AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
32.248

BMW 5-serien 2006-2009 6:e sämst på Bilprovningen.

Sida 1 av 3
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Ska det vara så här? Är det styrlederna som fått BMW att ligga i sämst-listan?
jag tycker det blir oftare och oftare som man får höra om kvalitetsbrister på nya BMW. Märket har verkligen fått sig en törn. Att hamna i samma lista som Renault och Chrysler måste ses som en katastrof.

X3 verkar rätt BMW att ha däremot.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Alla som har en X3:a vet att det är så :)
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Äh....det där är bullshit....vem fan kör bilarna som ligger i topp då? Jo pensionärer som kör typ 100 mil om året. Inte konstigt att de går igenom felfritt. Japanska bilar är överskattade plåtlådor ;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
När du lämnar in din riskokare på service byter de ofta ut halva bilen utan att du vet om det.( kan ju vara bra iofs.)

//Stefan

Mina bilar:Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Statestik säger att dyrare "vardagsbilar" körs längre än genomsnittet per år, är de av den sportiga typen också hårdare.

Jag väntar med spänning när vi får se genomsnittsåldern och den årliga körsträckan den "bästa" bilen på bilprovningen har.

Sist var det 58år då Corolla vann ideligen och avsevärt under 1500mil/år.
Teknikens värld hade sådan statistik FRIFART efterlyser med i tidningen för några år sedan minns jag, Toyota låg mitt i och strax efter Mercedes, BMW låg väldigt nära men jag minns inte om de gick något längre eller kortare sträckor per år än just Toyota, men någon större skillnad var det faktiskt inte.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Finns inte många Toyota som rullar över 2000 mil/år.
De flesta rullar 1000-1500 enl. Försäkringsbolagen och de jag känner som kör Toyota så rullar de cirka 1000 mil/år.
Kolla Blocket på Toyota antal mil och ålder.

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Statistiken är ju helt missvisande. Bortsett från toyota corolloa, är alla andra bilar i topplistan rena entusiastbilar. Det är ju inte så konstigt att dessa ej underkänns. De körs extremt få mil per år och sköts ypperligt. Kanske är spindellederna undermåliga, men säkerligen är det också så att endel BMW körs många mil per år.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Riktigt borde vara att mäta antal fel per mil.
De flesta BMW rullar 2-3000 mil/år och många mycket mer.

Såhär skrev teknikens värld 2005 (nr 8);

"Statistiken är framtagen av SCB på uppdrag av statens institut för kommunikationsanalys. .... Statistiken bygger på besiktningsdata från åren 2003-2005 och de 4.3 miljoner bilar som var i trafik under prioden."

Några exempel;

Land Rover 2162mil/år (det bilmärke som rullade längst)
Mercedes 2062mil/år
Volvo 1873mil/år
VW 1818mil/år
BMW 1671mil/år
Toyota 1611mil/år
Opel 1544mil/år

Förvisso lite gammal statistik men jag tror egentligen inte så mycket har ändrats kring just detta. Att Land Rover rullar så långt förvånade i alla fall mig.
Dessutom är ju 5-serien 6a från SLUTET vilket ju innebär att det är ganska många bilar (som inte är entusiastbilar) före! Svårt att komma till någon annan slutsats än att resultatet är pinsamt för BMW och säger väl lite åt vilket håll det gått med kvaliten de senaste åren...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Statestiken är återigen missvisande, det är inte modellknutet, en Corolla som var bäst i undersökningen år X, gick bra mycket mindre än BMW 3 serie som dessutom hade en medelålder på ca 30 mot 58 för corollan.

Toyota är generellt en mindre "billigare" bil som också används i mindre utsträckning per år och då körs rent bruksmässigt av en lite äldre skara, tror inte en sekund på att den går ungefär lika långt per år som BMW eller framförs på liknande sätt. Klart tex att bussningr, bromsar mmmm tar mer stryk på prestandamaskiner jämfört med bruks "vitvaror"

Har hört att Toyota mutat bilprovningen dessutom :-)

Om nu toyota bilar rullat så mycket mindre om året än Bmw bilar som du vill ge sken av, så borde det synas i sifforna ovan, inte sant?

Statestiken ovan baseras på 4,3 miljoner bilar, det rör sig inte direkt om något stickprov. Min bild av toyota förare är mer yngre medelålder än pensionärer.

