AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.969

Vilken högtryckstvätt ska man välja?

Sida 2 av 2
Asken: Absolut, ingen har förmodligen något emot att äga en Kränzle (eller Festool, eller Hilti osv), men alla vill nog inte lägga ut de pengar som det handlar om för något som man inte använder frekvent , för hemma/hobbybruk osv. Kränzle vänder sig ju inte till hobbyanvändare, kan vi enas om detta? Och då blir det skevt att jämföra dessa med de förhållandevis billigare maskinerna från t.ex Alto/Nilfisk eller Kärscher m.fl övriga.
Man måste komma ihåg att definitionen för bra kvalitet är rätt kvalitet för ändamålet, för den specifika användaren osv, inte nödvändigtvis den högsta kvalitet som erbjuds på marknaden.

FP
fredde 7
Folke: jag jämförde inte kränzle med kärschers 1500kr maskiner.

Jag har ägt en "budgetkärcher" och tyckte inte den var ngn bra investering så därför framför jag mina åsikter om varför jag tycker man kan motivera en lite dyrare tvätt( typ kränzle)

Som privatperson varierar nog användandet av tvätt avsevärt, vissa tvättar enbart bilen sommartid med den, då kanske en budgetvariant funkar, även tvätthall funkar ju då.
Andra använder tvätten till nästan allt tex. bil,båt, släp,husvagn,motorcykel,trädgårdsmaskiner,altan, fasad,staket,avlopp mm.

En fördel till med kvalitetstvätten är ju att den förmodlingen har ett restvärde då "budgetvarianten" legat länge på soptippen.

Jag håller med, men det är bara att läsa runt på forum som detta och andra. Folk tittar ju på vad sakerna kostar, annars hade aldrig diskussioner om pris på olja, lampor och allt annat förekommit. För många är därför inte Kränzle rätt val eller rätt kvalité.
Jag har ägt två högtryckstvättar, båda Kärscher och den första såldes när jag bytte till den nuvarande och gör fortfarande tjänst, den köptes ny för över 20 år sedan. Förstår inte hur det kommer sig att man skriver att den läcker efter några timmar osv.
Jag använder högtryckstvätten till allt runt och på huset, förutom till bilarna, skulle inte kunna vara utan den en sekund, för mig har Kärscher varit rätt kvalite med andra ord.
Enda alternativet som jag möjligen kikar på är en hetvattentvätt, de gånger jag testat med en dylik så är resultatet imponerande, man kan inte jämföra med en vanlig kallvattentvätt, oavsett fabrikat. Sen om det blir en Kränzle eller något annat om/när jag byter återstår att se.

FP
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag har beställt en Kränzle 1151T mest för att den har 15m stålarmerad slang och att den lär vara mkt tystare än Kärscher/Nilfisk. Från tyskland kostar den 5800 inkl frakt. Motsvarande Nilfisk, P160.1-15, kostar en tusing mer (iofs högre tryck men det är den långa slangen jag vill åt). Den kommer med DHL nu i början av veckan, ska bli kul att testa den.
Jag skulle inte tacka nej till denna Kränzle. en bör dock rätteligen jämföras med något här i Sverige som kostar motsvarande, dvs c:a 8700:-. Även Kärscher eller för den skull Nilfisk/Alto kan säkert hittas billigare utomlands.
Trycket (115bar) är inte hela världen, och är säkert inga glädjesiffror heller, den har även ett flöde på 60lit/tim vilket är minst lika viktigt.
Man bör titta lite mera på ineffekten (2,8kW i detta fallet) för att bedöma prestanda på olika apparater, det gäller tvättar liksom andra elverktyg och liknande. Man får aldrig någonting för ingenting...)

FP
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Nu är även jag ute efter en högtryckstvätt men rör mig i mycket låga prisklasser av olika skäl. De jag har tittat främst på är följande:

Länk

och

Länk

Vilken av dessa skulle ni kunniga rekomendera jag vet att det troligen är pest eller kolera men någon kanske är bättre :) Nilfisken känns ju som något man vet namnet på iaf men den på Biltema har ju faktiskt bättre vattenflöde och även tryck om jag inte läse fel?

Priset är ju hugget som stucket, har ni andra rekomendationer i denna prisklass tas de tacksamt emot!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.