AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
13.677

Vart är alla z4:or 2006-2008?

Sida 2 av 3
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Eller ett gott skratt!

Klabbarparn
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Fegt! :)
Här dök det upp en lågmilad vagn:

Länk

Med en uppsättning andra fälgar och M-sportratt är den i hamn! En skön glidare med au-to-tomat blir resultatet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Här dök det upp en dyr vagn" hade du också kunnat skriva ;-) Känns som väldigt mycket pengar för "fel" generation enligt mig.

Sedan tycker jag att halva själen i Z4 sitter i den manuella växellådan men det är ju lite personligt.

-------
//Lövet
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Håller med... Z4 3.0 Si skall vara med den manuella lådan !...

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Pratade igår med en, sedan tre veckor lycklig nybliven ägare av en Z4 2.5si.
Det är en -09 med automat.
Han hade hittat ett läge S+ på spaken som gjorde 2.5si till ett litet monster.
Var lite sävlig innan tyckte han. I varje fall blev det en stor skillnad på motorkaraktär.

Byta upp sig? Till vad då?
Lövet: som jag tidigare nämnt i tråden så är det dessa priser som begärs för 3.0Si. Något exemplar har funnits för 275' men annars är det 290-300' som gäller. Jag håller till 102% med om att det är lite skevt - titta bara på vad M kostar. Prisskillnaden är helt enkelt onormalt liten men sånt är väl livet när utbudet är så litet.

karlhilding: det låter märkligt, en årsmodell 2009 som heter 2.5Si? Jag får varken årsmodell/modellbeteckning/slagvolym eller en knapp med "S+" på spaken att gå ihop. Sportknappen däremot gör en del, i synnerhet på automatväxlade bilar där det händer en hel del med den aktiverad. Hos Z4M känner jag inte ens någon skillnad men sen heter jag inte Schumacher i efternamn heller :)

PS. Denna annons är nu uppdaterad med bilder - ser väl helt okej ut? Rätt sober färgkombo, manuell låda samt M-sportstolar och (tyvärr lite blanksliten) ratt. Priset i förhållande till milen däremot...no comments.
Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Freddesix:

Under perioden 2006-2009 har sålts:

"2,5i: 7 st
2,5Si: 184 st
M: 30 st

Lycka till med jakten.

Mvh /WGG"

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Liten rättelse!!

Ägaren har sagt att det är 204 hk.
Då bör det vara en 2.3Si kanske.
Men volymen skall vara 2.5 liter.
Och det är en -09.
Ja vad menar han med S+.
Sportknappen förmodligen.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men hittade följande från en provkörning:

"bilen utrustats med tre körprogram: "Normal", "Sport" och "Sport+". Det sistnämnda med antisladdsystemet delvis avstängt för extra rolig körning. "Normal" duger bra i de flesta fall och jag upplever skillnaderna ganska små mellan lägena. Gasrespons och styrrespons är det som känns tydligt, men även chassiet styvas upp. "Sport+" kunde ha varit lite styvare, men kanske hade "Normal" blivit för hårt då?"

Således kan vi fastställa att din bekant har en E89 och det är en helt annan bil. I denna tråd diskuteras E85 vilken gick ur produktion under 2008.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Så rätt så..............

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Freddesix//
Personligen så tycker jag att min sportknapp fungerar bra. Klart rappare gasrespons och i mitt tycke lite råare ljud.
Min bil börjar bli inkörd. Passerade precis 800 mil. Känns som den har blivit lite piggare på sista tiden :)
Prismässigt ser det ut som 3,0is ligger på ca 270-295 och M 340-400tkr
Gillar inte automaten på 3,0is(seg och ologiskt med paddarna). Ska vara manuell som någon skrev.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Freddesix//

Jag kollade mobile.de och där finns det
69 results - These vehicles match the following search criteria
BMW Z4 3,0si
Until 50,000 km
1st Registration from 2005
1st Registration until 2007
Cabrio / roadster

Alltså 69 bilar med varierande rolig utrustning. Priserna är ju ganska vettiga om man jämför med Sverige nu när euron står som den gör. Det är ju ganska roligt att bara sitta och bläddra och titta på utbudet, och sedan att hitta favoriten ta kontakt med Tyskland och resa och hämta hem så här på våren är en extra känsla.
Var nyss och hämtade hem en Z4 3,0i -05 och det blev nog i slutändan ungefär samma pris som om jag köpt i sverige. Men satiken vad med utrustning jag fick. I prinsip all utrustning som fanns att köpa inkl ljus skinninredning med el M-stolarna med minne. Bilen har varit en visningsbil på bilfirman EHRL i Berlin och är en dröm att köra. Går som en kanonkula, absolut en körkortsfara. Buskörde från Växjö till Halmstad i fredags och snällkörde tillbaka i söndags (frun var med då) totalt 36mil med lite stadskörning i Halmstad också på 0,86 liter/mil tro det eller ej men så snål är den motorn.

