AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
32.247

BMW 5-serien 2006-2009 6:e sämst på Bilprovningen.

Sida 2 av 3
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Missförstå mig nu inte...jag älskar BMW, tycker det är en bra bil men Toyota som det skrivs om är absolut ingen skitbil alls. Kanske inte den roligaste att flänga runt i men otroligt pålitliga bilar om man sköter dom. Och det är väl ingen tillfällighet att de säljer betydligt fler bilar än i princip alla andra?
Min brorsa har en Corolla Verso -06 tror jag det är....blev faktiskt lite imponerad av kvaliteten på den...

Frasse
Att nyare BMW modeller dras med samma eller fler fel än äldre modeller gör är omdebatterat tidigare på AP.

Idag bättrade jag på statistiken för 2010 beträffande E39 modellen ;)
Blankt papper.....som vanligt :))
Länge leve E39an !!
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
BMW 5-serien på samma nivå som Renault Scenic/Kangoo, ajajaj.

Lustigt att kvalitetsproblem ska snackas bort när de sitter på en BMW.
Det är lite sektvarning...fast kanske det sitter folk på Renault-forumen just nu och försvarar Renault Kangoo på samma sätt? ;)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det låter ju hemskt att 5-serien skulle vara lika dålig som Renault. Å andra sidan lär Renault drabbas av betydligt fler småfel i allmänhet.

MVH Christofer
vo
39
vonhammock
325 ti -02
Haha, många BMW-ägare verkar ha extremt svårt för just Toyota. Undrar varför :)

Jag har en Toyota Yaris, gått snart 24K mil, över 10 år gammal. Ägt den i sju av de åren. Grymt bra bil. Men däremot Toyota Sverige som organisation är grymt överskattad. Vill byta dyra delar, som när man sedan kollar med annan verkstad inte alls behöver bytas etc. Tror Toyota-kunder generellt är så godtrogna att de bara godtar det Toyota-verkstaden säger och betalar (dyyyrt) och ser glada ut

Hade en Toyota MR2 MkIII tidigare, lätt den roligaste bilden jag ägt, inkluderat de BMW:s jag haft. Den var nästan tio år gammal, men i nyskick (iofs bara gått 2,5K mil). Den saknar jag...

En Lexus har jag också haft, en IS250, men förutom att den var snygg, och hade key-less go, så var den (och hela Lexus-organisationen) en enda stor besvikelse. Aldrig mer Lexus!

Så... Toyota skulle jag rekommendera - om de servar den någon annanstans än på Toyota Center. Lexus skulle jag aldrig någonsin rekommendera till någon!

Ja det var min erfarenhet av Toyota... Vad det nu hade med saken att göra :D

Och just det, jag har lååångt kvar till pension!

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Enl. min arbetskamrat som är före detta Toyotamekaniker så sjönk kvaliteten avsevärt sedan exempelvis Avensis började licenstillverkas i Europa. Vet inte var t.ex. Yaris tillverkades för 10 år sedan men...

Anledningen till att jag inte direkt gillar Toyota är inte att det är någre fel på driftsäkerheten utan att finishen är bristfällig och att de inte har några roliga modeller med innovativ teknik.

MVH Christofer
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men du?
Kan man nämna Toyota och bilkörning som glädjeämne på samma dag?
Och då menar jag Toyota generellt.
Tyckte ens Celica (143 hk) gav nåt. Supran har jag inte provat och inte MRII heller.
Däremot Honda Civic var en kul liten busbil.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Toyota Supra är en väldigt överdimesionerad och kompetent bil, den slutade dock tillverkas för över 10 år sedan och numer finns nästan bara "sönderskruvade" ex. kvar. Undrar när Toyota skall släppa en rolig bil igen..?

MVH Christofer
vo
39
vonhammock
325 ti -02
Finishen på Toyotor varierar väldigt beroende på modell IMO. Avensisen har helt ok finnish på nya modellen och förra, medan t.ex. finishen i Auris bara är pinsam. Auris är pinsam på de flesta sätt faktiskt.

Karlhilding, generellt gör Toyota tråkiga bilar, det håller jag med om. Men kör en MR2 MkIII (den sista modellen), så lovar jag att du kommer njuta av den. Ca 1000 kg, mittmotor, cabbe... Inte ens Toyota kan misslyckas med det :)

Toyota gör ju en sportcoupe tillsammans med Subaru som kommer vara bakhjulsdriven, och conceptbilen var rätt snygg (men den kommer givetvis vara mycket mer slätstruken som produktionsmodell). Om den blir något att ha för övrigt återstår förstås att se.

