AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.184

Alpina D3 krossar 330i e93

Sida 2 av 2
Jo det är klart.
600Nm vid 3000rpm ger 256Hk, en mycket mer användbar siffra då vi kan bortse från utväxlingen.

mvh/ Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis! Högt vridmoment på låga varv = många hk på det varvtalet. En motsvarande bensinare måste upp på kanske dubbla varvtalet för att få ut 256hk.

___
//Ulf
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Ok, now we talking. Och i och med det så får bensinaren högre driv på hjulen? Vad är det som gör dieslarna så snabba?

Är det inte så att dieslarna ofta har en "bredare" topp på effektkurvan? En bensinare kan ha högre toppeffekt, men ändå lägre medeleffekt över det varvtalsområde man använder vid maximal acceleration.

Dieseln har ju ett kortare användbart register totalt sett, men just effekttoppen är väl ofta "trubbigare" än på en bensinare.

Detta om man jämför överladdad diesel och sugbensinare.
"Vad är det som gör dieslarna så snabba?"

Vet inte om de är så mycket snabbare. Ser vi på exemplet i starten på denna tråd så var ju bensinarn gravt handikappad, både vikt och väghållningsmässigt.

En effektkurva kan gärna vara toppig bara det finns tillräckligt med effekt vid sidan om toppen. En helt platt vrid kurva ger en helt linjär effektökning...Likväl finns effekten på toppen där produkten av vartal och vridmoment är maximerad.

mvh/ Anders
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Ja det kan du ha rätt i, jag har strax över 280hk vid 2700rpm och 279hk vid 4300rpm. Jag menade inte att dieslarna är snabbare men de går iaf bra. Sist jag körde hem från Amsterdam körde jag ifrån en 330i e90 på autoban, när jag höll 260 mätarfart så var han klart bakom, efter 160 märkte man klart att min diesel gick bättre.

Sifforna du nämner är intressanta (jag antar att effekten är relativt konstant 2700-4300). Vridmomentet måste falla linjärt om effekten skall hållas konstant. Om du drar på samma växel från 2700 rpm kommer accelerationen således avta linjärt tills du når 4300rpm. Inget fel med det men klart annorlunda. :-)

mvh/ Anders
"En effektkurva kan gärna vara toppig bara det finns tillräckligt med effekt vid sidan om toppen."
Finns det tillräckligt med effekt vid sidan av toppen så är den väl inte särskilt toppig? Så du menar att den gärna kan vara toppig bara den inte är toppig? :-)

"Bred" topp är ju en klar fördel.
Adelson, den var bra :-) :-)

Bara basnivån är bra så gör det ingenting om det finns en rejäl peak. Helt platt är inge kul ;-)

mvh/ Anders
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Jo det kan säkert stämma som du säger, att det avtar ju mer man varvar, då man tappar vrid. Dock inget som man egentligen märker av. Toppeffekten ligger på 4000rpm men är mer eller mindre helt jämn från 2700rpm. Tror att vridet ligger omkring 520nm vid 4000rpm, kan det stämma?
Är det inte så på alla bilar att MOTORNS VARVTAL accelererar som mest där vrider är högst?

Men åter igen, vad är det som får dieslarna att gå så bra trots sitt korta register?
Ju lägre varv desto mindre register behövs. 2 x hastighet = 2 x varvtal, 3000-6000 > 3000 2000-4000 > 2000.....

Visst är det så att bilen accelerar som mest där vridet (på hjulen) är som högst.
För varje högre växel minskar vridmomentet på hjulen relativt utväxlingsskillnaden.

När det gäller spontanrace på motorvägar och liknande är det många som inte växlar rätt. Det är konstigt, många klagar på att det måste växlas. I stan går det att rycka i spaken hur mycket som helst men så fort man kommer upp i fart så är det obekvämt osv?

Räkna ut effekten så här:

hk= (Nm * (Varv / 60 * 2pi)) / 736

Exempel: Länk Bara att byta ut värdena.

Finns säkert onlineräknare också...

mvh/ Anders
Hehe, ja, jag håller med om det här "Bara basnivån är bra så gör det ingenting om det finns en rejäl peak. Helt platt är inge kul ;-)"
Det är bara det att om det finns en rejäl peak så blir toppeffektvärdet lite missvisande.
Adelson,
Jo visst kan det bli missvisande men vi måste se igenom de simpla databladens knapphändiga uppgifter. Lika missvisande är det med ett högt vridmoment som består av en peak på mellanlåga varv men inget i botten eller på toppen.

Nu är trenden vridmoment enbart. En liknelse vore att marknadsföra en lampa på 230V och sedan undanhålla effekten. Totalt intetsägande...

mvh/ Anders
Vi kanske borde sluta ange bilmotorers effekt i toppvärde. Integralen av effektkurvan är mycket mer intressant!
Ja kanske det.

Tidigare hade BMW prydliga effektdiagram i instruktionsböckerna.
Inga problem att ta en ögonmåttsintegral :-)
Var tog diagrammen vägen? Behovet försvann kanske med BMWs nya målgrupper...

mvh/ Anders
Verdi
Alltså, det är effekten och massan som ger accelerationen. Ingenting annat.

Vridmomentet är bara en biprodukt och kan räknas ut med hjälp av vinkelhastigheten (varvtal) och effekten.

Att man upplever en diesel som starkare vid vardagskörning beror helt enkelt på att man har tillgång till högre effekt vid lägre varvtal, vilket beror på det höga vridet. Dvs sitter man i 90km/h och trycker ner gaspedalen på högsta växeln så svarar dieseln snabbare än en bensinare med samma toppeffekt.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Lite OT: Med min gamla 330cd -04 hängde jag av en Mercedes E36 AMG från ca 100 km/h. Vid ca 200 var jag 2 billängder före, det var riktigt kul. Jag tror mercan hade minst 100 kusar mer.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Hehe sånt är bara så jäkla gött :)
Mer OT,
Man kan ha roligt med lite effekt också.
Jag brukar småbråka lite med min Peugeot 206 (109hk) vid rödljusen (man har ingen prestige att förlora). Ofta blir man utmanad av smådieslar med motsvarande effekt. Kardinalfelet somliga dieselförare gör när det hettar till är att inte växla i tid, hehe.
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Haha din dåre :) Min egen galenskap kostade mig 7800 NOK förra torsdagen =o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.