AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.714

framruta på försäkring

Sida 2 av 2
STi
Pratade med F-bolaget idag, inga bekymmer att få detta på försäkring.
35% i självrisk resulterar i en kostnad på ca 2700. Var tydligen inte en vanlig ruta utan en specialare pga extra utrustning.
STi
pratade med f-bolaget idag, inga bekymmer att ta rutan på försäkring.
Skulle kosta max 2700 pga all extrautrustning med comfort och allt vad det hette :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

STi: 2700 kr låter väldigt mycket. Vad är det som är special med din ruta?

Jag bytte på en E46T som hade regnsensor och det kostade ca. 1700kr i självrisk.

På min M5 E39 hade jag en klimakomfortruta (värmereflekterande) anpassad för regnsensor och där hamnade självrisken på drygt 2200kr och då sa bilglaskillen att det var en ovanligt dyr ruta.

2700 motsvarar 7714 kr i verklig kostnad
2200 motsvarar 6286 kr i verklig kostnad
1700 motsvarar 4857 kr i verklig kostnad

så att din ruta skulle vara nästan 3000 kr dyrare än till en annan E46T verkar ju lite konstigt.

Med andra ord så kolla några olika bilglasfirmor. Jag bytte mina på CarGlass och har absolut inget att anmärka på när det gäller deras arbete.

___
//Ulf
Is
468
Ismo
735iA -87
Inte många som byter för en stenskott, men kommer man till en trevlig glasmästare så fixar det sig.. Med en liten stöt med kulhammaren.
STi
Det var klimakomfort regnsensor. Sen vet jag inte om det var något mer. Vad finns det mer för något? Försäkringsbolaget pratade om att det fanns 4 olika rutor till e46. Firman är en vanlig Bmw verkstad som är känd för att vara billig.
Det är en skillnad på premien att laga stenskott mot att byta en ruta, det är inte samma självrisk.
många tror man kan åka in och byta en ruta för 200 kr.

Gör glasmästaren en bedömning att rutan måste bytas så får man också betala därefter.

Om man har 2 stenskott och rutan är full med repor så kanske han föreslår byte och det är inte f-bedtägeri.

store stenskott och repor kan ju förstått uppkomma innan man kommer till glasmästare, sprickor behöver inte sitta i synfältet för att det ska gå på försäkringen.
Is
468
Ismo
735iA -87
Men vilken försäkring ska man ha om man ska få rutan bytt?

Hel eller halv? (har trafik)
Det ska ingå glasförsäkring och det gör det väldigt ofta i halv, och då gör det de även i hel.

Är rutan shysst och man bara behöver laga ett stenskott så kostar det ofta runt 200 kr vissa försäkringsbolag låter en även göra detta gratis har jag hört.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

STi: då är det samma typ som jag hade på min M5. Kolla upp t ex CarGlass eller Ryds Glas så tror jag du får ett bättre pris.

___
//Ulf
Is
468
Ismo
735iA -87
Ska slänga på halvförsäkring på bilen när jag ställer på den, det var bara en tunn spricka över rutan som knappt störde förra året, men efter denna "jävulska" vinter med 1m snö på bilen har gjort sitt med rutan också.

Sprickan syns väldigt bra och är väldigt störande, säkert en trafikfara med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.