|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är i beställningsfaggorna av en 325:a Vad säger ni om inbyggd navi Professional, Business eller ingen? Använder idag min tomtom titt som tätt, men tycker det verkar fint med inbyggda disken för musik. Men har beslutsångest över hur jag ska göra? Tips råd? | |
| Jag tycker det är grymt med integrerad Navi och hade tagit det vid köp av ny BMW. Dock får du vara beredd på att man knappt får något tillbaka vid försäljning. | |
|
Jag körde med inbyggd navi i många år men har skippat det på de senaste bilarna. Visst är det snyggare med inbyggd men ett hutlöst pris. En bra lös GPS kostar en bråkdel, har oftast billigare uppdateringar. För min del är valet solklart, lös navi. Och den funktion med inbyggd disk för musik ändrar inte detta. USB-gränssnitt och löst minne med musik löser den biten. |
|
Buspelle |
Navi är utan tvekan en pryl som bidrar till helhetsintrycket i interiören. Dessutom bra att ha, men sanslöst överprissatt kan man tycka. Har navi i min 335a och hade valt det igen trots priset. Ytterligare en poäng är att man med bluetooth får upp hela telefonboken på skärmen, vilket är otroligt bra om man ringer mycket från bilen. |
|
Jag röstar för Orginal navi - speciellt med det nya gränssnittet och hårddisk, det är en riktig höjdare. Kombinerar du detta med Bluetooth så får du precis som Buspelle skriver -en mycket bra lösning. Om du tänker sälja bilen efter ett par år, så kommer du iaf att få tillbaka en del av pengarna, då köpare av bilar i den prisklassen fortfarande kan tänka sig att betala extra för det. Jag tror du måste ner till prisklasser under 150k för att det ej skall spela roll om bilen har navi eller ej. Jag skulle då personligen aldrig köpa en nyare bil utan navi (också skinn,xenon,pdc står på kravlistan) /Andreas. |
|
|
Hej hej, Jag röstar också för inbyggd. Professional över Business, mest pga skärmen. Kan inte skillnaderna exakt, men Professional har större skärm och, om jag har förstått det rätt, så kan inte Business ha split screen. Skärmen är en av de stora fördelarna med inbyggd enligt mig, den är klart trevlig. Därför tycker jag att man ska lägga de extra pengarna för att få Prof. Håller också med Buspelle om att det höjer interiörens utseende. Har inte ångrat en sekund att vi valde en bil med navi och kommer definitivt göra det nästa gång det är dags för byte. Saknar dock blåtand vilket jag tycker är bra att slänga med när man har naviskärmen. /Wiberg |
|
|
Helt klart navi och i PRO varianten. Har för mig att business kör med gamla gränssnittet! Har gamla navi pro i min bil och visst har en Tomtom fler funktioner samt snyggare kator, men att ha en tom idrive (E60) och en skärm vid sidan om = glöm det. Det fungerar ypperligt med navi'n. Använder det alltid + journey computer samt bluetooth med telefonboken på skärmen är en höjdare. |
|
|
Navi är HELT bortkastade pengar. Jag fick inte ut en spänn för det när jag sålde min 1.5 år gamla 325d med 2200 mil på mätaren. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Bortkastade pengar i förhållandet till andrahandsvärdet, men inte i förhållandet till interiören och funktionaliteten med nya gränssnittet. Skulle aldrig köpa en bil utan. |
|
|
Har navi i min. Skitful grafik och att uppgradera det kostar lika mycket som ett helt gäng eftermarknadsnavigatorer. Efter 2-3 år är originalnavin värd 0kr extra eftersom eftermarknadsnavigatorerna är så mycket framför att det inte går att uppgradera ikapp. ------- //Lövet |
|
|
Min åsikt: Om man har ca 26.000 över som man inte behöver till något vettigt så köp Navi Prof. Eller ännu hellre, ge pengarna till Haiti. En kul pryl, visst, men prisvärt? Nej. Business-navin ser jag iofs än mindre vits med i och med att prisskillnaden är rätt liten, åtminstone procentuellt sett. Gå all in eller inget alls. Rätt fascinerande egentligen, att "mediamaxa" en 3-serie kostar 101.700 kr utöver standard med Comfort paket och Prof-stereo. För en navi med handsfree, DVD-spelare och 8" mini-TV med halvdant Surround sound. BMW är nog rätt nöjda över varje litet kryss i optionlistan... :D |
|
|
Hehe, som vanligt på Autopower är det ett läger för och ett emot inbyggd navi. Det är väl så, väldigt olika vad man kan tänka sig betala för. Testa det nya systemet och se om du tycker det verkar värt 26000. För min del avstod jag gärna från annan utrustning och tog navi istället (läs letade bilar med navi och skippade andra). Håller annars med Jonas T, det blir lätt larvigt om man gör många tillval. Någon sorts mängdrabatt borde man väl kunna få på tillval. :) |
|
| skjut till de 26 000kr som navi kostar + ytterligare 20 000kr så får du en 330d. | |
|
Tror inte jag ska få något tillbaks på dom investerade pengarna på en navi, men däremot tror jag att det är fler köpare som är intresserade av en begagnad bil med navi dvs lättare att få såld. Trots att den inte går att jämföra med en sugpropps navi enhet. Lutar åt stora navin. tycker inredningen blir milslångt snyggare. Gillar funktionen och utseendet samt att jag använder det en hel del. Helheten avgör. Nu ska bara säljaren ge mig rätt pris på bilen så kör vi :-) |
|
|
Har Navi Professional i min kärra och gillar den skarpt, man har alltid med den och framförallt inga laddkablar som hänger och slänger... Dock är den ju som de flesta konstaterat inte billig! |
|
|
Audi A4:an (-07) som jag sålde nyligen saknade navi men hade förvisso annan intressant utrustning, bl.a. webasto och läder. Bilen blev såld på mindre än en vecka och ca 20.000 över bilpriser.se's riktpris. Tror inte navin hade gett något extra vare sig i tid eller pengar. Hur är det med fartkameror på BMW's original-navi? Audis variant, åtminstone på B7-serien, saknar det och det går inte att ladda in heller. Och då blir navin totalt ointressant för min del. Då behövs ju ändå lös burk vid sidan av. BMW har förhoppningsvis löst det lite intelligentare, skam vore ju annat! |
|
|
Många gillar utseende med navigator men jag tycker det ser renare ut i interiören utan den. Mer körorienterat på något vis. Däremot skulle jag kunna tänka mig navi på en begagnad men jag skulle inte betala mer för den. __________ Mvh Grelle |
|
Roffa1 |
Klart du ska välja navigation professional. Dels så ser instrumentbrädan betydligt mer exklusiv ut med navi. Sedan får du dessutom DVD samt en HD att lagra både musik samt DVD och även MP3. Jag är verkligen helnöjd med min Navi Professional. |
| Jag bytte bil för jag orkade inte med att plock med lös navigator. Dessutom ser det fult och snikigt ut med lös navi på en bil för över 400.000:- | |
|
Köp med, jag skulle hellre ta en beggad med navi än en ny utan. Stephan |
|
|
Jag som köper begagnat (2-4 år gamla) tittar enbart på bilar med Navi Pro. Har haft inbyggd navi på de flesta bilar de senaste 8 åren och tycker det funkar perfekt. När den senaste modellen även erbjuder annan funktionalitet med HD och annat så är det än mer attraktivt. Om jag hade valt till det vid ett nybilsköp? Vet faktiskt inte... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.