AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
71.535

E30 M3 vs Alpina B6 E30

Sida 4 av 10
Jag har köpekontraktet kvar på B6:an, fick den för 350', kommer dock inte ihåg om jag prutade ner den men kommer ihåg Franzen som på den tiden jobbade på BMW Solna tog ner mig i deras garage och där stod flera uppställda, vilken färg ska du ha sa han till mig :-)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

lanab: vilket drömläge ! välj färg bara! då köpte du en redan intagen bil då? fanns väl inte många färger att välja på ändå, så de vart bara att klippa en i högen.

Jag har set vit,zinnoberröd,achatgrön,royalblå, samt diamantsvart, finns den i fler färger?

Alpinan som säljs på porsche center ser mycket fin ut, men diamantsvart tilltalar inte mig i alla fall längre.

Har haft E30 325i och en 735 i diamantsvart och de e ingen rolig färg att hålla koll på.
Allt syns på en sådan.

Om jag får läge och pengarna finns, så ser jag nog helst att zinnoberröd eller en royalblå alt achatgrön parkeras i mitt garage.

Micke
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

149 kkr är ett helt ok pris för den bilen. Milen är ju inte våldsamt höga och M30 motorn håller i evigheter om man sköter om den rätt. Jämför detta pris med en E30 M3 med samma mil. En M3 ligger nog betydligt högre med samma mil och skick.

Det ser inte ut att vara original avgassystem på den länkade bilen. Lite kuriosa, jag har fortfarande kvar avgassystemet från fabrik. Det är således 24 år gammalt...
Frontspoilern ser också lite påkörd/sprucken ut
Men ändå, helt ok pris, skynda att "fynda"...

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Skorpionen:

Jag sålde min pga att styrenheten gick sönder och Englunds i Luleå bytte den för runt 30', Länsförsäkringar tjafsade länge så det tog en månad fixa allting.

Det jag gjorde i slutet av mitt ägande vilket är förmodligen som att svära i kyrkan bland många entusiaster var att montera dragkrok som jag behövde för att dra släp med min snöskoterm jag körde bilen på vintrarna men den var absolut nyskick hela tiden.

Spoilern där fram spricker lätt, jag köpte ny spoiler en gång men plockade bort den vid ett tidigt stadium, på den tiden var det väl inte så märkvärdigt ha en B6 som den status märket nått idag.

Försökte dock byta in den i Paris mot en B6S för jag ville ha chassit från M3 men ha B6 motorn, fanns en Alpina handlare i Paris som hade en i lager och med tanke på att vi hade sommarhus i Frankrike var det lätt åka dit, den ångrar jag idag att jag inte bytte in min B6.

När jag köpte B6:an tvekade jag ett bra tag om jag inte skulle ta en vanlig M3 istället men det var hela tiden motorn i M3 som inte lockade, dock var chassit helt underbart som inte B6:an kommer i närheten av.
@Kimmo

Jag såg det också, det är inte original slutdämpare, rören ser inte så original så helt original är inte bilen.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

B6 s , vilken exstremt udda fågel de hade varit då!
Ungefär som att äga en BMW Hartge H35 . Jag har sett 1st sådan på anderstorp samt knutstorp och de var tidigt 90- tal.
Hartgen är ett monster, pratade lite med dåvarande ägaren och har för mig att han hade 330 hk i bilen.
lanab: Det hade varit besvärligt att få in B6Sen på 90-talet då Franska sådana saknar katalysator.

Skropionen: Alla färger som man kunde välja till en 325i var tillgängliga inklusive Individual + Alpinablau och Alpinagrün. Kika på alpina-archive.com Länk så ser du variationen.

Mvh Stephan
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Original avgassystem kostar drygt 11 000 kr. Jag tror många tvekar med att betala det priset för ett avgassystem när man kan få annat för mindre än hälften. Den bilen verkar så fin för övrigt att det helt klart borde vara värt att göra den 100% original. Tyvärr kostar det en slant. 11 000 kr för avgassystem och massor av 1 000-lappar för original stripesats. Helt original kostar bilen runt 165 000 kr skulle jag tro. Ändå inte så mycket. Det är ruskigt mycket sportbil för pengarna.

Viktigt är också att kolla in bromsskivorna fram. De ska vara slitsade. Är slitsningen borta bör man köpa nya. 3 600 kronor kostar de per styck.

Finns original avgassystem fortfarande kvar att köpa från Alpina till denna modell?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
lanab > Ja, tror jag fick ett pris på kring 16000:- från Alpina men det inkluderar katalysatorer då systemet inte är delat förrän vid byxrören.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Via Alpina-klubben fick jag ett pris på 11 000 kr för ett avgassystem till min. Det var år 2009, det är möjligt att priset gått upp. Bromsskivor fram kostar 3 600 kr per styck. Däremot är vissa andra saker billiga. Bakskivorna är vanliga 325-skivor. Vattenpumpen är en vanlig 535 E28-pump osv.

Tryggve: avgassystemet verkar vara en enda del. Ska man ha bort det är det lika bra att ta det vid grenröret och slutburken... Suck!
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Lanab: vet du om det är stor skillnad i chassie mellan en B6 3,5 och en B6 3,5S? Har du kört båda bilarna? Om du har, beskriv gärna skillnaden.
Kimmo:

Jag fick aldrig chansen köra en B6 3.5s, bara suttit i den, den stod i showroom hos handlaren i Paris.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Å du köpte den inte. Skulle gissa att priset var långt ifrån lika högt då som nu. Det är sådana affärer man ångrar sig resten av livet. Tänk, i början av 90 talet kostade en 2002 turbo 15 000 kr. Jag hade möjligheten att köpa polarens Kadett GTE -75 för 15 000 kr 1995. Det togs in 100 stycken till Sverige det året... Ångrar det än idag.

Du som är från Luleå. Det fanns en vit 2002 turbo däruppe omkring 1994/1995. Den fick jag köpa för 80 000 kr om jag ville men gjorde det inte. Den gick till Boden, har jag för mig.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

På tal om 2002 Turbo så ägde jag en sådan från 94-07.
Köpte den för 90 000:-.
Tankade o tvättade och körde ca 100 mil per år.
Bytade nästan inga reservdelar , men köpte på mig en hel del.

Fyfasiken vad den var rolig att köra, men man fick se upp med ketchupeffekten.

Micke
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

En 2002 Turbo är också det en dröm jag har att äga. Alpinan var en annan. Tii:n får uppväga Turbon men det är så mycket kvar att göra på den...
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Länk

Fick mail precis, bilen är såld.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Inte undra på rätt ok pris för en sv-såld med 1 ägare och dem milen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.