|
Sida 2 av 10
|
|
|---|---|
|
Björn: Om det var samma så var priset då runt 100+-10´ har bilder etc i datorn någonstan.... Kimmo: Det var en blå E30 B6 3.5s till salu för inte så länge sen runt 35.000Euro om jag inte mins fel |
|
|
Kimmo, håller absolut med! B6 3,5s skulle var det ultimata bilen att äga! Rosten på min bil är inte kul men inte så farligt heller, det är ganska lite område som är drabbad, det är ca en timmes jobb att fixa det. Bara jag hittar någon som vill fixa det åt mig..... M3 E30Länk |
|
| Såg B5 3,5S:en för ca 35 000 Euro. Hoppet tändes lite när en person i Tyskland satte ut sin B6:a för 30 kkr Euro. Bara 50 tusen emellan då mellan modellerna. Inte så stor skillnad nu som jag sett tidigare. | |
|
Jag pratade i höstas med en herre i Belgien som hade sin 3.5S till salu. Han ångrade sig dock och tog bort annonsen efter vårt samtal men jag tror att den kan blir till salu igen om man klappar honom medhårs lite.. Priset låg på 35.900€ och bilen hade gått strax över 6000 mil. Det är en sällsynt fågel minnsann München |
|
|
Kimmo. Den B6 3,5 förblir garanterat osåld , i alla fall för det priset :) En B6 3,5S må vara en udda fågel men den är inte så bra som man kanske kan tro ! Jag har kört en sådan och personligen tyckte jag att den fina balans som finns i en M3 E30 var borta iom att Alpina har satt dit 3,5 liters sexan. Sen att den går fortare på Autobahn är en annan femma.... Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Man får ju hoppas att han får sålt sin bil för 30 kkr Euro. Under vintern har ett flertal B6:or gått ut för runt 25 000 Euro i Tyskland. Då har det varit bilar med mer än 15 000 mil på mätaren. Efter ett tag har de försvunnit från Mobile.de. Nu tror även jag att han krämat på lite men det verkar som om prisbilden har höjts en del nere på kontinenten. Vad gäller balansen i bilen så hade M3 karossen bättre balans med 4 cylindrar under huven jämfört med sex sådana. Det har jag bara läst men inte upplevt. Smaken är som baken. Däremot är mitt tycke att M3 E30 karossen är snyggaren än den vanliga. Sedan föredrar jag en sexa under huven före en fyra även om balansen i bilen försämras en del. Man kör ju inte på bana 100% av tiden. För mig skulle det vara den optimala kombinationen, men som sagt, smaken är som baken. |
|
|
Ibland dyker det upp bilar till rena fantasipriser på mobile. Hade svår att få ut 250´ för min M3 Sportevo i Sverige när det samtidigt begärdes 400´ för liknade bilar i Tyskland. Tror det är "går det så går det" annonser. Bara för att dom försvinner betyder det inte att bilen bytt ägare och framför alt inte till det priset. |
|
|
Fantasipriser finns alltid, ex.vis. stod det länge en Sport Evo på mobile för över 90.000Euro, visserligen bara strax över 1000 mil på mätaren, men ändå... Fina "samlarbilar", typ M3 Sport Evo, B6S m.fl. är det alltid efterfrågan på. När det gäller Sport Evo, "kronan på verket" från BMW när det gäller E30 modellen och M3 E30 i synnerhet, den hittills mest vinstrika bilen inom standardbilsracingen, vet jag om en handfull bilar som sålts mellan 37500-45000Euro det senaste året. Kanske också dyrare, men det vet jag inget om. Av alla som säljs (vilket ändå inte är många, många redan hos samlare), säljs flera utan att annonseras, alltså genom kontakter. M3 E30 tävlade över hela världen. Dylika bilar har en världsmarknad, och marknaden i Sverige är inte så stor. Detta är en anledning till att det kan vara svårt att få rätt betalt (det man vill ha) för en sådan i Sverige. Betänk också Björn att du sålde din för några år sedan och det har faktiskt skett en del på prisbilden för ex.vis Sport Evo bara på den korta tiden, och för riktigt fina i synnerhet. Som Kimmo skriver säljs också B6.or för allt högre priser på kontinenten. Detta får vi leva med, billigare blir dom inte! -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Precis som BjörnB skriver så försvinner annonserna från Mobile.de på ovanliga BMW/Alpina. Det jag menade i mitt inlägg var att annonserna försvann rätt snabbt efter att de lagts ut. Det talar mer för att bilen säljs än att annonsören drar tillbaka sin försäljning. Givetvis finns det även dem som ångrar sig men hur många är det. De som säljer med ångest krämar på istället för att få "kompensation för sin ångest". Jag tror även som SL skriver, att marknaden håller på att förändras för dyrgriparna (vilka som nu ingår i kategoring?). Det är en världsmarknad idag. Marknaden Sverige existerar inte idag för de mest åtråvärda objekten eftersom man inte får ett "världsmarknadspris" för sin