AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
46.432

Lättare fälgar; bättre prestanda...

Sida 1 av 5
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Det finns en del diskussioner om lättare fälgar ger bättre prestanda i bilen.

Jag pratade med en kille på bmw om detta och han påstod att bmw tog fram dom där 15 tums alu"plåt"fälgarna som fanns att köpa till e39an enbart för att få ner bränsleförbrukningen och minska 0-100 tiden.

Har en uppsättning original bmw 18tums fälgar till min e36 328 som väger 22 kilo styck med däck. Känner en stor skillnad i acc och bromsningar mot mina 15 tums vinter-plåtfälgar, kilo?

Har nu köpt dessa 15tums alu"plåt"fälgar och kan konstatera att dessa väger ca 6 kilo styck och beställt lågprofildäck till dessa. Dels för att då få ner den roterande massan plus att utväxlingen ändras lite så bilen blir marginellt snabbare i axet på bekostnad av toppfarten.

Hur som helst kommer dessa lätta fälgar att väga ca 10kg mindre per fälg/däck än 18 tummarna.
det sägs ju att det är lika tungt för motorn att dra runt en roterande vikt på 1 kilo som att dra på 10 kilo fjädrad vikt i karossen.
Detta skulle alltså betyda att om man skulle ha dom tyngre fälgarna på bilen så skulle man få lätta karossen med 400 kilo för att få samma prestanda som med dom lättare fälgarna.
10 kilo per fälg x 4 fälgar = 40 kilo x 100 (fjädrad vikt) = 400 kilo

det här är ju en bra länk på vad ett par kilo lättare fälgar gör...

Länk

Någon som provat detta med superlätta fälgar på e36an eller någon annan bmw?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"det sägs ju att det är lika tungt för motorn att dra runt en roterande vikt på 1 kilo som att dra på 10 kilo fjädrad vikt i karossen."

Låter helt orimligt. Hur mycket effeket det går åt till vinkelacceleration av hjulen beror var på hjulet massan sitter. Är det i centrum eller långt ut på däcket spelar stor roll.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter lite ovetenskapligt, det där med faktor 10 på roterande resp. fjädrad karossvikt. Tror att du kommer märka större skillnad i acc, med 400 kg last i bilen än med dina 18"-hjul känns det som. Men visst ger det en positiv skillnad med lättare hjul.
Bränsleförbrukningsskillnaden tror jag är ytterst marginell. Vid jämn fart spelar det ingen roll vad hjulen väger.

Den största vinsten tycker jag inte ens du har nämnt, nämligen att du får ner den ofjädrade vikten betydligt. Det kommer kännas på bilens vägbeteende.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Det har ju en hel del med bredden på däcken att göra, breda däck kräver mer power :-)
grunkan78, du är väl medveten om att din hastighetsmätare kommer att visa fel om du ändrar rullomkretsen på hjulen?
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
jag började undra när grabbarnai den länken jag skickade med lyckades kapa en halv sekund 0-60 mph med bara däcken och fälgarna som väger 6kg mindre styck. Det krävs ett antal tusen kr i motortrimm för att kapa en halv sekund 0-100.

likaså denna länk då killen enligt min ovetenskapliga se och räkna i huvet metod kan se ungefär samma resultat. Ca 0,5 sekunder snabbare 0-100 med dom lättare fälgarna och mer iögonväckande 5 sekunder snabbare till 200 kmh.

Kan man nu kapa 5 sekunder i acc på mantorp-rakan om man nu kommer upp i 200 där och sedan kan bromsa senare av samma anledning då den ända modd som är gjord lättare fälgar, ja då stannar mina 18 tummare i garaget.

Länk

Denna test är ju självklart inte vetenskaplig då man inte vet tillräckligt om omständigheterna fast jag kände ju att min 328 blev betydligt slöare med dom fräcka 18 tummarna än med 15tums vinterostarna.