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Yngre medelålder är väl jag då. Ingen i min bekanskapskrets som är under 55-60 kör Toyota. Inte ens Avensis. Och jag känner många!
Däremot många 65+ kör Toyota, de flesta Corolla. Men begriper inte hur de står ut med allt oväsen. Åkte med en Corolla -09 i mars månad.
Cirka 10 mil totalt och jag mådde ta mig fasen illa. Både fysiskt och psykiskt.
Illamående fysiskt av oväsen, motorljud, vindbrus, däckljud, slammer från hjulställ. Psykiskt illa av miljön, billigt tyg, illaluktande billig plast, och en oreda bland knappar o dyl.
Och de hade köpt denna för 195.000 kr. Illamående igen...Tänk, de kunde köpt en fin 325 E90 för samma peng. De kör cirka 800-900 mil/år och byter vart tredje år.

För mig är yngre medelåldern 30-40 år :)

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Toyota ägaren är också väldigt överrepresenterade vad det gäller att byta bil. Det tråkiga är väl att ingen ser att det är en ny Toyota eftersom varje modell ser nästan identisk ut med föregående. Precis som med vitvaror.
Om nu Toyota är så bra, kan man undra varför många ägare byter den vartannat eller vart tredje år? De får ju samma miserabla bil ändå.

Det finns faktiskt en 36årig kille på jobbet som kör en "ny" Corolla, men efter lite diskussion verkar det som om han inte riktigt vet varför han kör Toyota, när han har förflutet inom Volvo. Det känns i atmosfären på jobbet som "alla" vill köra BMW / MB men ganska få gör det. En ny Toyota kostar också pengar men är inte en plump i protokollet som kan bli förknippat med något negativt. Toyota är politiskt korrekt och det köper samhället.

Hur många Toyota har folk som förstabilar?

Jag känner en och han har en 93 corolla 5 dörrars, den fungerar bra, men han jublar inte över den. Den går 4000mil/år, jag ska ta och kolla med honom hur den håller och vad han har gjort åt den.

Jag är helt övertygad om att Toyota är en "fluga" och när bubblan spricker kommer sanningen fram, att den inte är så bra som man trott och sagt!

Frifart skriver >>"Om nu Toyota är så bra, kan man undra varför många ägare byter den vartannat eller vart tredje år? De får ju samma miserabla bil ändå."

Du svarar ju själv på din egen fråga! ;) De byter till en ny Toyota för de var så grymt nöjda med sin gamla! En annan faktor kan ju vara att de faktiskt får väldigt bra betalat för sina begagnade bilar och därmed inte förlorar så mycket på att byta upp sig till en ny bil. Begagnade Toyotor håller faktiskt priset väldigt bra.

För övrigt, Toyota sålde 18 922 bilar och Bmw 11 372 bilar under 2009. Verkar vara rätt många fler som tycker att Toyota är mer värd pengarna än en Bmw (därmed inte sagt att jag är en av dem).

T5 -05
Det där 60 extra milen per år som BMW körs jmf med Toyota måste vara fruktansvärt slitsamma.

Som vanligt strutsar en massa folk när BMW inte placerar sig bra i en oberoende undersökning, då är det givetvis fel på undersökningen. Tröttsamt.
FRIFART;

1) Jag förstår inte alls vad du menar med att statistiken inte är modellanknuten. Nej, det är den ju förvisso inte, men på vilket sätt påverkar det? Du säger att Corolla gick mindre än 3-serie? Jag har ingen aning, det är säkert möjligt, men det torde ju i så fall betyda att de större toyota-modellerna gick länge än motsvarande BMW för att jämna ut statistiken.

2) Jag har inte heller någon aning om du har rätt eller ej när du säger att toyota-ägare byter bil mer ofta än andra, men som sagt, det är väl ett bra betyg om de nu köper bil så ofta och trots allt väljer samma märke gång på gång?

3) Toyota-ägaren är gissningsvis extremt ointresserad av bilar (som de flesta männsikor), BMW-ägaren antagligen mer intresserad... torde det inte genomsyra statistiken? Vagnar från BMW är gissningsvis betydligt bättre skötta än Toyotor.

4) Du påstår att man får acceptera att en prestandavagn slits mer än en "vitvara". Jag håller förvisso kanske till viss del med, dock med reservation för att 9/10 BMW inte är prestandavagnar utan budgetversioner såsom 320 och 520. Vidare torde väl merpriset man betalar för en BMW till stor del utgöras av att de är vagnar som faktiskt tål att brukas hårt av entusiastiska förare.

