AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.094

Fjärrkontrollen fungerar ej efter tvätt - vems är ansvaret?

Sida 2 av 2
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
delorian och Keiser: Det jag menade var att högtryckstvätt inte är riskfritt och skall utföras med försiktighet.
Om bilen är designad att stå emot regn och gör det är det bra. Men det kanske är tveksamt i fallet med e61 eftersom många har samma problem med den elektronik.
Står det nånstans i dokumentationen som följde med bilen "Bilen får en tvättas med högtryck eller tvättas i automatvätt"

Inget är riskfritt när man tvättar ingen har påstått detta, vare sig det är med slang eller högtryckstvätt det är vatten man arbetar med och av det bildas fukt.

Kane Så hur tycker du TS ska lyfta fram detta till tvättfirman?
Vad jag menar vore det så att bilen ej fick tvättas med högtryckstvätt så ska det stå manualen och det gäller även automatvätt.
Ka
5.697
Kane
delorian: Han får väl kolla med dem om de har koll på olika bilars känslighet för högtryck. Det är väl lika stor sannolikhet att han får ersättning av dem som av BMW....
Hur får det reda på bilar känslighet för högtryck?

Är en saab mer känslig än en bmw eller tvärtom?

Så hur ska han reklamera detta tycker du?
Ka
5.697
Kane
Hur får det reda på bilar känslighet för högtryck? Feedback från kunder kan vara ett sätt.

Är en saab mer känslig än en bmw eller tvärtom? De flesta bilmärkena har säkert en öm punkt någonstans. Kan ju vara bra om professionella bilvårdare har koll på dessa.

Så hur ska han reklamera detta tycker du? Han får göra som han vill. Själv hade jag i alla fall tagit en dialog med tvättfirman.
Tycker snarare ägaren får ha koll på sin bils svagheter och i så fall påpeka detta för den som utför tjänsen. Har biltvätten koll på alla märken/modellers svagheter så är det bra service men knappast ett krav!?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med Kane till viss del.

Man kan inte på någon bil spruta med högtryck precis hur som helst.
Detta är kanske extra viktigt under huven det förväntar jag mig att proffs på biltvätt käner till.

Man kan heller inte förvänta sig att allt som man inte bör göra står i manualen. (rikta ej vattenstrålen in i avgasystemet, spruta ej på nära håll med kraftig högtryckstvätt på lackade plastytor etc)

Jag skulle börja med att påpeka felet för recondfirman om inte annat kan de säkert hjälpa dig med argument hos BMW.

Jag håller också med om att det i detta fall låter som en undermånlig konstruktion.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla seriösa rekondfirmor har en ansvarsförsäkring som täcker just olycksfall i arbete, det händer ju att lackera poleras igenom, motorer som inte startar efter motrtvätt mm mm.
MVh
Asken
Vanliga generella regler och sunt förnuft fungerar nog lika bra när man tvättar bmw som en volvvo v70.

Vart sitter den där dosan som blivigt skadad, någon som vet.

TS Motortvättade dom bilen också?
Jo man kan ju tycka det är självklart att inte sätta högtryckstvätten i avgasröret och dra på, detta gjorde inte heller tvättfirman. Man kan väl kanske också tycka det är självklart att en bil ska klara samma stråle på bakluckan mao är det, enligt mig, inte ett handhavandefel utan ett konstruktionsfel varför BMW är skyldig.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Delorian: jag trodde att det var invändiga tvätten som förstörd. först nu insåg jag att det var tvätt utvändigt som orsakade haveriet.

ngt måste vara fel då vi har ganska många E61or i sverige Och VEM tvättar inte sin bil? - men det är INTE tvättfirmans fel!
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag trodde att den satt innuti bilen på insidan i kupeen eller liknande
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har haft många bilar förutom bmw som jag tvättat med högtryck,men högtryck trycker in vatten på alla möjliga konstiga ställen av erfarenhet.Nuförtiden tvättar jag aldrig bilen med högtryck... bilen går faktiskt att få ren ändå...tror inte bmw har sämre skydd än ngn annan bil
Ni
4
Niglit
Bmw 530AT E61 -06
Hej Igen,
Här kommer en uppdatering på mitt problem som löst sig till slut.

För det första vill jag kommentera diskussionen om vems felet är eftersom det varit en del diskussion kring tvättfirman vs. BMW. Jag tycker självklart att BMW ligger först i skuldkedjan, men därefter menar jag att tvättfirman borde ha ett stort ansvar. När jag överlåter min bil till en tvättfirma så förväntar jag mig att bilen blir behandlad på bästa sätt och att tvättfirman följer med i debatten av styrkor och svagheter på olika bilmodeller. Jag förväntar mig därför att tvättfirman aldrig tvättar en BMW e61 bakifrån med högtryck utan att de gör det för hand med anledning av risken. Vis av erfarenhet kommer jag dock själv påpeka detta riskmoment för tvättfirman nästa gång jag lämnar in den.

Nu visade det sig dock efter ett verkstadsbesök att det inte var antennmottagaren som var trasig, utan att det var 3 kablar till bagageluckan som gått av! Det var alltså inte tvättfirman som strulat utan enbart BMW som levererat en sjukt dålig lösning.

Givetvis så bad jag därför BMW att ta detta som en goodwill reparation - felet är ju inte orsakat av mig och det är ett konstaterat mängdfel på bilar av denna modell.
Svaret från BMW blev positivt - de tog på sig reparationen som en goodwill reparation och äventyret kostade mig inte en krona i slutändan (med undantag för ett par bussbiljetter till verkstaden).

Jag vill därför uppmana alla andra som råkar ut för det här felet att kräva Goodwillreparation - det är det enda rätta för BMW att ställa upp och åtgärda detta fel på en i övrigt bra bil

Min BMW är uttagen i december 2007 och felet lagades som goodwill i Maj 2010, dvs när bilen var 3 år och drygt 5 månader.
Är högtryck verkligen nödvändigt när man tvättar? det är en nackdel då det trycker in vatten överallt.
an
6
andjoe
520 dA Touring -07
325 Ci Cab -01
Jag har samma (?) problem med min 520dT -07. Fjärrkontrollerna fungerar bara ibland. Kan dock inte sätta det i samband med någon speciell händelse (tvätt eller liknande), utan de bara lade av för ett par veckor sedan. Vid snack med BMW "misstänker de" att det är antennförstärkaren och att det kostar 3-4000 att fixa. Goodwill? Nej... Hur har det gått för dig?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
andjoe:
Det gick tydligen bra för "Niglit"

"Min BMW är uttagen i december 2007 och felet lagades som goodwill i Maj 2010, dvs när bilen var 3 år och drygt 5 månader."

Mvh
Patrik

___
B M W
an
6
andjoe
520 dA Touring -07
325 Ci Cab -01
Patrik, menar du att din bil är uttagen dec. 2006? Min också ungefär. Var någonstans var det de fixade det som goodwill?
an
6
andjoe
520 dA Touring -07
325 Ci Cab -01
Sorry Patrik, jag läste visst för slarvigt. Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.