Sedan har ju givetvis bredden på däcken och var i fälgen vikten sitter en väldigt stor betydelse.
Därför valde jag dessa alu"plåt"fälgar då dom är gjorda på samma sätt som plåtfälgar alltså en konstruktion som är designad för att det ska gå åt så lite material som möjligt och få det så starkt som möjligt.
Dom är dessutom gjorda i höghållsfast aluminium vilket gör att godstjockleken bara är ett par mm. Detta gör ju givetvis att den yttre fälgbanan är riktigt lätt.

Mina 18 tummare har en däckstorlek av 235/45/18
Däcken jag beställt till 15 tummarna är av storlek 195/50/15
Det skulle lätt gå på 215/50/15 på dessa fälgar men jag vill ha det så lättrullat som möjligt.

Vad jag menar är att som så många gör idag, Sätter på stora tunga fälgar och stora tunga bromsskivor på sina bilar som sammanlagt kanske väger dubbelt så mycket som original inte tänker på att den extra bromsförmåga som dom nya bromsarna ska ge äts upp av den nya vikten. Likaså krävs det bra mycket bättre stötdämpare, fjädrar, bussningar för att ens få bilens väghållning lika bra som original.
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Jo hastighetsmätaren kommer att visa fel men det är det värt om bilen går mycket bättre. Dom tider ni ser i det första testet är ju mätt på strippen. Alltså är bilens hastighetsmätare inte inblandad i mätningarna.
Däremot är saken annurlunda i länk nummer 2 fast ha koll på varvräknaren. ändrar man rullomkretsen till en betydligt mindre så får man varva mer för att hålla till exempel 200 kmt
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag förlorade 8 meter i intervallet 100-200 km/h när jag monterade mina 20 tummare på 25 kg jämfört med mina 18 tummare på 22,5 kg på min förra RS4:a.
Detta är uppmätt med RaceLogic, vilket är ett mycket tillförlitligt mätinstrument.

Detta innebär alltså att du skulle ha förlorat ett rejs med nästan 2 billängder med 20" (25 kg) monterade.
Detta rejs hade istället blivit oavgjort om du hade haft 18" (22,5 kg) monterade.

Detta avstånd ökade dessutom ju högre farten blev.

Inga spekulationer, bara rena fakta.

// Thomas
När rullomkretsen minskar roterar hjulet fortare. Det ser då ut som att det accelererar snabbare.
Det går inte att jämföra det där klippet och tro att så är det, redan då framgår det att man inte förstått något. Man måste mäta tider med speciell utrustning.

Du har ju inte en enda däckdimension rätt. Jag föreslår att du köper rätt däckdimensioner.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag ska försöka prova min bil med G-tech mätare med 18" vs 19". Mina 18" väger 11.2-11.9kg och mina 19" väger 14.1-14.5kg utan däck, tror inte skillnaden är så stor. Det går ju i mer luft i däck med högre profil det väger ju en del också.

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
är rullomkretsen minskar roterar hjulet fortare. Det ser då ut som att det accelererar snabbare.
Det går inte att jämföra det där klippet och tro att så är det, redan då framgår det att man inte förstått något. Man måste mäta tider med speciell utrustning.

Det har du rätt i, men i den första länken är det mätt på strippen med speciell utrustning.

Jag har även öppen vevhusventilation, m50 insug, extraktorgrenrör och högre avgasljud än original så bilen är redan "olaglig". Då skadar det inte så mycket mer om däckdimensionen inte är original.
Original i regbes är 195/60/15 och nu blir det 195/50/15 så sådan stor skillnad blr det inte,
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
#Jag ska försöka prova min bil med G-tech mätare med 18" vs 19". Mina 18" väger 11.2-11.9kg och mina 19" väger 14.1-14.5kg utan däck, tror inte skillnaden är så stor. Det går ju i mer luft i däck med högre profil det väger ju en del också.#

Sånt gillar jag, bra med tester.

