AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.155

Köpa 735 el 745 02-

Sida 1 av 2
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej!

Då är man på jakt efter en 7-serie. Har blivit förälskad!!
Vill ju helst ha en svensksåld 735 2003 (billigast försäkring) men det verkar vara lättare sagt en gjort.
Hittade den här på blocket. Säljaren hör dock aldrig av sig men om man tittar på baken på bilen. Är den USA-import?

Länk

/Johan
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Baken? Vad ser man där?

Men ser onekligen fin ut i kofferten.

Byta upp sig? Till vad då?
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
haha! Kanske ska formulera mig bättre.
Av någon anledning är ju reg.nr utsuddat. Känns för mig som en dåligt tecken. Men tänkte på att reg.plåten var kort och tjock. Eller ser så ut. Ser inte svenskt eller tyskt ut. Mer amerikanskt.
Men är som sagt en gissning. En vild sådan. Därför jag frågar ;)

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Ok. Jag är inte full, bara dum! Lättare om jag ger ut rätt länk kanske!
Kolla denna istället. Nog samma bil ;)

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Pressvecket till plåten rymmer ju bara en plåt modell mindre.

Onekligen mycket bil för pengarna men inte lättsåld.
Redan börjat pruta med sig själv.
Från 189 till 155´.
Läge att bjuda 145´!

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Underbara bilar... När du väl provat så bleknar allt annat, jag lovar. Se bara till att ta god tid på dig och kolla allt, motor, låda, el, el , el... Det kan lätt bli väldigt dyrt på en sådan här bil om tingen inte är ordentligt skötta.

Tror att det är en usa import, iaf en sådan baklucka som sitter på dem..?

//Pontus

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen är garanterat USA import. Liten skylthållare, orange framblinkers, och 60 på mätaren rakt upp.

-------
//Lövet
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Då är jag kanske inte så dum trots allt ;)

Finns det något man ska tänka på när det är en USA-import? Några program, inställningar m.m. som inte fungerar i Sverige?
Mätaren, är den mph? Går allt att ställa om enkelt till km istället för miles?

Hajen - Motor och växellåda är väl bara att prova och känna efter. Men elen, finns det ngt speciellt du tycker jag ska testa?

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Sedan undrar jag varför ingen har köpt denna än? Priset är kanske lite högt men ändå.
Någon som varit och kollat på den? Läste en tråd och kollade inte du, Hajen på den?

Länk!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det skiljer en hel del vad gäller belysning osv vilket kan bli lite jobbigt. Tidigare har också radioapparaterna inte fungerat ordentligt. Vet inte hur det skiljer idag. Mätaren går inte att ändra utan att byta ut själva mätarhuset. Däremot brukar det går att ställa om trippmätare och temperaturmätare till km resp celsius.

-------
//Lövet
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Ljungan - Var intresserad av den du länkar till i Skene, dom kunde dock inte ta ett inbyte så jag for aldrig dit...

USA import, tror inte det skall vara ngt speciellt utan det uppenbara såsom mph på hastighetsmätaren. Skulle då vara om man har otur och hittar en som varit dränkt under orkanen Katarinas härjningar i S-USA. Då kan man räkna med att allt är knas...

Motorn verkar i princip bara ha ett par små typ fel, dessa kan dock vara dyra nog.
Det ena är dåliga tändspolar, det andra är ett kylvattenrør mellan cylinder bankerna, detta kan bli otäckt dyrt... Finns lite info här på forumet. Vet ej hur jag länkar en tråd, heter dock såhär: kylvätske läkage bmw 745 (på 7 serie tråden)

Växellådan har en del mer irriterande ting för sig. Vet inte om man skall vara närvös, men det är nog bättre att kolla riktigt noga innan köp. läs om 'tranny problems på: Länk
Finns massor av info där.
Växellåde problem verkar dock gå att lösa. BMW har till och med en service bullentin på detta problem. Ny olja (detta trots man aldrig skall byta olja i lådan), ny programvara/återställning av minnet och eventuellt en ny flex koppling (guibo kopppling). Sänd ett PM med din mail adr så delar jag med mig av service meddelandet från BMW.

Elektriskt, ja vad skall man säga... Tryck på alla knappar och se till att dom gör det dom skall..;-)

Vill inte verka negativ, för mer bil, mer komfortabel uberlyxbil får du inte för dessa småpengar... Allt annat blir monky-class efter en e65... Hoppas jag får tillbaks min från verkstaden snart... Fiser runt i en e36 compact som lånebil sedan en vecka tillbaka.

