AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.712

framruta på försäkring

Sida 1 av 2
STi
måste det vara en spricka i framrutan för att man ska få den bytt på försäkringen? Eller kan det räcka med att det är en del stenskott i synfältet och är i allmänt slitet skick
Tror nog att du kan få den bytt om det är stenskott som stör dig så pass mycket. Annars smacka till den lite. IF har aldrig frågat hur mycket den vart sönder när jag bytt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Eftersom de flesta bilglasmästare sköter allt det administrativa mot försäkringsbolagen så antar jag att dom också har befogenheten att göra bedömmningen om en ruta kvalificerar för byte. Så kör in till en bilglasmästarer och fråga...Har själv anlitat CarGlass ett antal gånger och varit fullt nöjd med deras arbete, både lagning av stenskott och byte av framrutor.

___
//Ulf
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Använd en kulhammare, det blir som ett stenskott.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Detta har jag åxå frågat mig..
Räcker det inte vara att rutan "blästrats" så mycket så att den anses som dålig... fortfarande yttre påfrestan. Eller repor från dåliga torkarblad. Ger ju dålig sikt i alla fallen.
Skulle vara bra att få veta var gränserna går för försäkringen
Mer en tre stenskott på en ruta... så lagas den inte. Om man ska göra något åt den så byter man den. Carglass gör så jallafall.

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Min framruta är rätt så blästrad, syns väldigt mycket i motljus, och var inne och hörde med en glasmästare: Han sa att det inte var några som helst problem att ta rutan på försäkringen då dom skötter hela skadeanmälan.

Less is More
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det är upp till glasmästaren att bedömma om det är ett försäkringsärende
men glasmästaren vill tjäna pengar så det är nog inga problem att ta det
som ett försäkringsärende. För en blästrad ruta är egentligen inte en
försäkringsskada.
an
316
andreas_r
Nej, men en trafik fara där försäkringsbeloppet drastiskt kan öka!

Less is More
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
@ Clintan 66 och krika: Förvånar mig mäkta att man uppmanar andra till försäkringsbedrägeri på en allmän plats som Autopower.

En blästrad ruta borde inte vara föremål för ersättning från försäkringsbolaget. Det är ju ett slitage och inte en skada. En blästrad huv ersätts ju inte.
STi
Hur är det med stenskott som ligger i och runt synfältet?
Menar, det är ju ganska så störande att ha dom där för det är svårt att låta bli å titta på dom, sen i vissa vinklar beroende på solen så blir det ju ganska så skarpa reflektioner som bländar en.
Borde inte detta vara underlag för att få det på försäkring?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
STi, försäkringen täcker skada orsakad av en olyckshändelse, inte allmänt slitage på bilen.

FB kan ersätta plåtskador vid en krock men du kan inte ta en upprostad skärm på försäkringen även om en kraftigt rostig karossdel kan innebära en trafikfara.
STi
Stenskott är väll en skada?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Blästring och repor från tex vindrutetorkare är ingen skada i försäkringshänseende, där en ska ska vara av plötslig och oförutsedd art.
Däremot så "hjälper" nog de flesta bilglasmästare till med en fungerande skadeanmälanefter bästa förmåga då det bättrar på egna plånboken.
an
316
andreas_r
En blästrad motorhuv är ju inte en trafikfara!? Men en framruta borde väl ändå vara ett undantag från slitage? En ny vindruta kostar väl runt 7-10000:-då kanske man man drar sig in i det längsta (kanske för långt och det ske en olycka) tex som min där det är massa små, kanske 100-200, väldigt små stenskott (inte att förväxla med repor från vindrutetorkan...) Då jag kör i motljus och får väldigt svårt att se igenom rutan:Här anser jag att det är frågan om en skada! (inte försäkringsbedrägeri)

Less is More
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
fick några stenskott när vi åkte till elmia, ringde precis mitt försäkringsbolag och kollade. blev så nyfiken av tråden. så tänkte dra till en glashandlare imorgon och se om dom vill laga :D
STi
Vad sa ditt försäkringsbolag? Någon här som fått sin ruta bytt pga stenskott?
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Bytte min ruta förra året, den vara blästrad och 2 stenskott. Ett i av de var nästan i synfältet de gick på försäkringen.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Generellt verkar man kunna säga att det är hur skadan har uppstått och var den är placerad som är det viktiga för om försäkringen gäller eller inte
Självrisken får man väl ändå betala eller är det ett undantag gällande vindrutor?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Självrisken varierar lite mellan bolagen men vanligt är att man får stå för 35% av kostnaden vilket för en normalruta brukar bli 1700-2200kr.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.