|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
| Var bara tvungen att skriva en rad efter dagens sköna tur med Alpinan. Härligt ljud när man får sträcka ut på två filig väg för en gång skull. Ända sedan jag köpte bilen har jag funderat på vilket varvtal bilen har i 200 km/h och jag fick svaret idag. Knappa 4 100 rpm i 200 km/h på 5:ans växel är bra. Det är då 200 mätarkilometer inte GPS-kilometer. | |
| För den som är intresserad finns en vit Alpina B6 3,5 till salu på Mobile.de. Det är en svensk bil som hittas i Stockholm. Dryga 11 000 mil på mätaren. Här är länken: Länk | |
| Intressant tråd. Prisbilden på M3 SE fortfarande upp gissar jag? | |
|
Ja, vad det förefaller, dom få som numer säljs. Jag följer ständigt prisbilden och utbudet på M3 E30 och SE i synnerhet, entusiast som man är. Prisbilden har varit, och är, stigande även i nuläget, och SE är givetvis inget undantag, ikon som den är. Den här är ca. 10k£ upp på drygt ett år (och finare SE finns...). Såldes nu för runt ~45k£. Har flera ref. och kan bara svara ja på ditt inlägg. Länk -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
| Hade förmånen att få köra B6 3,5 när den var ny. Hade den som testbil en kort period när jag jobbade på BMW. Upplevde den då som rappare än den B3:a som jag hart nu-men det var länge sedan och minnen har en tendens att förskönas. Hade en m3 privat under samma tid och B6:an var betydligt snabbare så länge det gick rakt fram. En underbar bil som inte gjorde bort sig på bana heller. Körde den runt Knutstorp på 1.15.5 (1.5 sek långsammare än M3:an)vilket får anses vara helt ok med tanke på att det inte blev så många testvarv och att den då kördes med marginal. Men som sagt ALPINA är autobahnlok i första hand och klart bekvämare utan att på något sätt vara soft. Själv tycker jag att 3,5 är ett självklart val före 2,8.an. I valet mellan 2,8 och M3 är är M3:an given FÖR MIG medan valet mellan 3,5:an och en M3 är mer ovisst och mer bestäms av vilken typ av bil man föredrar eller kanske vilken man råkar komma över. Vi kan nog vara överrerens om att vilken av dessa tre bilar man än väljer får man något utöver det vanliga. Lycka till med inköpet! | |
|
Här är en kul artikel i ämnet från Automobil (1987) Länk |
|
| En B6S måste vara drömmen, en M3 med 3.5 :) | |
| då var ute och rastade B6an idag en 3,5 går så jävla fint, jag har ägt en 320is innan och måste instämma att med en s14 ifram så styr den bättre men B6an är ett monster fan vad den rör på sig för att vara en bil från 89 som är orginal | |
|
ÅÅÅh, vad jag vill ha.... Länk |
|
|
Återupplivar tråden lite. I dag kom det ut ett nytt exemplar av Bilsport. Däri finns en artikel om 80-talets M3-killer Alpina B6 3,5. Köp och läs. |
|
|
Vilken drömbil de var då , slutet på 80-talet! Kom där en sån i stan så kollade man länge efter den! Ska ner o greppa ett ex direkt! Micke |
|
|
kimmo: bakspoilern på den du länkade till ska sitta på 2,8 l Alpina 85-86? E de kanske så att tidiga 3,5 hade lika som 2,8? Samma gäller väl då stripset? Micke |
|
|
Nu har jag inte något 100%:igt svar men... Spoilerkittet är nog samma på 2,8 och 3,5 fram till 87. 88 ändrades spoilerkittet i och med ändringen av bakljusen från BMW. Vad gäller stripesetet så tror jag det fanns olika typer till samma årsmodell. Jag gjorde en liten sökning på nätet. I nedanstående länk finner du min bil: Länk Det är en 89:a. Kolla stripesen på den. På nr 174 ser stripesen ut på ett annorlunda sätt: Länk Om man kollar på E30 innan "faceliften" 1988 då... På denna 84:a 2,8 ser stripesen ut som de gör på min bil men de är i silver: Länk På denna 87:a 3,5 ser de annorlunda ut jämfört med mina stripes: Länk Sedan vet jag inte om stripesen på de andra bilarna är utbytta någon gång. På min har jag originalstripesen kvar från fabrik. Jag tror inte att du blev något klokare :o) |
|
|
Något klokare blev jag allt! Alpina b6 2,8 85-86 har jag bara set med ,där det står Alpina på dörrarna. Alpina b6 3,5 89 har man bara set med de stripset där Alpina står på framskärmarna, de du har själv. De med bakspoilern stämmer säkert att bakljusen ändrades på E30 från 88. Royalblue är en jäkligt snygg färg, diggar den skarpt. Din bil ser mycket välvårdad och bevarad ut! Fortsätt sköt om den! Micke |
|
|
Ha ha ha, zoomade in din bil o då ser jag att du har Alpina skrivit på dörrarna?? Kom inte Alpina 3,5 med texten på framskärmarna?? Nu blev man ställd igen! |
|
|
Jodå, jag är klart försiktig med min bil. 8 910 mil sedan ny... Jag tror det fanns olika versioner av stripsen. Här är en E30 innan faceliften som har lika dana stripes som min har. Länk Kollade den svenska försäljningsbroschyren och där är Alpina-texten på framskärmen. Troligen återspeglar stripesen med texten på dörrarna Alpina-bilarna från 70 och tidigt 80-tal. Se exempel på en E21:a. Tycker det är grymt snyggt. Länk |
|
|
@Skorpionen Det stämmer, jag har ägen B6 3.5 som jag köpte ny från BMW Sverige Solna -89, den var zinnoberröd, sålde den vid 8000 mil år -95 tror jag, idag finns den dock inte kvar, den blev stulen strax efter den nya ägaren köpt den och återfanns aldrig. Vet jag betalade 350000:- 1989, BMW tog in runt 10st B6:or det året till Sverige om jag inte minns fel, kommer ihåg jag var tveksam om jag skulle byta in min Porsche 911 Turbo vid den tidpunkten men ångrade aldrig det, B6:an är nog den bästa bil jag haft. |
|
|
lanab: zinnoberröd, jäkligt fin på en 3, 5 och guldstripes! Nu vet jag inte exakt, men 350 000 var vel i underkant? har för mig att Alpinan var 100 000 dyrare än E30 M3 som 1989 kostade 298 000 ? Kan kanske ha att göra med utr i bilen?. 10 svensksålda, man får och fick allt ett habegär på en Alpina 3,5. Micke |
|
|
20 stycken blev intagna 1989. Har listan i min pärm. Micke: du kommer inte att bli besviken om du skaffar dig en 3,5:a, det kan jag lova. Avgasljudet är helt magiskt i 180... |
|
|
Nu är det bara att handla! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.