AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.092

Fjärrkontrollen fungerar ej efter tvätt - vems är ansvaret?

Sida 1 av 2
Ni
4
Niglit
Bmw 530AT E61 -06
Hej,
Idag lämnade jag in min BMW, modell e61 uttagen december 2006, hos en rekonditioneringsfirma som tvättade bilen utvändigt (med högtryckstvätt) och invändigt. När jag hämtade bilen fungerade ej fjärrkontrollen.
Efter att ha läst på forumet kan jag konstatera att det sannolikt kommit in fukt i antennmottagaren vilket har gjort att fjärrkontrollen inte fungerar. Med största sannolikhet kommer detta att kosta ca 3500-4000 kr att åtgärda och jag undrar nu, vems är felet - dvs vem skall betala för reparationen?

Vem tycker ni, 1, 2 eller 3? Motivera gärna och dela med er av era erfarenheter.

1. BMW för att de bygger en helt idiotisk och undermålig och inte vattentät box för antennmottagaren samt väljer att inte upplysa oss vanliga knegare om att man måste vara försiktig med högtryckstvätten?

2. Biltvättfirman för att de inte är tillräckligt pålästa och gjort ett handhavandefel när de använt för stark högtryckstvätt på min fina bil?

3. Jag för att jag köper en BMW av dålig kvalitet och behagar lämna in den för professionell biltvätt för att själv slippa hålla på och mecka med tvätttrasor?

Själv tycker jag att det är 1 eller möjligen 2. Behöver jag tillägga att jag är sjuuukt irriterad och besviken.
Nr 1 för i helvete, vilken jävla skitkonstruktion. Ska man inte kunna tvätta en e61 som folk? Tvättfirman har absolut inte gjort något fel om dom endast tvättat den.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Otroligt trist!
Har du varit hos BMW och frågat ifall de kan ta det på goodwill? Det borde ju verkligen vara en goodwill reparation tycker man...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Beklagar!
Jag har haft 5 miljoner fel på min E61:s (2006) baklucka.
Fjärröppnaren, öppningsknapen till rutan, skyltbelysning etc.

Just nu är torkarmotorn paj (elfel i övergången mellan tak och lucka igen?) och vänster skyltbelysning lyser inte trots ny lampa - kabelbrott även här?

Tyvärr en kass konstruktion och jag har haft stora betänkligheter men har chansat och beställt en F11:a - peppar, peppar...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Helt otroligt! E39:ans baklucka hade ju sina egenheter, men det verkar ju inte blivit bättre.
Det tar liksom bort charmen lite med alla fina finesser om de inte fungerar mer än ett par år. Det är mycket rappel tycker jag. Lika med det där insuget till nivåkompressorn...
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har haft samma problem men som tur var så inträffade det under garantitiden. Fast jag leasar min bil och reparationer ingår så det hade inte varit något problem i alla fall.

Snart ska jag åka in till BMW och visa upp rosten på bakluckan samt lite klarlacksläpp på stötfångaren fram. Får se vad dom kan göra åt det.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är tur att man har en E60 sedan eftersom merparten av standardfelen på E60/E61 är just fel som är unika för E61.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
När man köper sina bilar kontant är det mer påtagligt när det kostar +40`över en 5-års period att hålla liv i pärlan...
Sökte faktiskt ansvarig för kundrelationer på BMW Sverige (1 person) idag men han hade semester och arbetar bara mot företag. Måste ta ett snack om detta ständigt återkommande fel - jmf med Toyotas gaspedaler där de tar sitt ansvar.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
För att återgå till trådskaparen.

Du menar väl inte på fullt allvar att du ens tänkt tanken att det skulle kunna vara recondfirman som skulle ha ansvar för detta?
Det är ju inte upp till dom att läsa på om ALLA bilar som finns.. då är det DU som ska upplysa dom om det isåfall men du är kanske inte tillräckligt påläst.

Nä, kör du den till BMW istället och säg till dom att man ska väl kunna tvätta sin bil utan att den går sönder.
Nummer 1 helt klart.

# 2 vad ska de läsa på, att bilen inte får spolas med vatten, hur tvättar man den annars, hur gör man när det regnar?

3, Ja så tänker jag varje dag, kvaliten blir bara sämre och sämre.
Tror inte på det där man får vad man betalar för längre, priset har inget med kvaliten att göra.
Ni
4
Niglit
Bmw 530AT E61 -06
Hej Igen,
Alla verkar vara överens om att det är BMW som bär skulden. Här kommer lite fortsättning på historien.

När jag skulle ta en ny tur i min bil efter att den stått stilla två dagar efter tidigare beskrivna situation så fungerade fjärrkontrollen igen, men underbart är kort..

Efter att jag öppnat bagageluckan och lastat in några väskor för att åka på ytterligare en tur fungerade inte fjärrkontrollerna återigen!

Och historien fortsätter, dagen efter fungerade de igen och idag gjorde jag ett snabbtest - öppnade bagageluckan och stängde den. Vad tror ni hände? Jodå, fjärrkontrollen fungerar återigen inte!!

I veckan skall jag åka till min BMW handlare och ta ett prat!

Är det någon som vet om BMW har gjort något åt detta problem utomlands? I USA brukar de behöva vara mer "på tå" än på andra ställen.

To be continued...

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
kan det inte vara så att tvättfirman tvättat/använt sin utrustning på fel sätt? jag menar: de har skjutit in fukt i skrymslen på din bil.
jag vet att min bil inte tål att det ska komma in vatten här och var innuti bilen?

jag skulle skylla på tvättfirman!
FUKTEN ska hållas utanför bilen enligt mitt tycke!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Läs hassos länk: Länk

Kan ju även vara avböjda kablar i bakluckan...

I USA så är det lite mer kundvård.

Mvh
De har säkert använt högtryck så självklart har det kommit in fukt nånstans, högtryck trycker in vatten på många ställen.

Vatten ska ju inte komma in i bilen, men lite korkat att lämna bilen till en tvättfirma och sedan säga att de gjort fel då bilen inte tål fukt.

Residence hur gör du med din bil när det regnar?

Bättre att gå på bmw i så fall för att de gör undermåliga grejer, som du fått betala ett överpris för.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Delorian, jag hoppas det inte regnar in i din bil. även om det SPÖregnar så har jag inte vatten innanför bilen.
Om det kommer in vatten när man tvättar bilen så är det nåt fel, förstår inte hur man kan få det till att tvättfirman använt sin utrustning fel, högtrycktstvätt är högtryckstvätt.

Eller ska vi ha som i USA där du får skriva under ett papper innan du lämnar i bilen för tvätt?

Gå på grundproblemet istället BMW.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Skilj på högtryckstvätt och regn. Finns mycket på en bil man kan sabotera med lite kreativ högtrycksanvändning.....
Så vi ska lägga skulden på tvättfirman för det här tycker du?
Hur ska man kunna argumentera att det är tvättfirmans fel? Det står sannolikt klart och tydligt att det ingår högtryckstvätt i deras tjänster, väljer man att lämna in bilen då så godtar man väl det? Lycka till att vinna den striden!

Vet att det varit uppe förut men har inte helt koll på hur BMW hanterat det då. Helt klart borde ju BMW ta på sig detta men hur det blir i praktiken är en annan sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.