Är det något som jappsen leder stor så är det dyra reservdelar,och det generaliserar jag med att säga alla japanska bilmodeller !!

Beträffande om bilarna är byggda i annat land än japan så håller jag inte med där heller,för den senaste stormen för Toyota är väl de bilar som gasat av egen vilja borta i staterna,och dessa är byggda i Solens-land dvs Nippon ;)

Kvaliteten sjunker bland alla bilmodeller tackvare en global lågkonjunktur och vi lär få se både dyrare bilar och mobiler ex framöver då flera länder stävar mot demokratiska löner etc.

Lackskador mm från BMW på senare tid är ett ex på besparingsåtgärder som drabbat de kunder som köpt BMW.
Billigare jobb samt mindre färg och dito snabbare process har bidragit till problemet och så även flera andra problem och märken.

Snart har BMW även trollat bort körglädjen pga besparingar och då faller märket snart i sank..
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Visst har BMW gjort många roliga bilar och Toyota många tråkiga...
men här handlar det om KVALITET, och där är Toyota i absoluta toppskiktet, kanske rent av det bästa bilmärket.

Vad gäller reservdelspriser så är min egen (något begränsade) erfarenhet av både Toyota (Corolla-93, 16500 mil) och BMW (E34 Touring, 22000 mil) att reservdelspriserna var ganska likvärdiga - och ganska låga.

Nu funkade iofs båda de bilarna väldigt bra, det var max nån gång per år som det behövde bytas nåt, i övrigt bara tuta o köra.

(Saknar BMW! Tyvärr är min nuvarande brukshäck, Ford Ficus-06, så ruggigt billig i drift att den är stört omöjlig att göra sig av med. Dessutom funkar den, peppar peppar. Dessutom vill ingen köpa den, jag har provat....)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
ErikBerg: Att det finns billiga delar till 15-20 år gamla bilmodeller är kanske inte så konstigt. Det var dessutom betydligt mindre krånglande elektronik och större marginaler på den tiden...

Sen kan man ju prata om kvalitet som driftsäkerhet eller finish och hållbarhet på detaljer.

MVH Christofer
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Från Di.se:

"Precis som tidigare är de vanligaste anmärkningarna som Bilprovningen har problem med styr- och spindellederna. När det gäller styrlederna får BMW:s 5-serie ... sämst betyg ...."

De mest underkända nya bilarna (3-år):
6. BMW 5 Sedan 16,8 procent

Faktum kvarstår, detta ÄR dåliga resultat. Även fast vi i BMW-sekten in i det längsta försöker förneka att våra älskade 5:or är på samma nivå som motbjudande, lågtstående Renault Kangoo.....*snyft*.....

*Lite självdistans skadar inte. Inte ens när det gäller bilar.*
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst är det dåligt av BMW att hamna så långt ner på listan, inget snack.

Jag skulle hellre åka Toyota om det bara handlade om att ta sig från A till B på billigaste sätt.

Sen vet jag inte om bilprovningens statistik är det bästa sättet att mäta kvalite. Många anmärkningar är skitfel som säger mer om ägaren än om bilen. (trasiga glödlampor och slitna däck).

Men återigen en så pass dyr bil som BMW ska inte ligga i botten på listan, skärpning!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tycker det är väldigt viktigt här att lyfta fram att (mig veterligen) försöker ingen att förneka någonting gällande BMW, utan bara hitta en förklaring till varför siffrorna kanske inte alltid stämmer överens med verkligheten pga
brister i studierna/undersökningarna.

Svårt att blunda inför att BMW är generellt tyngre bilar än Toyota med mer motoreffekt och ett välbalanserat chassie. Självklart kör "gemene man" mer aktivt och kramar kurvor mer än gemene Toyota föraren som inte är så intresserad av någonting förutom driftsäkerhet, att verkstadsnoter och reservdelar/service kostar skjortan förstår de inte ens. Väldigt ofta är Toyota också andra bilen och körs av försiktiga kvinnor eller av äldre folk närmare pensionsåldern, det har vi statestik på.

