 9 svensksålda kvar av 20 sålda 1989.
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Saleman:Kör du aldrig med M3an ? :) Bor också i Piteå men har aldrig sett den,skulle ju va kul att se den

Ang. b6an skulle jag i förstahand försöka få tag i en 3,5a men som sakt var så är det inte många till salu.Tror jag sett typ 2-3st till salu dom senaste åren och då har den varit 2,8or
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Stocktrader: Ibland ger jag mig ut på stadens gator som en vanlig man..Skämt åsido så står den i garaget under en pyjamas och väntar på att husse får tid. Fast det är faktiskt roligt att ha utan att köra en meter!

Mvh

Mats
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

3,5:an är grym...en 2,8 vill jag minnas testades i Teknikens Värld för x-antal år sedan och den klarade i alla fall inte att gå 0-100km/h under 8,0 sekunder, har för mig att Teknikens Värld klockade den till 8,2s(kanske s*it bakom ratten ;)) :)

Men visst, härliga bilar i grunden båda två..

Angående prisbilden har jag inget direkt att tillföra, men en kry fräsch 3,5:a går nog svårligen under 150 000kr(inte ens i Sverige om det kommer ut någon).. misstänker jag iaf.
Men det där är bara vad jag TROR, kanske går att få betydligt billigare med lite skavanker osv..

Men som sagt inte lätt att ge någon prisbild på något som "aldrig" är ute till salu :)

Mvh Janne.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
B6 3,5 är en mycket trevlig liten bil speciellt den utan kat, skiljer bara 7 hk jämfört med katbilen men den känns betydligt råare och är :)

Janne T , det var nog s*it bakom ratten , en B6 2,8 klarar 0-100 på 6,9 sek (enligt Alpina)

Ett bra ex kostar ca 150-200 lite beroende på "säljarens behov och köparens iver"

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Här är 2ex. av 3,5an Länk Länk
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Här är en som krämat på lite.... Länk
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det som är intressant är att M3 E30 går ut mycket högre i utgångspris i Sverige än vad Alpinorna gör. Mängden M3:or är bra mycket större än Alpina B6 3,5. I Tyskland är det nästan tvärtom. Har dem en större renommé till Alpina än vad vi har?
B6 3,5 är en udnerbar bil och en av de mest sportiga Alpinor med dogleg låta och riktigt gocartkänsla.

Inga problem att jaga 540i på 250 km/h spärren med denna, har udnerbar minnen av denna jag hade: Länk

Jag hade 261 hk som är ovanligar ämn den med kat men fanns ej med facelift.

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Som ni ser har det dykt upp en B6:a med 13 000 mil på mätaren. Jag tror det är ett bra objekt att köpa för den som är sugen.

Jag hade förmånen att i helgen slippa det dåliga vädret. Därför blev det min första riktiga sväng med min B6:a=20 mil. Måste säga att jag är riktigt imponerad av bilen. Kraften i bilen finns där hela tiden. Man kan ligga på 1000 rpm på 5:ans växel och så bara gasa och bilen sticker iväg på en gång. Från 100 till 200 på 5:an så går det inte många sekunder. Denna känsla är svår att beskriva med ord varför den måste upplevas. Med 3000 rpm på 5:ans växel gör bilen 150 km/h. Det är bra anser jag. Nu har jag inte kört M3 E30 så jag kan inte jämföra men jag har svårt att tro att det finns lika mycket kraft i den bilen på låga varv med höga växlar i. För mig är det en del av upplevelsen. Om du är sugen på en B6:a, så har du chansen nu...

Sign: "klart partisk i frågan :o)"
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har haft ett par M3e30 och varit på gång att köpa B6:or både 2.8 och 3.5.

Det är ganska olika bilar och båda har sin charm. Tycker du beskriver B6:an bra. Den är stark över hela registret och en relativt bekväm bil för sin tid.

M3:an är mycket mer sport. Den är ganska obekväm och stötig då om man kör den i vanlig trafik men skitkul att köra om man står på lite och kör aktivt, specielt på bana. Den har inte samma kraft i botten men den är varvvillig och har en del hästar på toppen och en rejsig karaktär och ljud.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jag undrar hur stötig en M3 E30 är om jag tycker att B6:an är helt omöjlig i stan. Givetvis spelar motor och växellåda in en hel del i det hela. Det går knappt att växla till 3:an när man kör. Man puttrar på, på 1:an och 2:an och det blir hur tråkigt som helst. Det märks verkligen att B6:an är gjord för tyska motorvägar. Till och med 100-110 km/h var tråkiga med B6:an men vad gör man. Vill ju inte riskera att förlora kortet.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det är inte extermt men den är inte inriktad på komfort i första hand.
zcooter
finns en här inne, 3,5 till salu, dessutom sv-såld
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det är den jag syftar på när jag skriver "som ni ser har det dykt upp en bil till salu".
Hej, om jag inte mins fel var det den bilen som var till salu för ca:3år sedan i kalmar?

Om det är den bilen så var jag super nära att köpa den men backade pga historiken på bilen.

OBS: Jag säger INTE att det är den bilen men tycker mig känna igen reg numret, men kan ha fel.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
starre, undrar om inte jag känner igen den bilen också.

Vad begärdes för den då? Vill minnas att det var under 100' och att det var lite småfix men inget allvarligt och jag blev ganska sugen på den (om det nu är samma bil).

Hur som helst ser den riktigt fin ut! Svensksåld, få mil och snygg färg -helrätt!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Skulle så gärna vilja ha den Alpinan! Saknar E30 med 6:a i.

M3 E30Länk
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

En E30 ska ha sex cylindrar under huven, så är det bara. Tråkigt att Alpina B6 3,5S bara gjordes i 62 exemplar (eller om det var 61 stycken). M3 kaross och sexa under huven, MMMMMMMMMMM... Jag byter gärna min B6:a mot en sådan.

Fin bil du har annars, synd bara på kexen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.