|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Har scannat marknaden i 2-3 månader nu på z4or årsmodell 2006-2008. CAB och 3.0L motorn är enda kraven. Det kommer ju aldrig ut något på blocket? Missar jag något eller såldes det inte många av dessa bilar? Vill så gärna ha en till sommaren och orkar inte köpa från tyskland.... mvh Jimmy | |
| Har funderat på samma sak och kommit fram till att det förmodligen inte såldes särskilt många under det tidspannet jämfört med 2003-2005 | |
|
Såldes mest 2.5si då har jag fått intrycket av. ------- //Lövet |
|
|
Japp och efter hörsägen ångrade en del sig att dom inte köpte 3.0. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
3.0Si Roadster är en tämligen sällsynt fågel. Jag har sett de flesta annonser på Z4 sedan sommaren 2008 och allt som allt har tre-fyra exemplar passerat på Blocket. Någon av dem, dock inte samtliga, var svensksålda. En ytterligare omständighet med 3.0Si Roadster är att prisbilden är lite skev till följd av att Z4M fallit ganska tungt. Ofta begärs priser på andra sidan 300kkr och då är en M inte långt borta. Jag har dock full förståelse för dem som föredrar 3.0Si framför en M då det är två tämligen olika kamrater. Mitt enda råd: ha tålamod, även om det är svårt. Om orken faller in och Tyskland blir ett alternativ så är saken i helt annan dager. Glöm inte att det finns firmor som gladeligen hjälper dig ta hem rätt bil mot ersättning, något jag hade som alternativ en gång i tiden då en Z4M eftersöktes. I det senare fallet vann dock tålamodet :) |
|
|
Kul att man inte är helt ute och cyklar då :) En följdfråga blir ju självklart om någon har koll på eller vet om man kan få fram hur många z4or 3.0si roadster som såldes i detta tidspann? Mvh |
|
|
Möjligen kan BMW vilja dela med sig av dessa uppgifter, men jag är skeptisk. Det är knappast något de har liggandes framme så det skulle troligen medföra en del merarbete. En enklare väg till svaret är att höra av sig till Transportstyrelsen. Är man helt från vettet (i denna kategori faller jag in) så drar man sedan ut utrustningslistor från BMW på hela intervallet, väljer ut intressanta vagnar sett till utrustning varvid dessa synkas med bilregistret där mätarställning vid senaste besiktning kontrolleras varvid ägarna till de kvarvarande bilarna kontaktas med ett sockrat förslag. Det kräver dock att man som mig har ett par skruvar på grönbete. Tillåt mig att slänga in en gissning på att det finns 30st 3.0Si Roadster i vårt avlånga land. Antagligen är jag helt ute snedseglar men att gissa är ju skoj. Min tanke är att med ~90st 3.0Si Coupé i landet så torde Roadstern stoltsera med motsvarande en styv tredjedel. Antagligen är min gissning lite i överkant. Facit finns att inhandla här: Länk |
|
| Haha underbar taktik för att hitta ett perfekt objekt! | |
|
Jag har exakta uppgifter från BMW Sverige: 2006 2007 2008 2009 3.0i 1 0 0 0 3.0Si 12 10 3 0 (Därtill kommer ju eventuella privatimporter) |
|
|
Sedär, trevligt! Min gissning kanske inte var så snedseglad trots allt. Även om det allt som allt rör sig om få vagnar är det en förvånansvärt låg omsättning på begagnatmarknaden. |
|
|
Så det såldes alltså 25st 3.0SI roadster mellan 2006-2009, jävlar va lite måste jag ändå säga... Lycka till att hitta det man vill ha :) Aha antingen så har man tur eller så får man väll nöja sig med en 2,5si eller kliva upp på en M. Tack! |
|
| Om du kan tänka dig att äga en importerad bil så finns det firmor som tar hem bilar mot ersättning. Det kan mycket väl vara ett alternativ och helt klart en lösning ifall du vill ha en 3.0Si. På mobile.de finns ett helt gäng exemplar och en del av dem ser riktigt trevliga ut. En del av dem har utrustningslistor som svensksålda exemplar bara kan drömma om med bland annat utökad läderklädsel samt flertalet Edition Sport och Edition Exclusive. Sätt dig ner och botanisera en stund så ska du nog se att det blir vått i mungipan :) | |
|
Under perioden 2006-2009 har sålts: 2,5i: 7 st 2,5Si: 184 st M: 30 st Lycka till med jakten. Mvh /WGG |
|
|
WGG: har du data på coupéerna också, uppdelade årsvis kanske till och med? Tack på förhand. /Erik |
|
|
Hur är man säker på att det är en SI ? Mvh |
|
|
Här är en, "tyvärr" blå :D Länk |
|
|
argungu: Nix, siffrorna ovan gäller totalt sålda bilar i Sverige, alltså både cab och coupé. (Sorry om jag var otydlig med det). jimmey: Eftersom utbudet i Sverige är förhålladevis skralt och eftersom du har en uttalad "önskelista" hade jag nog satsat på den tyska marknaden. (Min förra sportbil, en Opel Speedster, köpte jag där. Jag fick just den bil i det skick som jag sökte. Det kostade ca 5000 kr "extra" med tågtur, försäkringar, registrering i Sverige etc. Å andra sidan var priserna något lägre, så totalt gjorde jag nog en hygglig affär. Och som sagt, precis det jag sökte). /WGG |
|
|
jimmye: 3.0Si står på allehanda ställen i dokumentationen samt att det givetvis skiljer en del detaljer på själva bilen oavsett vilken annan modell man jämför med. Att det inte är en 3.0i syns bäst på fram- och baklyktor vilka skiljer mellan 3.0i och 3.0Si. Att de inte är en 2.5Si syns även det i dokumentationen (regbeviset t. ex) och går även att kontrollera på andra sätt. Har du några tveksamheter så är det bara att skjuta ett kontrollskott på forumet så får du svar. Den blåa i Påarp är en trevlig överraskning men ajajajaj för 299' när den gått så långt. Det är nästan ocker. Hoppas att säljaren inser att det finns lite att ta av på priset. |
|
| Kommer inte släppa ifrån mig min 3.0Si i första taget.. optimal combo av prisvärdhet och prestanda i mina ögon :) | |
| Allt är till salu för rätt peng. Så vad släpper du den för? :) | |
|
haha, Så sant så sant :).. ge ett bud så kan jag ju alltid få mig en tankeställare iaf :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.