AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
46.437

Lättare fälgar; bättre prestanda...

Sida 4 av 5
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag ska försöka mäta några tider med 18 och 19 tum. Jag tror dock inte på några revolutionerande siffror. I vilket/vilka intervall tycker ni jag ska mäta?

//Stefan

Mina bilar:Länk
varför måste ni få detta att se så komplicerat ut? blanda in svänghjul osv.

klart som fan att den vikt på fälgen (speciellt längst ute) är av stor betydelse för hur lätt bilen klarar av att accelerera.. detta har alla fattat va?

kanske märks det inte så ofta i de låga växlarna men garanterat så märks det tydligare ute på motorvägen.. detta har nog alla här upplevt efter man slängt på sommarhjulen o stått på gasen! sen har det ju med friktion osv men om vi bortser från gummit...
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Prova 0-100 och 0-200 om du har tillfälle och plats att prova det på ett säkert sätt. Det är ju även intressant och testa bromsarna tex 100-0 om det är någon viktskillnad på fälgarna dvs..

Mvh Johan
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Nykomling:

Jo man tycker ju det, fast det är intressant och diskutera sånt här med erfarenheter och åsikter.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
grunkan78:
Det ska bli. Håller med, det är ju jäkligt kul att både diskutera och testa sina teser i praktiken.

//Stefan

Mina bilar:Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag håller fullständigt med nykomling....vad är det egentligen som är svårt att utröna?

Något som roterar med en perifer massa kräver rimligen mer vridstyrka för högre acceleration, och något som då har en större omkrets med samma massa/volymenhet kräver rimligen också större vridstyrka/kraft för att uppnå samma rotation per tidsenhet.

Har man ett fast underlag - en vägbana - så blir det alltså lättare perifer vikt + mindre rullomkrets med ett mindre hjul. Om man kan få det till att ett större hjul under samma förutsättningar ger bättre acceleration, måste antingen jag läsa om hela fysikstudierna eller så har någon räknat in andra parametrar än de som ryms inom orden "samma förutsättningar" : )
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
nykomling och 330-mike:

Jag är glad att höra ert sunda resonemang angående detta och håller givetvis med er fullt ut :-)

Tror ingen här inte förstår att det krävs mindre kraft för att sätta snurr på ett lättare hjul till t.ex 100km/h

Dock tror jag inte att det ger mer än max en tionondel bättre acc till 100km/h.
Detta efterssom ett hjul i den hastigheten endast roterar med låt oss säga 1000rpm. (Bara tänkt lite i huvudet och har inte räknat så seriöst så om någon orkar så gör gärna det)

Visserligen är det ju 4st hjul som skall sättas snurr på så tilsammans så ger de ju dock en liten vinst i mindre tröghetsmoment.

Men: Gämför då detta med att lätta svänghjulet från det klassiska 13kg dubbelmasse hjulet till ett lättare hjul på 5-6kg..

Denna massa skall under samma acc accellerera upp till låt oss säga 6000rpm minst 2ggr. den andra gången troligtvis från lite högre varvtal än den första.
Detta att gämföra med hjulens acc upp till 1000rpm endast en gång.

Ett lätt svänghjul borde då ge mera "effektvinst" eller vad vi skall kalla det än att lätta hjulen eller tänker jag helt fel? I alla fall på de lägre växlarna där skillnaden mellan motorns varvtalsökning och hjulens är som störst
Naturligvis så kommer man till en punkt där hjulen tillsammans blir så mkt lättare så det kanske hamnar på samma nivå, men tror det krävs väldigt mkt viktminskning.
Det går säkert att räkna fram med några festliga formler som jag inte har koll på.

För att korrekt kunna säga vilken effekt en uppsättning lättare hjul ger så måste ju först och främst de "lätta" hjulen ha samma rullomkrets.
+ att bilen egentligen måste viktas med motsvarande viktminskning som hjulen ger, detta för att det inte skall vara bilen sammanlagda viktminskning som ger det bättre resultatet utan endast den mindre rotationsmassan.

Någon som kan/vill räkna ut hur mkt energi det krävs för att få upp låt oss säga 4*20 kilo hjul resp 4*15kg till 100km/h på t.ex 6 sekunder, detta för att se hur mkt energi man "vinner" på ett hjul som är 5kg lättare. För enkelhetens skull kan vi ju räkna med att tyngdpunkten ligger på samma avstånd från centrum.
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Extremespeedy:

Jag håller med ditt resonemang förutom att det känns som bilen är bra mycket kvickare en 0.1 sec till hundra med mina 40 kg lättare fälgar. Som du säger blir skillnaden ännu större från 100-200 pga att hjulen givetvis snurrar fortare och fortare ju fortare man kör.
Har även beställt ett m20 enkelmassesvänghjul ala´5/6kg lättare för att få ner 0-100 tiden mer :-)

-> Grunkan: med 40 kilo lättare fälgar kan ja nog fröstå att det blir mer än en tiondel i vinst. :O

Men frågan är ju hur mkt som beror på att hela din bil blir 40kg lättare? det är ju en halv person mindre.

Alla har vi ju känt hur mkt "slöare" bilen blir med en passagerare i bilen haha.

Släng i nått med 40kg:s vikt i bilen och se om den fortfarande känns lika pigg.