5) Toyota placerar sig inte bara bra i bilprovningens statistik, utan i nästan alla statistik som rör pålitlighet, och har så gjort under lång tid.

Jag säger inte att BMW är dåliga, absolut inte. Däremot påstår jag att Toyota är bra, det är bilen man rekommenderar till alla dem man vet aldrig kommer byta olja eller lämna in för service. Bilen man rekommenderar till alla dem, 9/10, som faktiskt inte bryr sig det minsta om vilken bil de åker i, alla dem som på frågan om bilmärke svarar "ja den är blå". Du säger lite föraktfullt att Toyotor är vitvaror... det må så vara, men för de flesta är bilen just det, en stor och dyr vitvara.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jabbal, intressanta reflektioner!

1.Det jag menar är att de billigare mindre Toyotbilarna körs mindre mil/år än BMWs. Det är de dyrare större modellerna och Lexus + många SUV fordon samt arbetsbilar som drar upp snittmiltalet. Varav Lexusmodellerna, som numera är mkt vanliga inte borde få räknas med då de liksom Alpin är en fristående modell som inte Toyota har lika mycket med att göra som de ordinära modellerna.

2. Tja det är väl egentligen ganska motsägelsefullt och kan bero på flera orsaker, antingen byter man för man gillar bilen och får ett bra inbytespris eller så är det för att man haft problem med den. Jag tror det beror på att en Toyota blir lite "solkig" efter ett visst brukande och att ägarna då gärna vill byta till ny modell för det innebär en del nya finesser och garantier i kombination med ett relativt högt inbytespris (för stackarna vet ju inte att man kan pruta ner en saluvagn utan att ha en bil med sig i bakfickan som man förlorar en massa pengar på hursomhelst). Känns som garantier är vikiga för Toyota ägaren.

3. Bmw vagnar är kanske påkostade mer gällande lackvård/inredning samt man snålar inte på service mm. Men man kan inte byta allt och en bil som framförs lite hårdare får påkänningar överallt, tex så är det nog ingen som byter däck och bussningar, fjädrar, dämpare, bromsar långt innan de är utslitna...här kommer grejer som garanterat uppmärksammas i bilprovningen.

4. En 520 eller 320 är fortfarande prestandavagnar jämfört med en Corolla.
En budgetversion är INTE en bil som kostar från ca 250-300' nya. 116 kan jag acceptera som budget, men är fortfarande klart vassare än corolla som är den japanska motsvarigheten hos Toyota. Vi kan aldrig få en kurva som har ett linjärt förhållande vad det gäller hårt brukande och hållbarheten, nästan oavsett vad vi betalar. Det enda egentliga receptet är låg trimmningsgrad.

5. Återigen pga just statestik är bara statestik och visar långt ifrån alla inblandade parametrar. Jag vet att de äldre corollorna "rasade" om man började köra hårt med dem. Toyota bygger sina bilar i samma andra som vitvaror, dvs de ska fungera bra under tex 6år.

Jag skulle inte rekommendera Toyota till någon pga service, Toyota verkstäder är erkänt dyra på detta. Jag är absolut övertygad om att bilar inte är vitvaror för de flesta av oss. Lite koll på arbetsplatsen och övriga vänners vänner och bekanta visar att de flesta hade en hel del kriterier vad det gäller bilvalet, tro det eller ej. Att många köper Toyotor mfl beror på okunskap, tex en kille på mitt jobb köpte en ny corolla pga att han hört att de skulle vara bra? En annan en Prius, men avstod efter lite mer koll. Om man inte vet eller har intresse så lyssnar man mycket på rykten och andra, inte minst media och tänker inte själv.

Prcis som en BMW inte är snabbast eller har samma kvalitet som ryktet många gånger säger så är en Toyota inte "oförstörbar" eller medför ett garanterat billigt ägande.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Blev lite fel, menade att Lexus är lite som BMWs Alpina dvs ingen helt fristående Toyotaprodukt. I USA tex räknas Lexus som ett eget bilmärke sedan långt tillbaka.

SotaM, i mina ögon verkar det som 18922 människor lyssnade på skvaller och ryktet istället för att lyssna till sitt hjärta som 11372 gjorde som köpte BMW!

Det finns tydligen fler pensionärer än medelålders och det är väl dem som har pengarna antar jag?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.