|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| haha.. 150 mil kör jag i veckan på sommaren utan problem.. Z4:an e byggd för att köras. Jag siktar på att köra minst 20 000 mil med min innan jag byter till nästa. | |
|
Håller med. Z4 är en E46 under skalet och tål att användas hur mkt som helst. Skulle vara Z4M undantaget då kanske men i övrigt är det vanliga standarddelar under skalet. ------- //Lövet |
|
| det bästa är att när jag kört dedär 20 000 milen så byter man lite bussningar och smäller på en kompressor och låter den agera ultimata lekbilen ett par år till innan man kör den till skroten med ett leende på läpparna :) | |
|
Eller som min kompis som har en Z4 -09 säger: "Inget man kör 5-6 mil med varje dag precis. Det skakar, stöter, bullrar mm." Kan tilllägga att han jämför väl med sin E60 530d 2010. Jag åkte för ett par år sedan 60 mil på en dag med en spiliiter ny Mazda Miata. Fy fasen säger jag. Aldrig mer! Och vår gamle Z3. 2.8 -97 var rätt så stötig med (M) sportchassi och 18". Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag tycker att vanliga Z4 är ganska trevlig även vid längre sträckor, trots M-sportchassi. Personbästa såhär långt är 50 mil på en dag och det gick alldeles utmärkt. Allt är givetvis relativt och att man var lika utvilad som efter motsvarande etapp i A8:an är givetvis inte realistiskt men jag tycker ändå att det var helt okej. Trots detta har det inte blivit mer än 2500 mil på sju år men det är nog inte bilens fel. M är en annan historia, den har avsevärt köttigare styrning och "lever runt" betydligt mer i alla avseenden. Fälgar och däck bidrar också till att göra icke-M till rena lyxkryssaren i jämförelse. Dessutom är det mer att tänka på vid trottoarkanter och dylikt, om den vanliga "niger" ner i asfalten blir inte skadorna förödande men med M är det en helt annan femma. Å andra sidan belönar M långt mycket mer i sitt rätta element så jag tycker att det är två ganska olika individer i någorlunda liknande kostym. Båda charmar på sitt sätt. |
|
| Z4 -09 E89 e ju rena komfortmonstret jämnfört med E85 ... men såklart..beror ju alltid vad man jämnför med och hur mycket man väger körglädje mot lite stöt och skak :) | |
| Tyvärr blir det rätt så mycket stadskörning med min M. Den är ju inte optimal till det ändamålet:) Där kan jag sakna DKG lådan i M3 som är underbara att köra på auto i stan och padda på vägarna utanför. | |
|
En nykomling: Länk |
|
| hur är z4 2.0?? räcker motorn till eller är chassit för bra för den effekten | |
|
Svaret är enkelt!! Glida ok 2,0 Vill man känna att det finns något att sparka loss ibland 3,0 Jag har haft 1,9 Z3 och har nu 3,0i Z4 det går inta att jämföra överhuvudtaget. Det är ett sånt sjukt gött vrid i en treliters sexa. Mitt tips är provkör båda och jag vet vad du väljer. Hasse Z4 |
|
|
Citat WGG: Jag har exakta uppgifter från BMW Sverige: 2006 2007 2008 2009 3.0i 1 0 0 0 3.0Si 12 10 3 0 (Därtill kommer ju eventuella privatimporter) Slut citat. Jag tror inte de där siffrorna stämmer. Efter fyra månaders koll på blocket och bytbil.com har jag hittat 21st 3.0Si Couper; 8st 2006, 12st 2007 och 1st 2008. I dina/"BMWs" siffror var t.o.m. 3.0Si cabbar inräknade. För dej som har en Svensksåld 3.0Si Coupe, kan jag skicka min lista med regnr, om du mailar mej reg.numret på din bil. //Lasse |
|
|
Lasse Eklunda: Tråden är fem år gammal så det har förstås hänt en del sedan dess. Här är färska siffror (dock ej per årsmodell); BU51 BMW Z4 3.0si E85 99 st varav 25 svsålda BU53 BMW Z4 3.0si E85 4 st BU31 BMW Z4 2.5si E85 220 st varav 176 svsålda BU33 BMW Z4 3.0i E85 6 st DU51 BMW Z4 3.0si E86 125 st varav 81 svsålda DU52 BMW Z4 3.0si E86 1 st DU53 BMW Z4 3.0si E86 2 st BU33 och DU53 är USA-versioner, DU52 är högerstyrd. /Masten |
|
|
Nja håller inte med dej riktigt. De som var svensksålda för 5 år sedan lär ju vara samma till antalet, då BMW Sverige inte borde sålt flera efter 2008. (2009 möjligen, om det fanns någon stående kvar i nåt skrymsle). Därefter kan det ju bara vara importmaskiner, som har drygat ut inventariet. Hur som, tack för infon. Får man fråga vart man hittar info som detta? Transportstyrelsen eller på BMW? |
|
|
Det kan hända mycket på fem år, bilar krockas, skrotas och exporteras. Infon kommer från BMW Sverige då jag "nöjesjobbar" för en BMW-åf. /Masten |
|
|
Givetvis kan de bli färre precis som du skriver, men det jag menade var att WGG:s siffror var fel vilket du även visat. Hans var väl i underkant; 81 vs 25 och då hade han inkluderat cabbarna också. (Eller så räknade han bara cabbarna, fast skrev att det var Couper också, enligt vad jag uppfattade) Tack, dina siffror verkar stämma bättre ;-) |
|
|
Men hallå hur många M cab/cupe såldes i svedala då 2006-2008???? Jag har aldrig lyckats fått svar på detta Med vänlig hälsning, Mike |
|
|
Mikecab: BT91 Z4 M Roadster 69 st varav 26 svsålda BT93 Z4 M Roadster 6 st DU91 Z4 M Coupé 58 st varav 31 svsålda /Masten |
|
|
Tack för info Masten Då är man lycklig ägare av en ganska unik bil sett till låga mil och svensksålt kul! Ska bli spännade och se hur många som kommer till M träffen i västrås den 13/6 Med vänlig hälsning, Mike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.