bil här hemma. Mycket synd måste jag säga, men vad gör man om man exempelvis ska köpa hus om måste punga ut med 500 kkr i kontantinsats. Klar man väljer att sälja på den "stora" marknaden. |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Precis som Kimmo säger så är det en väldsmarknad i dag och samlarbilar hamnar ofta i mindre privata bolag där man förvaltar fastigheter och aktier. Samlarbilarna hamnar på tillgångsidan i bokföringen och värdet bestäms av ägaren och Handelskammaren. När bilarnas värde skrivs upp, då ökar tillgångarna i bolaget vilket också ökar belåningsgraden för exempelvis köp av aktier, men det ökar samtidigt bolagets värde. Det finns det vissa kvittningsregler att ta hänsyn till vilket gör att oavsätt om du säljer bilen med vinst gemfört med bokfört värde eller förlust mot bokfört värde så kan du använda olika kvittningsregler och oavsett så har du nytta av vinsten eller avdraget.Smart eler hur! Du kan exempelvis kvitta förlusten när du säljer samlarbilen mot vinster av aktieförsäljning, eller tvärt om om du har mycket blanknings aktier, eller bolagsreserver. Vilket i sin tur innebär att du behöver för den sakens skull inte sälja samlarbilen med förlust gämfört med inköpsvärdet utan du kan mycket väl göra en vinst, men du gör en förlust mot bokfört värde. Ofta dyker det upp annonser på Mobile, Ebay men även på Svenska sajter och dessa annonser syftar till att öka trovärdigheten för just värdesbestämningen av samlarbilen eftersom man inte riktigt kan förlita sig på senst sålda objekt. Tar ett exempel Inköp 2007 Alpina B12 -91 100000 kr Bokfört värde 125000 kr med kvitton för små förbättringar, Handelskammaren och jag som ägare av bilen kommer överens om att likvärdiga bilar på marknaden i samma skick och miltal ligger runt 150000 kr inför 2008 års bokslut. Bilen är värderad till 150000 kr och värdet skrivs upp med 6%, Bilens värde 2009 är 159000 kr, Du bestämmer dig att sälja bilen 2010. Du säljer bilen för 135000 kr du gör en fiktiv vinst på 35000 kr och en förlust på 24000 kr mot bokfört värde, 24000 kr kan du använda som ett förlustavdrag mot andra vinster i bolaget. Totalt har du tjänat 59000 kr på affären minus kvitton för förbättringar. |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Än mer intressant om man vill ha en E30 med 6:a, vore en Hartge E30 H35-24 Mvh Patrik |
|
SL, Sportevosar annonserades i Europa för runt 400' på mobile redan för flera år sedan då jag sålde min. Nu ser man fina för närmare 600' då och då. Även om jag bara annonserade i Sverige hörde intresserade av sig både från Norge och Tyskland så det verkar som de som söker en speciell bil har koll på alla marknader. Även innan den var till salu hörde folk av sig från olika länder och hörde om den var till salu. Jag annonserade för 250 och den sprang inte iväg. Jag gissar att man fått ut mer pengar av en annons på mobile men knappast nästan dubbelt upp. Men jag är ändå nöjd den han gå upp en bra slant under ca ett år som jag hade den. Visst har priserna stigit på fina M3e30 och B6:or men jag tror man ska ta de högsta priserna på mobile med en nypa salt. |
|
|
För ca. 3 år sedan var som sagt prisbilden lägre, jag menar då försäljningspriserna, inte annonspriserna. Du hade aldrig kunnat få nästan det dubbla för den då, idag hade det dock varit huggsexa för den för 250'. Jag har mycket god pejl på Sport Evo.sarna. För några månader sedan såldes en med trist historik, dock nu i renoverat fint skick, från Irland till Tyskland för 39.200Euro. Ägaren fick begärt pris. Utvecklingen har varit stark för M3 E30 och Sport Evo i synnerhet. Bilarna börjar dessutom närma sig 25 års-strecket vilket innebär att många länder med striktare krav kan börja ta in bilarna mycket enklare. USA är ex.vis ett land där det finns många entusiaster som vilar på hanen. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
| Då får man försöka få tag på en dyrgrip innan "prishöjningen", då bilen blir 25 år :o) | |
|
Ska man behålla eller inte behålla bilen?! :) Började tänka på sälja bilen (igen) för någon vecka sen men efter att ha läst detta ovan vet jag inte längre! :) Man är ju så velig. M3 E30Länk |
|
| Abbe: släpp den aldrig. om inte jag vill köpa =P | |
|
Här är en Alpina b6S till salu. Bara 40k Euro... Suck!!!!! Länk |
|
|
Svensk M3 SE till salu : Länk M3 E30Länk |
|
|
Inte varje dag... vill man ha en svensksåld SE får man nog passa på. Rätt saftigt pris, men som sagt ganska unik bil! |
|
|
Japp, tänkte lika om priset jag med! M3 E30Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.