|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
330-mike, finns bilar som har svårt med fästet 0-100. Men antag att du bara har problem med fästet på 1:an, kanske 0-60 så betyder det att det roterande extramassan inte betyder lika mycket i det intervallet. "Det ökade tröghetsmomentet i en roterande axel kommer definitivt påverka accelerationen mer än motsvarande totalvikt placerad i baksätet. Det vågar jag sätta min hatt på : )" Normalt sett, absolut! Men antag att du kör på is eller snö, då är inte tillskottet från tröghetsmomentet negativt för accelerationen på samma sätt. Motorn ger ändå mer effekt ändå har nytta av. "Om man tänker sig en väldigt fet man cyklandes på en cykel med små lätta hjul, lär han komma upp i fart snabbare än en väldigt lätt man på en cykel med stora tunga hjul. I första fallet är belastningen en vikt placerad utanför hjulen och i andra i hjulen - rotationsmassan." Absolut! |
|
|
BjörnB - jag har själv oerhört svårt med fästet 0-100, men det innebär inte att jag får snabbare acceleration med större hjul. Får jag bättre acceleration med större hjul på is eller snö, talar vi uteslutande om friktion mot underlag...inte om vridmomentet i själva axeln/hjulet. |
|
|
Problem med fästet 0-100 är ett "lyxproblem" som man får ta när man har en motorstark bil... Man kan ju alltid koppla in antispinnen om man tycker det är läskigt :-) Eller köpa en bmw 316... Min bil som nu har 40 kg lättare däck och fälgar som dessutom är 3 tum mindre i storlek spinner inte mer än innan faktiskt. Sedan kan det kanske bero på att dom nya däcken har ett jäkla bra fäste. Det blir ju inte rättvist att jämföra detta om man inte har samma modell av däck monterade på dom olika uppsättningarna... |
|
| grunkan78: ska ni nu ändå göra dessa tester (som vi redan vet hur det kommer sluta) så är det enda rätta att använda sig av en automatväxlad bil med samma däckprofil före och innan.. | |
| Jo det hade ju varit mest rättvisande att använda en automatlådebil. | |
|
330-mike, du missförstår mig. Jag menar absolut inte att man i något fall skulle få bättre acceleration med tyngre hjul. Extravikt är i princip alltid av ondo med tanke på den extra massa du ska accelerera. Sitter massan dessutom på hjluen ska den roteras igång alltså straffas då normalt sett "2ggr". MEN har du problem med fästet så spelar rotationsdelen mindre roll. Men du straffas fortfarande av den högre vikten som större hjul ger. Förenklat, du straffas "1 gång av den ökade vikten". Precis som du gör med vikt placeras på karossen som också ger försämrad acceleration. Tog upp detta resonemang med tanke på att en del inte upplever skillnaden lika stor 0-100 som 100-200. Alltså, tyngre hjul ger i stort sett alltid sämre acceleration men det blir mer tydligt och påverkar mer negativt när du har fullt fäste. |
|
|
Behövs det verkligen 5 sidor för att komma fram till att lättare fälgar är bättre? Jag har följt tråden, och det känns som att frågan ställs om på nytt i evigheter :P Lättaste sättet att mäta är väl ändå att dra från 50-150 på exempelvis 3ans växel. Växlingarna vill man komma ifrån för att få en rättvis mätning. Att köra intervallet 0-100 är ju helt meningslöst, tycker jag iaf. /Jonas |
|
|
Jo fast hade det inte funnits åsikter så hade tråden "dött ut" av sig själv. Man kan sammanfatta tråden lite med att ju tyngre och motorstark bil man har dess då mindre skillnad känns och det säger ju sig själv Till exempel: Om man har fyra fälgar som väger 5kg st mindre = 20kg mindre roterande massa ggr 2 = 40 kg massa på bilen och detta motsvarar ca 10hk i motoreffekt? och monterar dessa fälgar på 2 bilar med olika vikt och effekt Nu är dom här siffrorna helt tagna i luften bara så ni vet.. Toyota supra mk3 Vikt ca 1700kg - 40kg = ca 2% viktminskning hk 330 + 10 hk = ca 3% effektökning honda civic 89 vikt ca 1000kg - 40 kg = ca 4% viktminskning hk 125 + 10hk = ca 9% effektökning Obs lite snabb huvudräkning här bara.. Men som sagt känns skillnaden mindre på tyngre bilar. Lättning av bil räknas ju som faktisk vikt Byter man till ett sportavgas som ska ge 10% effektökning blir ju siffrorna andra Supran 330hk x 10% = 33hk hondan 125hk x 10% = 12,5hk |
|
|
Ja men lugna lite här nu. Du kan ju inte dra av vikt, och sedan plussa på effekt. Antingen drar du av vikt, eller så plussar du på effekten. du kan ju inte göra båda. Men det stämmer att ca 4-5kg vikt kan motsvara 1hk. Men du kan inte räkna åt båda hållen. /Jonas |
|
|
Casy: du har rätt, Jag gjorde båda uträkningarna för att visa skillnaderna i både vikt och upplevd effektökning. På Supran är alltså 2% viktminskning samma som 3% effektökning. Bra att du har ögonen på skaft jonas :-) |
|
|
hahaha ja visst, de är därför ja finns här :P /Jonas |
|
|
grunkan78, du har möjligen ingen bild på din 328 med 15" monterade? Funderar nämligen på samma E39 alu-plåtfälgar till min Compact som jag bygger "trackdayracer" av och är inne på samma spår, lätta hjul = trevligare egenskaper på alla områden, utom möjligen just utseendet. Men kioskraggarstadiet har jag växt ifrån, så det är inget problem. ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
Här är en bild på dom. Om länken nu funkar Länk |
|
|
Fungerar inte. Inte just nu i alla fall. Är mest nyfiken på hur mycket extra luft i hjulhusen det blir med så mycket lägre däck, blir ca 2-3cm radiellt jämfört med E36 normala dimensioner. ------ BMW CS #04839 |
|
| nu då kanske? Det blir som du säger en ca 2cm större luftspalt till hjulhuskanten en man får offra lite för prestandan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.