AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.882

Går ej balansera hjul, vibrationer i 95km/h

Sida 1 av 2
da
103
dalleballe
525iAT -93
Topic avslöjar det mesta.

Däckverkstaden lyckades inte balansera ett av mina framhjul riktigt ordentligt (frågade inte hur stor felmarginal det var) och hävdade att fälgen var skadad så det inte gick att få riktigt 100%.

Den enda gången bilen skakar och beter sig dumt är i hastigheter runt 90-100km/h, allt under och allt över går den hur mjukt som helst. Kan detta bero på att en fälg är skadad, och isf, hur lagar man/vart lämnar man in den? Eller kan det bero på något annat? Kanske dåliga centreringsringar mot hjulnavet, skit på navet? Någon som har något hett tips?!

Bilen är en Bmw 525i -93 touring om det spelar någon roll. Fälgarna är 18" alufälgar med lågprofildäck 235 bredd fram och 265 bak.
Provade verkstan att vrida på däcket gentemot fälgen? Har förstått att BMW`s är känsliga för obalans och att man ibland gör så för att optimera balanseringen ..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Eller så kan man ta av däcket och kolla balansen i enbart fälgen, rätt avslöjande ibland...

Brukar finnas markering på de flesta däck vart den är som "tyngst", intressant tråd:

Länk

Många Volvoverkstäder har Hunter GSP 9700, en specialbalanseringsmaskin:

Länk Länk Länk Länk

REFERENSLISTA HUNTER GSP 9700

Landbloms Gummiverkstad Norrköping

Mjölby Gummiverkstad Mjölby

Sydupplands Bil Upplands Väsby

Volvo Bil (avd. 15650) Göteborg

Volvo Bil Göteborg

Pirelli Tyre Nordic Bromma

Hemia Bil Karlstad

Bilia Öst Solna

Bilia Väst Göteborg

Continental Däck Sverige Gislaved

Valla Däck Valla

Hedemora Däckservice Hedemora

Bridgestone/Firestone Sweden Sundsvall

Bilia Syd Lund

Skövde Bilringar Skövde

Skobes Bil Nyköping

Volvo Däckhallen Göteborg

Bilia Öst Huddinge

Rejmes Bil AB Linköping

Bilcentrum AB Malmö

Volvobil Lundby Göteborg

Bil & Traktor Luleå

Din Bil i GBG Mölndal

Svenska Volksvagen Södertälje *

E3
1.828
E36
USA bilar
Bullxxxx från däckverkstaden, man kan alltid balansera till 0
MEN du kan inte balansera bort skevhet eller ovalitet, dvs balnsen kan vara korrekt men har du äggform på däcken kommer det att märkas givetvis

Vad har du för däck? Var du på en riktig däckverkstad?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Lämnade in en av mina 18`` till fälgfixarna för samma problem det blev 100%

som E36 skriver kan man inte balancera bort en skev fälg

Ha deT
da
103
dalleballe
525iAT -93
Kanske blir till att lämna in för riktning av fälgen då! Fan att jag inte vet vilken fälg det är bara :P Kan man ta reda på det på nåt sätt?
E3
1.828
E36
USA bilar
Eftersom din gummiverkstad inte verkar ha koll så är det första rådet att fara till någon annan
da
103
dalleballe
525iAT -93
Kanske skulle göra det. Be någon annan verkstad balansera hjulen, lyckas inte de kan jag ju höra med de vad de tycker jag ska göra oxå..
cr
183
criiille
540 IM -98
kan även bli av dåliga framhjulslager.. vibrationer
E3
1.828
E36
USA bilar
Men nu sas det att verkstaden inte lyckats 0balansera hjulen
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Broms skivorna kan också vara dåliga men det var ju inte frågan det går även att balansera hjulen på plats
Men tror ändå att du har en skev fälg eller möjligen däck som är ovala kan vara det om man köper skit däck.
Som du själv skriver centreringsringen skall man inte glömma men det ser man om den passar med ögat och känsel.
Sätt på den på hjulet och titta sen på navet det måste vara tajt inget glapp el.dyl

Ha deT
da
103
dalleballe
525iAT -93
Det är någonting med däcken/fälgarna eftersom bilen inte skakar med vinterdäcken på. Så ska ta den till någon annan däckverkstad i veckan så får de kika på det!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Åk till någon annan. Jag hade samma problem men den verkstaden (GT Däckservice i Kävlinge) gav inte upp utan gjorde om jobbet 2 gånger utan att ta extra betalt. Det slutade med att de fick sätta en hel del småvikter på ett par av fälgarnas insida och det blev till slut helt perfekt!
Andra jag stött på propsar på att "så gör man inte".

___

Min bil: Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
pb: Precis, så gör man INTE, man ska inte ha mer än max en vikt på innerplan och en på ytterplan
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
E36: Jag förstår principen. Men varför skulle jag acceptera att jag måste lägga några tusen på att fixa fälgarna för att någon säger "så gör man inte" när det uppenbarligen går att kompensera defekterna med vikter?

Jag har inte tänkt att skapa en debatt kring balansering, ville bara berätta för trådskaparen att jag fick samma problem löst på en - i mitt tycke - mycket bra däckverkstad utan att det kostade mig något extra! Om jag bott kvar i Skåna hade jag varit fortsatt kund där.

___

Min bil: Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
pb: Nu missförstod du mig, fortfarande kvarstår faktumet att skevhet eller ovalitet inte kan balanseras bort.
Däremot, om man kör en balansering och får låt oss säga 35+40g, viktar på och gör en kontrollkörning och du har restobalans 10+0 så gör många så att de viktar på 10 på innerplan, detta är inte fel, men mindre rätt. Kan man sin sak korrigerar man detta utan att vikta på ytterligare ett ställe
Så en korrekt balansering är 0+0 med vikter på max ett ställe/plan
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
E36: Vad menar du med "så gör man inte"? Är det inte ok om det sitter många vikter bredvid varandra?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Visst man kan lägga på jätte mycket vikter men det ser inte klokt ut
Kommunen fick betala för riktningen av min fälg efter att jag kört i ett jätte hål i vägen
Oavsett vem som skulle betala så hade min fälg inte kunnat balanceras så är det ibland

Ha deT
E3
1.828
E36
USA bilar
Frapp, vad menar du med många vikter bredvid varandra? Om det är flera vikter som sitter ihop har du de fortfarande bara på ett ställe eller hur? Men å andra sidan varför är det flera? ex 3x30g =90g är ju på tok för mycket, ytterligare ett bevis på att någon inte kan sitt jobb eller riktigt dåliga däck alternativt fälgar
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag bara såg att dom smackade på rätt rejält med vikter när jag la på två nya däck här om dagen. En hel lång radda. Michelin PS2 och fälgar som varit på profssionell renovering utan anmärkning. Fort gick det ju såklart. Verkar finnas rätt mycket kassa däckgubbar där ute:(
Parentes: Kommer ihåg en gång när jag hade för stort centrum på mina fälgar och däckkillen menade att det inte gjorde något för fälgen blev centrerad av bultarna... Suck jovisst ja..
da
103
dalleballe
525iAT -93
jag upplever bara detta fenomen ibland! alltså ibland skakar det runt 95km/ men inte alltid! vad kan detta bero på??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.