AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
17.026

Bästa medlet mot flygrost?

Sida 1 av 2
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Snart dags för lite yttre rekond av bilen. Tyvärr har den långa vintern med dubb satt sina tydliga spår i lacken(silver), väldigt mycket flygrost.

Är tveksam till att bara maskinpolering kommer att göra jobbet. Så vad rekomenderar ni för behandling innan polering?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Clay får bli mitt tips; exempelvis: Länk

Länk
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Prova med en bilpolish först.

Har samma problem.

Ska köra med Sonax polish först / sen sonax hårdvax.

Mycket bra vax som fortfarande är svårslaget.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En seriös tvätt med alkaliskt avfettningsmedel och sedan svampning följt utav clay och sedan en maskinpolering fixar det. Problemet med polish och andra medel med vax i är att de förseglar in ytan och det är inte säkert att allt försvinner. JAg fick bort min flygrost med 2 rejäla tvättar efter varandra och jag använder inte lera.
Lycka till!
Asken
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
OK, tack för input.
Har aldrig testat "claying" tidigare så det är kanske på tiden då!

Har testat med avfettning, men i vart fall det jag använder hade föga effekt.

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Någon som har tips på var man hittar bra clay förutom på nätet(tänkte polera i helgen om vädret tillåter)?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova och ring Ditec på krusegatan i malmö, de kanske har. www ditec.se
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den här är effektiv, men använd handskar!: Länk

Mvh
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Att man inte skall använda clay för att det fastnar saker i den är för mig ett lite motsägande argument, det är ju det den är utvecklad för. Jag clayade en solidsvart E60 535d för någon vecka sedan helt utan bekymmer.

Länk
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Clay inköpt på Mekonomen. Sonax blev det, svindyrt men den skall väl vara ett tag i alla fall...

Tre frågor:

1) Vad använder man bäst som "glid" till leran? I instruktionen rekomenderas "Sonax Glass Clear"

2) Skall man punktbehandla där det verkligen behövs eller har man något för att ta sig jobbet att ge sig på hela bilen innan polering?

3) Ni som är vana användare av clay. Hur längre polerar man innan man måste massera om leran? Dvs innan ytan är så mättad av skit att man repar lacken.

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
det går bra att använda en sprayflaska med vatten uppblandat med bilschampoo som "glid" till leran. Använd bara leran där den behövs, men om det är på hela bilen så kör på. De här med hur länge man använder leran innan man masserar om den det märker du. Kör inte med synlig smuts i leran när du tar nytt tag så skall du klara dig fint.

Länk
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Testade leran idag innan polering och det fungerade kanon, alla tjärfläckar och flygrost försvann!
Ganska mycket jobb dock att gno runt en hel bil, men så det ju med det mest inom bilvård :)

Rekomenderas!

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Gr
133
Grimm
320i -99
Jag testade idag Sanego Zanitol Plus mot flygrost på en silvermetallic.
Funkar inte alls, även när jag späder ut den enligt starkaste dosering.
Jag lägger på...väntar 5 minuter säkert...gnuggar för att se....gnuggar hårdare i ca20 sek. Men nope...funkar inte!
Och nu snackar vi inte bitar utan fläckar. No more Zanitol Plus!
Till er som funderar på att skaffa det. Det är säkert bra till oxiderade ytor och kalkbeläggningar som det står. Men inte flygrost.
Is
468
Ismo
735iA -87
Aldrig hört talas om flygrost tidigare, men nu vet jag vad det är.

Har mina bilar stående nära en järnverk men något sådant har jag inte på bilarna och här är det dubbar på vintrarna som gäller om man inte planerat å sova i diket.

Men mitt tipps är sval skugga och vanligt billigt rostätare i 5-10min, spola av och vaxa.

Så rengör jag krom och lack där det kommit "flytrost", rengöra fälgar = Castrol Tecniclean AS 65 och pensel... perfekt motortvätt också, behöver ingen vatten.
Gr
133
Grimm
320i -99
Av de bilar jag polerat har det i stort sett alltid varit flygrost på. Gnuggar man rejält med polermedlet så går det ju få bort, men det är ju inte den vägen man vill gå.
Jag mailade företaget jag beställt Zanitol Plus av och de sa att rosten satt riktigt hårt om det inte funkade med Zanitol.
De rekommenderade lera.
Jag är lite intresserad av det men har aldrig använt det tidigare, men kanske är det den vägen man ska gå.

Ismo:
Är vekligen Rostätare bra att lägga på lacken? Kan inte klarlacken ta stryk efter 10 minuter?
Jag har bara använt det till en rostig bil, och då såg man ju hur den röda sörjan bubblade i rosten. Tror det var Turtle....en liten röd flaska.

Is
468
Ismo
735iA -87
Grimm: Jag kör med biltemas billiga rostätare som är vit, väldigt mild är det, det du använt är extremt starkt och det ska man absolut inte använda på lacker.

Biltemas är rätt så klent i jämförelse men det bränner/bleker lacken om man har på det för länge eller direkt solljus på sig, så svalt och 5-10min, spola av och upprepa vid behov... vax får inte glömmas, citronsyra är skadligt på allt.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Lera kan vara bra, men oxalsyra är bättre (typ Lahega Railtrix). Flygrosten innehåller ofta metallspån som fastnar i leran och kan ge ordentliga repor.
Jag använder först Lahega Railtrix sedan leran om det behövs.

Leran använder jag till andra lackföroreningar som inte innehåller fasta partiklar som kan skada lacken, typ fågelskit (viss), björksav, oxider etc.

Mvh
Skalman
Gr
133
Grimm
320i -99
Ismo: Jaha...ok, Så det finns lite olika starka rostätare då. Tänkte väl att det inte är Turtles du använder till det. Intressant ändå med Biltemas du nämner. Kanske man kan se som ett alternativ då.

skalman: Jag frågade även i mailet om det var Rail Tixo jag skulle använda, men de sa att funkar det inte med Zanitol så funkar det inte med Rail Tixo.
Men som du säger om lera...det känns inte så kul att få en massa metall i leran och sen riskera att göra fula repor.

Jag har nu iaf beställt lera och ska testa det lite försiktigt.
Det kanske är enda lösningen denna gången.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Grimm...Rail Trix används NÄSTAN uteslutande till flygrost, jag har använt det i mitt tidigare rekondliv i ca 10år ;) Jag kan tala om för dig att det fungerar MYCKET bra :) Pensla på, vänta 5 minuter spola av med högtryck.

Har inte testat Zanitol då Rail Trix fungerat perfekt.
Gr
133
Grimm
320i -99
skalman: Det är ju precis så man vill att det ska funka. Låter hur smidigt som helst.
Jag måste ge Zanitolen en chans till innan leran. Enligt beskrivning ska man späda max 1:5, men de skrev att jag skulle testa 1:3....jag får testa en sista gång. Men jag blir ju lite sugen på att testa Rail som du kör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.