Luft väger inte så mycket dock och i mitt fall blir det mindre luft i dom nya däcken då profilhöjden räknas ut med bredden på däcket vilket gör i mitt afll att den faktiska profilhöjden i cm blir den samma. och den faktor att luften i 18 tummarna är längre ut ifrån centrum än i 15 tummarna gör att det narturligt blir större luftmängd.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag tycker absolut det känns skillnad i prestanda/vrid redan mellan 17" och 18"-hjul

Det är logiskt att vridmotståndet ökar med större omkrets och tyngre hjul.
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Jo jag tycker bilen blir bra mycket slöare med mina snortunga bmw original 18tummare, Och bromsarna blir bra mycket mer hårdtrampade för att kunna stanna på samma sträcka. Sedan orkar ju inte stötdämparna "ta emot" däcken när man kör på en hålig väg.. Det verkar som man får välja på bling eller prestanda om man inte vill lägga ut riktigt stora pengar på lätta stora racingfälgar...
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag tycker den där filmen på Integran är lite missvisande. På en sån "slö" bil kan det ju räcka med lite extra motvind i 100-150km/h för att bilen ska tappa en sekund i den intervallen. Hade varit mer intressant att mäta på en bil med mer effekt typ BMW 335 ;) Tillräckligt med mos för att kunna sätta bra 402m tid där inte växlingarna spelar in alltför mycket och tillräckligt lättkörd i starten.
I morgon eftermiddag åker mina tunga 19" på och med lite tur får jag tag i en g-mätare tills dess. Då ska jag prova 402m 2ggr åt varje håll på samma väg, startvarv på tomgång och växling vid 6200 med automatlåda = Idiotsäkert :)

gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Kanon. Ska bli intessant och se skillnaden på din bil.
Bra med driftiga människor :-)
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
G-Tech fixad, återkommer med resultatet. Jag gissar på 0.1s till 60miles och 0.2s på 402m

Som Anders-72 säger: "Den största vinsten tycker jag inte ens du har nämnt, nämligen att du får ner den ofjädrade vikten betydligt. Det kommer kännas på bilens vägbeteende."
Kan bara bekräfta detta, tycker detta är mycket intressantare (ointresserad i prestantaskillnader som behöver mätas med specialutrustning)

Carlee82: skillnaden i vikt på "en tums" luft ligger på 30-40g beroende på trycket. Utan betydelse alltså...

Grunkan78: apropos "lätta stora racingfälgar". Även om en 15" och en 20" väger detsamma, så kommer 15" vara typ 50% bättre då stora massan i fälgkanten ligger närmare rotationscentrumet på 15" (rotationströgheten ökar med radien där massan finns upphöjd till två). Mindre är alltså bättre bara därför att de är mindre. Om man nu vill ha fart (F1 är ~13").

Lätta 17"-19" fälgar till överkomlig pris som passar BMW hittar man hos bl.a. OZ racing, modellerna Ultraleggera och särskilt Alleggerita är lätta på riktigt (8,5x18"= ~8,4kg, 8,5"x17" = 7,7kg för 5x120 et40).
Hjulens vikt är av betydelse av samma orsak som tex vikten på svänghjulet och kardanen etc. Det handlar om att det tar kraft att accelerera en stor roterande massa. Det har ju naturligtvis inget med ofjädrad vikt att göra utan att göra....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Onehp, Brukar man inte definera tröghetsmomentet som I=mr^2 ?

Alltså radien i kvadrat och inte massan som du skriver.

Däremot stämmer din poäng fortfarande då radien till massan minskas och dessutom i kvadrat.

Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Här kommer resultatet, tyvärr gick det inte att mäta 402m för rakan va för kort. Stampade fullt från tomgång ~650v/min och växlade vid 6200-6300v/min inget hjulspinn alls och mätt med samma mätare på samma väg.

Med 18" BMW Style 189 - fram 225/40/18 11.2kg - bak 255/35/18 11.9kg
0-60mph 5.49s - 5.58s - 5.50s
Med 19" Breyton Race GT - fram 235/35/19 14.1kg - bak 265/30/19 14.9kg
0-60mph 5.60s - 5.35s - 5.36s

Den vart alltså snabbare med dom tunga 19" med bredare däck, det trodde jag inte :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.