AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.967

Vilken högtryckstvätt ska man välja?

Sida 1 av 2
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Jag ska shoppa en högtryckstvätt men har dålig koll. Vad ska man välja? Det finns ju ett antal märken på marknaden.

Det är i huvudsak för att tvätta bilen så klart men det skadar inte om det går att köpa till en altantvätt i framtiden.

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Jag köpte en billig på Clas Olhson, som väntat så var det bara skit och den höll ett år innan det blev soptippen för den. Slog till på en Nilfisk för runt 2000 kr som jag har varit mycket nöjd med. Tror det var nåt kampanjpris så den kan vara lite dyrare egentligen. Det var även med lite tillbehör, bl.a en altantvätt har jag för mig. Det är väl inte värsta trycket men fungerar utmärkt för biltvätt och sånt.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag köpte dsen billigaste Nilfisk (nersatt från 900kr till 600kr) och den har fungerat över ett år utan problem. 100 eller 110 bar.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag köpte en Kärcher för 2990 kr. Höll i 2 år.

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vad är det som gått sönder på era efter 1-2 år? Motorn som lägger av?

Kollar själv på högtryckstvätt, det jag är mest intresserad av är vilket munstycke/sprutbild tvätten ger; många billigare tvättar ger väldigt smal/koncentrerad stråle, inte bra för billacken.

Tips?
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Vi har en kärscher tror jag, men inte helt hundra. Dock ingen som man köper på k-rauta eller liknande. Utan detta är en proffstvätt, den är nu 10-12 år gammal och det enda som gått sönder på den är slangen, som vi bytt en gång. Denna används alltså runt 1-2 gånger i veckan sommartid.
Välj en med hög vattenförbrukning, gärna över 8 liter / minut före högt tryck!

///Micke
Min cabrio Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
På min var det pumpen som la av.
Visserligen har jag inte felsökt mer än kollat filtret.
Grannen lånade den och han tog vatten från egen brunn. 3-4 veckor senare skulle jag själv tvätta trädäcket med den och då var nästan all tryck borta.
Kan ju inte gärna konfrotera grannen.....

Byta upp sig? Till vad då?
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Tack för tipsen. Det verkar vara lite hugget som stucket men att man ska kolla efter en med hög vattenförbrukning och inte alltför smal stråle?

=)

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Japp, helt rätt!
Hellre mer vatten än högt tryck!

///Micke
Min cabrio Länk
Kärscher eller Alto/Nilfisk är de som gäller för privatbruk upp till några tusenlappar, och även för betydligt dyrare proffsmaskiner. Sen finns det flera i den rena proffsklassen men då drar det iväg i pris.
Har man provat en hetvattentvätt så bleknar det mesta, de är sjukt mycket mera effektiva än rena kallvattentvättar. Mycket användbara till både fordon och annat men tyvärr lite dyrare.
Helt riktigt så är ordentlig vattenkapacitet av betydelse och minimum 8-10 liter/min är önskvärt. Trycken som angivs i reklam och specar får man ta med en nypa, på hobbymaskiner är det ofta glädjesiffror.

FP
Buspelle
Har en stor Kärscher och en mindre bärbar Alto, som båda gått felfritt i 6 respektive 7 år. Slangarna och även munstyckena är bytta någon gång, men då mest beroende på frysskador. Tror också att det är något av dessa fabrikat man bör välja. Bevisligen ganska hållbara prylar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Köpte en Kärscher K3 150 på netonet för några månader sedan när min no name "vip" gav upp efter ca 20 år.
Verkar funka utmärkt fick ha den som avloppsrensare med det tillbehör för några veckor sedan.
Nackdelen är deras märkesbundna invidualanslutningar, på den tidigare jag hade var det 22mm standardgäng för olika tillbehör.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Köpte för ett år sen en Kärcher K5.55 jubilee som gör jobbet utmärkt.
9 m slang, 460l/tim och 140bar tryck.
Det enda jag saknar är slangvinda, annars grymt nöjd.
BMW 528
Denna Kärscher är jag nöjd med har haft den i drygt ett år.....fungerar fin fint.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köpte denna när den gick ur Kärchers sortiment. Visserligen fick jag säkra upp garaget men det var det värt. Jävlar vad den trycker på. Länk

-------
//Lövet
fredde 7
kränzle=tysk 80 tals rubusthet..
undvik kärsher o nilfisk..............fina förpackningar men inget innehåll.
kolla pumphusets placering-
jämför slang och slangvina.
kolla reservdelspriser.
ända bra med dessa är patentet med reglering direkt på handtaget som för övrigt håller tätt 1-5 timmar.
Jodå, det duger allt med Kränzle. Man kanske bör fråga sig: Vad får det kosta, också?
Alla kanske inte köper motsvarande Festool eller Hilti elverktyg osv, dessa är också himla bra (och kostar därefter).
Att inte Kärscher eller Alto/Nilfisk skulle ha nåt "innehåll" stämmer dåligt. De hade knappast haft sina marknadspositioner om de levererat skitprodukter.
Rimligtvis får ju deras proffsprogram jämföras med Kränzles, kanske inte deras hobbyprogram har du gjort detta?
Det hindrar inte att t.ex Kärscher hade t.ex lågvarviga 4-poliga pumpmotorer redan i sin allra första instegsmodell för hemmabruk på 80-talet, något som Kränzle verkar framhålla i sitt 2010-program.
Nu har jag bara kört i drygt 6 år med min nuvarande Kärscher, men än har inte det reglerbara munstycket börjat läcka. Kan du förtydliga lite på den punkten?

FP
fredde 7
Handtaget är helt enkelt en svag länk som de flesta rörliga delar jämfört med fasta.
Alla läckor på en högtryckstvätt förkortar livslängden på pumpen.
Kärscher har en allt för väl inbyggd maskin som gör det svårt att upptäcka läckor.
Profftmaskinerna hos kärscher håller delvis högre kvalite, men vissa områden är fortfarande på konsumentnivå som tex slangvinda, då tänker jag på plastdetaljer som går sönder kvickt.
en kärschertvätt på 150kg saknar lyftögla...hur tänkte dom?
Att de är ett stort namn på marknaden innebär inte att deras tvättar är bra.Det innebär bara att de har lyckats marknadsföra sig.
Om jag inte tar fel så har kärscherpumparna i proffsserien ett pumphus som är utvecklat av kränzle.
Vem vet de kanske har samma ägare också.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag förstår delvis fredde 7:s postning. Om man jämför med BMWkvalitet och andra märken t ex så är vi BMWägare glada åt solida, påkostade lösningar som håller länge(för det mesta:)). Kränzle är riktig tysk kärnkvalitet a la MB-sklasse W126 elle BMW E34 t ex. Svårt att beskriva, det är som med våra bilar, de måste upplevas för att man ska kunna ta på och känna helheten,

Ang tvätt och i Sthlmsområdet, Länk handtvättad bil 120 spänn med kvitto(om man ber om det), eller 240 spänn i och utvändigt, med stämpelkort:) är ett trevligt alternativ till att blaska själv. Hittade tipset här på AP:)

Mvh
Asken
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag köpte ett stort märke Alto/Nilfisk för då kan man få tag i reservdelar om det går åt he....
Det är väl det som jag tänker på vid köp

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.