//Pontus

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Belysningen skiljer nog inte så mkt. Denna har ju redan sidoblinkers.Ser även ut att vara samma vred för att bestämma hur du vill att ljusen skall vara på/av.
Ytterligare bevis för USA imp - Det gula på sidorna på framlysena, tror bara det är USA grej.

//Pontus

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Stort tack för alla svar! Uppskattas verkligen!

Kanske t.o.m finns någon i Sthlm-området som vill tjäna en flaska vin på att hänga med och prova en 7-serie när det väl är dags?

Hajen - Jag skickar ett pim och tackar enormt för all hjälp. Jag återkommer på denna tråden igen när jag har börjat prova på allvar. Måste ju sälja min nuvarande bil och vill inte bilfirman i Skene ha inbyte försvann ju det alternativet för mig också...

Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej igen!

Nu ska jag åka och kolla på denna. Vad tror ni som är proffs?
Köparen verkar trevlig och seriös och ska finnas all dokumentation från Tyskland och i Sverige (importerad 2008)

Om det är någon som lägger märke till ratten skiljer den sig från den vanliga. Sett någon enstaka bil som har samma ratt. Betyder det något? Är stolarna sport-stolar då eller har ratten ingenting med resten av utrustningen att göra?

Tackar för alla tips!

Länk

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Stolarna är BMW.s bästa. Komfortstolar som han skriver i annonsen.
Helt underbara. Ratten var unik för mig i alla fall.
Ser fin ut i övrigt. Kan nog bli ett bra köp!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ratten är inget ovanlig även om den andra är vanligare på de tidigare E65. Denna ratt är ju mycket snyggare...

Stolarna är komfortstolar och är bland det bästa du kan sitta i...

___
//Ulf
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Hej!

Nu har jag provat bilen. Helt underbar och ratten var bättre. Det var ngn lack-skada på motorhuven men skulle gå att fixa.

En sak som var störig dock! I hastigheter runt 100 km kom det ett ljud i kupén. Inte ett vinande ljud utan mer ett högt ihållande "pip".

Vet i tusan vad det kan bero på. Vindrutan var bytt för ett tag sedan och ägaren tror att det var då ljudet kom. Ljudet försvinner vid 120 km och uppåt.
Men frågan är hur man åtgärdar ett sådant fel om det nu är vindrutan.... Eller kanske ngt annat?

Annars verkade ägaren vara en bra och ärlig kille. Tyvärr kunde jag inte göra affär en förrän min bil kommer tillbaka från verkstaden... Men finns den kvar då kan det definitivt bli en affär.

In
355
Inot
745iA -02
Just den var en av de jag hade på min "lista" då jag letade efter en 745:a

Jag tror inte att du skall vara orolig att den drar iväg i första taget, jag vill minnas att den legat ute till försäljning sedan december 09, så det borde finnas prutmån på den.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Som många redan skrivit här, så är E65 en bil som får alla andra bilar/märken att blekna. Vad ska man toppa en E65:a med? Det är det största problemet jag känner... Det är bara F01 möjligen? Kanske inte är världens jätteproblem, mer ett lyxproblem ;-)

Hur som helst, E65 är en helt underbar bil! Men det gäller såklart att leta efter ett exemplar som är i bra skick, ska givetvis vara fullservad och all dokumentation ska finnas. Annars kan det bli riktigt dyrt. Stirra dig inte blind på inköpspriset, det är inte det som kostar på en E65 ;-)

Välj gärna en som har rikligt med utrustning, bara för att säljaren skriver "fullutrustad" osv. så innebär inte det att det stämmer, oftast är dom bara helt vanliga standardutrustade bilar, många säljare har otroligt dålig koll på vad dom säljer.

Finns lite trådar här om "fullutrustad" och vad det innebär när man pratar om E65, det är nämligen nånting som i princip är omöjligt att uppnå, utrustningslistan till E65 tog aldrig slut...

i övrigt är det en bil med extremt skön komfort, men som med rätt utrustning (ställbara stötdämpare m.m.). går att ställa in så den blir "sportig". Drar relativt lite bränsle, långkörning är inga problem att ligga på ca 0,85. Blandat runt 1,1. Det här är inga glädje-försäljar-siffror utan ärliga siffror från mig med faktisk data :)

Fler frågor, bara packa på :)
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Ett tips till, kolla gärna in min bil på garaget: Länk där har jag skrivit en lista på vad olika tillbehör kostade, nypriser m.m. Samt det kanske ger lite inspiration till vad det är för utrustning du egentligen helst vill ha i din E65:a.
Lj
85
Ljungan
BMW 745 -04
Tack alla!

Dekagon. Är det inte dags för dig att köpa en kombi och sälja bilen till mig istället?

Ingen annan som sitter på en 735 el 745 och gärna 03/04 och vill sälja?

;)

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.