Hasse Z4
Att sitta på mobile och leta bilar är inget jag rekommenderar någon, det övergår snart i ett svårt beroende utan möjlighet till rehabilitering. Dock är utbudet sett till antalet bilar som antytt stort i förhållande till den svenska marknaden även om det med tyska mått fortfarande är en ganska sällsynt bil. Jag hade gärna provkört en 3.0Si för att han något att jämföra 3.0i och M med. Någonstans känns det som ett vettigt mellansteg och hade utbudet bara varit större så tror jag att bilen varit mycket populär som begagnad.

Någonstans har jag en annons sparad från Mobile med en mörk 3.0Si Roadster med _samtliga_ utrustningsalternativ utom två, det ena var ytterspegelpaketet och sen var det någon bock till som saknades i utdraget. En makalös bil med bland annat Individual-ratt och panel, Navi Prof med samtliga tillbehör (Assistans, BT, TV, växlare) och inte minst den utökade läderklädseln i en bra matchad mörkbeige/brun kulör. Lär behöva ett par år i sluten vård för att få bort den från näthinnan.

3.0i är väldigt snål enligt datorn, i sju år har jag funderat över om det verkligen stämmer då det är helt okej riv i motorn och en förbrukning som verkar påverkas förvånansvärt lite när man står på. Det blir ännu ett plus i kanten, M dricker som väntat något mer där snittet ligger ett par hack över litern per mil i snitt.

Beträffande sportknappen i M så har jag endast testat den vid något enstaka tillfälle och då utan att märka någon större skillnad. Jag antar att det är en defekt hos mig efter många år med 3.0i som med tomatlåda medför väldigt stor skillnad i bilens uppförande när knappen fått äran att lysa.
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Känns som att det blir till att kompromissa en hel del på mina önskemål. Men Manuell låda och multiratt känns som ett måste. 299tkr för en bil som gått 4500mil och är en 06a känns som ett riktigt fantasipris, ingen som vill sälja sin pärla här till rätt pris? 2,5si eller 3,0si med ok utrustning efterlyses!!

Mvh,
Jimmy
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Ang skillnaden i pris mellan 3.0Si och M så tycker jag inte det är så konstigt. Ägandekostnaderna på en M är betydligt högre .. så då blir ju helt klart andelen köpare betydligt färre och priserna hålls nere.

Sen fattar jag faktiskt inte vad ni ska med allt lull-lull till ... AC, ratt, växelspak, gaspedal och broms e allt man behöver.. det är en körmaskin ffs !

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Nä man kan undra om man skall köra bil eller leka..........

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Båda alternativen i en mix är ju det ultimata enligt mitt tycke.

Hasse Z4
Helt rätt, Hasse! Klart man ska ha en bra speldosa att slita på trumhinnorna med, tokfeta hip-hop-fälgar från Italien och navigator så att man hittar hem. I extrautrustningen står ofta mången trevliga ting att återfinna och sköter man pennan rätt blir bilen både mer värd och mer lättsåld den dag det är dags att avyttra. Kan bara tala för mig själv men jag är tämligen kräsen på den fronten. Mot tygklädseln kan andra gnugga rumpan till ljudet av fyra högtalare från Jula :)

Beträffande skillnader i ägandekostnader så måste jag ha sovit under en sten eller motsvarande. Har ingen järnkoll på vad de olika bilarna kostar men att det skulle vara en faslig skillnad till Emmets nackdel känns främmande. Den drar lite mer, kostar ett par tusenlappar extra per år i försäkring och säkerligen lär servicen kosta lite extra. Däcken är direkt svindyra men det beror på eftermarknadsfälgar vilket bilen inte kan belastas för. På det stora hela känns skillnaden i kostnader inte milsvid. Möjligen drar det iväg i större utsträckning om man brukskör bilen och tillryggalägger lite mer än 150 mil om året. Vore skoj om någon räknat på det, här handlas det med hjärtat snarare än hjärnan :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.