Själv åker jag med svänhgjul i Aluminium och kan säga att på 1:an blev det stoor skillnad och känner även av det på 2:an. Har inte gjort några G-tech mätningar än då vädret inte riktigt är så optimalt med några få grader bara.
Men har många mätningar från förra sommaren med original svänghjul och snittet låg då på ca 6.7-7s upp till 100.
Hade dock stora problem med kopplingsslir förra sommaren så tiderna hade nog varit någon tiondel bättre med en ny originalkoppling bara.
Min förra 328 med motsvarande mods snittade på 6.5s till 100km/h

Så med lite tur kanske vädret i helgen är lite bättre så ska jag göra några körningar å se vad det blir för tider.

Känns ju som att det går sjukt mkt snabbare, men i själva verket är det säker bara några tiondelar ändå. Det är ju trots allt ganska många procent på 6-7 sekunder.
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Hade ett m20 svängjul på min e30 med m52b28 spis i och den var som du säger bra mycket mer startsnabb än det tunga dubbelmasse-svänghjulet. Förvisso är e30in i sig en del lättare än e36an speciellt med alumotorn i sig. Vill ha samma drag i e36an med :-)
hehe trodde nästan ni satt o diskuterade om att det inte var så, men alla håller visst med tur det :))
Extremespeedy: "alla har vi känt hur mkt slöare bilen blir med en passagerare i bilen"

ja det borde man känna i 540 E34, men inte fan känns det ett skit ens med bilen full! kanske när 3an - 4an går i men absolut inte innan. 4 pers i bilen går ungefär lika segt efter 120 som mina sommardäck på 235/40/18 o 265/35/18 bak! låter jävligt konstigt men så är det :D

så tips till er som äger 540, köp små lätta hjul för att underlätta i högre hastigheter! haha
Vid mätningar från stillstående blandas andra parametrar in såsom grepp m.m. Kan ju iofs vara intressant att se hur resultatet blir, men om frågan gäller hur stor påverkan som hjulstorleken och vikten har på accelerationen så får man ta ett intervall där andra faktorer har så liten inverkan som möjligt, exempelvis ett intervall utan växlingar med fullt drivhjulsgrepp och körning under liknande yttre förhållanden i form av vind och temperatur osv.

Jag har som sagt testat och jämfört 16" med 18" och i ett längre intervall som 100-200 på 4ans vxl så blev det en prestandaförbättring med ca 6-7%.
Extremspeedy: poängen är väl att 40kg skillnad i vikt på hjulen kan räknas ~2ggr när det gäller acc. En gång linjärt (F = m x a) och en gång roterande (M = I x vinkelacc). Så det blir snarare en hel persons skillnad i bilen, en skillnad som jag känner av ganska lätt. Och sen kan vikten räknas ytterliggare en gång som ofjädrat vikt i fjädringsdynamiken, det känns också i bilens uppträdandet... synd att jag inte kan ha mindre än 17" på min bil ;-)

Grunkan78: du sa "...blir skillnaden ännu större från 100-200 pga att hjulen givetvis snurrar fortare och fortare ju fortare man kör."

Är det verkligen så? Förhållandet mellan acceleration på bilen och vinkelacc på hjulen är ju detsamma oavsett hastighet (tack BjörnB ;-) ). Så relativt bilens totalvikt ökar inte hjulens betydelse för acceleration med farten. Enda jag kan se just nu är att tiden 100-200 är längre och mer utdragen än 0-100 så att det är lättare att se skillnader...
onehp -> Tänkte precis på det att hjulens vikt är ju med 2 ggr. Både trögheten i rotationen samt rörelsen framåt. :)

Men det är ju inte så vanligt med så stor skillnad som 10kg per hjul. så om man börjar fundera på att bara byta ner sig en tum tror jag nog inte man kommer att känna någon märkbar skillnad.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag tror nog att 5x4 kilo tyngre hjul påverkar accelerationen bra mycket mer än 20 kilo lagt i baksätet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stämmer bra!

Eftersom den påverkar både bilens totala massa och den roterande massan. Den roterande massan ger tröghetsmoment och det motverkar acceleration.

BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om man har en motorstark bil som oavsett hjulens storlek har svårt med fästet 0-100 så spelar inte hjulens tröghetsmoment inte lika stor roll. Det blir då ungefär samma sak som att ha samma extra vikt på karossen.

Inte lika vanligt att man har problem med greppet 100-200 och då kan man förenklat säga att man straffas 2ggr. Extra vikt OCH extra tröghetsmoment.

Det kan vara förklaringen till att några med motorstarka bilar inte märker någon jätteskillnad 0-100 medan 100-200 blir tydligare.

Alltså det är först när man kan ge full gas utan att det spinner som tröghetsmomentet inverkar på accelerationen. (vikten däremot gör det alltid)
gr
49
grunkan78
bmw 328 touring 96
Som sagt kan jag bara säga att jag känner en klart märkbar skillnad och det känns som bilen drar ännu bättre över 100. Å andra sidan så monterade jag mitt "ram air" insug i samband med hjulbytet och det hjälper väl till lite också.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jamen du BjörnB - inte spinner det väl hela vägen från 0-100 ändå?
Det ökade tröghetsmomentet i en roterande axel kommer definitivt påverka accelerationen mer än motsvarande totalvikt placerad i baksätet. Det vågar jag sätta min hatt på : )

Om man tänker sig en väldigt fet man cyklandes på en cykel med små lätta hjul, lär han komma upp i fart snabbare än en väldigt lätt man på en cykel med stora tunga hjul. I första fallet är belastningen en vikt placerad utanför hjulen och i andra i hjulen - rotationsmassan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.