Men vi kan inte heller bara påstå att BMW skulle hävda sig lika bra eller bättre om undersökningarna är jämlika, men det är värt att nämna eftersom
resultaten skulle troligen bli lite annorlunda om fler faktorer skulle tas med.

Fortfarande skulle jag aldrig äga eller köpa någon Toyota, hur bra de än fungerade...ingen svensk bil heller, men det är min ensak.

Skulle kännas som att fortsätta att ha samma förhållande man hade i tonåren med den första tjejen och vi vet hur det brukar bli i längden, man tröttnar på varandra helt enkelt hur bra det må än vara efter tillräckligt lång tid. Toyota är och förblir så fruktansvärt "avkönad" och det är den största kvalitetsmissen jag kan komma på. Gamla Alfor och BMW må rosta och läcka diverse vätskor, men har man bara kärlek så får man bästa kvalitet rent själsligt och det är det viktigaste. Gör vi en inblick i psykologins underbara värld finner vi snart att en hög lön går inte att jämföra med trivselfaktorer
och här kommer välbefinnandet in.

Med andra ord i en Toyota kan "ingen" utvecklas och må bra, men de som ändå gör det saknar helt enkelt förstånd! Kanske har man lite lägre förmåga att lösa logiska problem, IQ fiskmås = 26, man kan äta, skita, sova samt köra Toyota!
vo
39
vonhammock
325 ti -02
FRIFART, Jag håller med om mycket av det du skriver i början av ditt inlägg (även om BMW långt ifrån är det enda bilmärket med lite motor och inspirerade förare bakom ratten).

Men... jag kör Toyota, och känner att jag både utvecklas och mår bra. Och jag har testresultat som visar att jag är ypperlig på att lösa logiska problem. Jag vågar säga att jag med stor sannolikhet är bättre på det än du.

ÄNDÅ hatar jag inte min Toyota... konstigt va? :D

Psykologins underbara värld i ett nötskal; eller så kan man äta, skita, sova (knappt) och försöka hålla tre surdegar från 80-talet rullande, som om det inte fanns något annat här i världen...

Men jag förstår FRIFARTs ironi. Tror/hoppas jag...

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
vonhammock, klart du mår bra som har en 325ti-02, pröva att leva endast med en Toyota så får vi se hur det skulle gå? Vem har sagt att man "hatar" sin Toyota? det var väl så du tolkade mitt jämförelse objekt, nej tröttnar är det jag talade om, syftade på.

Ligger man i en "hammock" hela dagarna löser man inga logiska problem mer än att bättra på sin adipositas.

Helgesson, man behöver inte "försöka" hålla 80-talare vid liv, det gör de utmärkt själva utan större bekymmer, om man har vett och kunskap att sköta underhållet, men det kanske är svårt att sätta sig in i för vissa människor?

De enda "surdegarna" här i livet är folk utan förståelse, återigen vem har sagt eller påvisat att det inte skulle finnas något annat än 80-talare här i världen? Det handlar ändå inte om någon jämförelse (av typen min pappa är starkare än din), bara för att en "talare" inte har en vagnpark från 2010 betyder inte det att man inte har något annat på intresselistan.

Var ironin ligger får du undersöka själv, om du hittar någon?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag hade "förmånen" att åka en mindre tid (40-45 min) i en Corolla -09.
Resultatet efter denna "förmån" var yrsel, illamående och huvudvärk.
Ja det är inget skoj. Oerhört bullrig, stötig, trång, obekväm mm.
En gåta att de sålde denna nya (då 2009) för över 180.000.
Har även åkt ett flertal tillfällen med en -09 Avensis, 246.000, också en gåta. Har även haft "nöjet" att hyra en Toyota CarinaII i en vecka. Puh..det var en lång bullrig vecka.

Byta upp sig? Till vad då?
vo
39
vonhammock
325 ti -02
FRIFART, haha förståelse alltså, ja det verkar vara din starkaste sida :D

Tills för bara några månader sedan ägde jag en Toyota Yaris, en Toyota MR2 och en Lexus IS250. Samtidigt! Och inte en enda BMW! Påverkade inte mitt allmäntillstånd det minsta negativt. Lexusen var det rätt skönt att bli av med, men MR2:an saknar jag grymt mycket, så jag får trösta mig ibland med en vända i Yarisen.

Karlhilding, Corollan är överprisad, inget snack, men det du beskriver verkar snarare vara psykosomatiska symptom än något annat.

Jaja, tur att alla är olika...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.